Avatar billede dsl Nybegynder
23. maj 2002 - 13:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mac?

Er det ik Motorola som laver Mac´s CPU ?
Avatar billede denner Nybegynder
23. maj 2002 - 13:35 #1
NEJ
Avatar billede straszek Praktikant
23. maj 2002 - 13:38 #2
JO i samarbejde med IBM
Avatar billede dsl Nybegynder
23. maj 2002 - 13:39 #3
denner >>> Er du helt sikker?
Avatar billede dsl Nybegynder
23. maj 2002 - 13:43 #4
Prøv at tjekker det her link: http://dk.kelkoo.com/b2b/shopbot/search.jsp?catId=111801&catPath=dk/computer/desktop&category=Desktop&manufacturer=Dell&procname=I&keyword=Dimension&maxprice=&partner=jubii&ocsId=

Og gå ned og søg efter en pc, tryk på Processor også se om der ikke står Motorola ?
Avatar billede dorkstar Nybegynder
23. maj 2002 - 13:43 #5
Den er god nok: PowerPC-processoren blev udviklet af Apple/Motorola/IBM, og både Motorola og IBM fremstiller chips i denne serie. I Apple's maskiner bruges næsten udelukkende chips lavet af Motorola. IBM bruger deres til minicomputere, bilindustrien (engine management) omm.

D
Avatar billede straszek Praktikant
23. maj 2002 - 13:46 #6
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
24. maj 2002 - 03:57 #7
Ja og Nej,

Power arkitekturen var oprindeligt et chipset som IBM havde udviklet
til deres RS serie... I starten af 90erne var både Apple og Motorola
i den situation at de manglede en RISC processor. Motorolas 88000
arkitektur var floppet, og 68K arkitekturen var nået til vejs ende
(Vi taler ikke om Coldfire serien her). Motorola var interesseret
i at købe sig ind i en and RISC arkitektur(Industrien mente at RISC
var fremtiden), og stødte ind i IBM som var ved at samle deres Power
chipset til en processor. IBM og Motorola lave en kryds licens-
aftale hvor Motorola skulle designe forbedre I/O delen i processoren
og IBM skulle producere den(Og fremstille OEM for Motorola). Eftersom
Apple var Motorolas største PC producent, blev de taget med på råd,
og det endte med et samarbejde imellem de 3... Det som vi idag kender
som Power-PC arkitekturen. IBM havde dog andre behov end Apple,
og videreudviklede Power-PC arkitekturen til Power2.

Power-Pc processoren bruges af Apple og Motorola,
Power2 bruges af IBM også under navnet Power/Power-PC.

Efter G3 kunne IBM og Motorola ikke enes om hvilke
funktioner som skulle bygges ind i G4... IBM ville
have forbedringer som kunne øge ydelsen på deres
arbejdsstationer og servere, hvorimod Motorola ville
have multimedie funktioner. Man blev enige om at dele
markedet imellem sig idet Motorola ikke lavede
processorerl server market, og IBM ikke til desktop
markedet. IBM producerer dog stadig Power-PC
processorer til Motorola.

Svaret er altså at det er en IBM processor med Motorola navn...
Avatar billede egonspock Seniormester
26. maj 2002 - 02:24 #8
Hvad mener du men laver? Mener du udvikler eller mener du fabrikerer de CPU'er der sidder i Mac'ene? Jeg er da glad for at have en håndfuld IBM Power5-CPU'er, eller hvad de nu hedder i min nye server, men jeg er da også glad for min G3 i min iBook, som jeg klart mener er lavet af Motorola.