Avatar billede lka Nybegynder
22. maj 2002 - 14:24 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Problem under opstart

Jeg installerede igår aftes Windows 2000, pga. noget hardware jeg købte, hvilket ikke kunne køre under mit, dengang velfungerende, Windows XP.

Når jeg starter computeren op, kommer den op med valget mellem Windows 2000 og Windows XP, men det er ikke muligt at vælge winXP. Når jeg vælger den kommer beskeden:

"Starting Windows...
|||||||||||||||||||||||||||||||
Windows 2000 could not start because the following file is missing or corrupt:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEMd startup options for Windows 2000, press F8.

You can attempt to repair this file by starting Windows 2000 Setup using the original Setup floppy disk or CD-ROM.
Select 'r' at the first screen to start repair."

Mit eget forslag er at den starter Win2000 (istedet for winXP) op på C-drevet, hvor winXP er installeret. Win2000 er installeret på D-drevet. Men hvad gør jeg for at den starter winXP normalt op, når jeg vælger winXP? (win2000 virker fint)

-Lars
Avatar billede lka Nybegynder
22. maj 2002 - 14:26 #1
Mærkeligt den skrev ikke "\" (den skrå streg) i Windows-system32-config-systemd.
Avatar billede ducks Nybegynder
22. maj 2002 - 14:29 #2
det er eksperten den glemmer det somme tider
det skulle vel se sådan ud?
WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM\d
Avatar billede steen_hansen Forsker
22. maj 2002 - 14:30 #3
Du skal normalt installere den ældste Windows-version først, og derefter den nye. Hvordan ser din boot.ini ud?
Avatar billede kapla Nybegynder
22. maj 2002 - 14:30 #4
Avatar billede lka Nybegynder
22. maj 2002 - 14:40 #5
Steen Hansen: Jeg har ingen boot.ini, har derimod en boot.ini.backup hvori der står:
"[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect"

Kapla0: Skal jeg følge den guide? Jeg har hurtigt læst den igennem, ser godtnok at min fejl-meddelelse er meget lig den skreve på siden, men ikke 100%.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 14:45 #6
prøv en repair

Boot på din CD, spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt installationen, herefter kommer næste tilbud om repair, denne gang trykker du på tasten R og følger trop indtil du igen kan starte Windows.

Husk ved WinXP at have Cd-nøglen klar!

Denne form for Repair ødelægger ikke noget ved din opsætning eller hvordan skrivebordet ser ud, alt ved det gamle, men forhåbentlig med en velfungerende Windows uden BSOD ;o)
Avatar billede lka Nybegynder
22. maj 2002 - 15:00 #7
Retaxes: Det vil jeg prøve, men først: Jeg skal boote med min winXP cd ikke?
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 15:19 #8
jo det skal du!
Avatar billede lka Nybegynder
22. maj 2002 - 15:21 #9
Retaxes: Mange tak, så er jeg tilbage efter en repair.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 15:24 #10
virker det som vil ha' det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2002 - 15:47 #11
virker det som du vil ha' det?
Avatar billede lka Nybegynder
27. maj 2002 - 11:11 #13
retaxes: Har ikke haft mulighed for en repair. Da jeg sagde "Mange tak, så er jeg tilbage efter en repair." mente jeg at jeg ville komme tilbage, når jeg havde lavet en repair. Men eftersom min winXP cd er væk (pinligt), har jeg endnu ikke kunnet gøre det. Jeg leder stadig...

kapla0: Ja det er lige det problem som jeg har, men jeg behøver også CD'en til den løsning.

I'll be back (when I've found the rom)
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. maj 2002 - 11:16 #14
man må da håbe at du finder den skive, good luck!
Avatar billede lka Nybegynder
27. maj 2002 - 11:35 #15
Jotak. Ellers kan man vel ringe til hotline og få tilsendt en ny. Jeg har jo den vigtige cdkey.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. maj 2002 - 11:47 #16
ja, det kunne være en god ide selv om der så går en dag eller to inden du modtager den.
Avatar billede lka Nybegynder
27. maj 2002 - 13:54 #17
Så fik jeg det til at virke, ved hjælp af kapla0's link. De 2 filer fik jeg sendt af en bekendt, som også havde Windows XP (engelsk pro).
Avatar billede lka Nybegynder
27. maj 2002 - 13:55 #18
retaxes / kapla0: Hvis i er interesserede i point, skal i lige lave 2 svar, så fordeler jeg dem lige.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. maj 2002 - 14:05 #19
svar
Avatar billede kapla Nybegynder
28. maj 2002 - 16:38 #20
Done
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. maj 2002 - 11:18 #21
tak for pointene

www.fotx.net/retaxes