Avatar billede intercode Nybegynder
23. juli 2000 - 11:29 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Partition magiq 5,0

Hejsa Alle sammen !!
Da jeg gerne vil lave nogle partitioner på mit drev c: har jeg scoret PQ 5,0. Det skulle kunne lave partitioner UDEN at man formatere først ! Det er jo ligesom det der er pointen i det hele ! men den laver det helt fint indtil man bliver bedt om at genstarte i MS DOS ! SÅ kommer fejlne ! den siger noget med at der en fejl i Windows envaioment ! eller noget der omkring en fejl 625 mener jeg det er !!
Håber i kender en løsning !! Hilsen Michael !
Avatar billede z_master Nybegynder
23. juli 2000 - 11:39 #1
Hvad har du gjort helt præcist?

Har du en stor partition, som du kalder c: og lavet den om til mange mindre partioner d: e: ....?

Hmm.. Jeg ved ikke om PQ gør sådan, men kan det tænkes at da den lavede din store partition om til mindre at den kom til at dele windows i småbider på hver harddisk?

Kun en tanke, da al data ligger spredt ud på harddisken og på partitionen, så kan det da godt tænkes at PQ \"kom til\" at gøre det?

ved ikke?
Avatar billede intercode Nybegynder
23. juli 2000 - 11:44 #2
jegvil bare lave en partotion på C: til en mindre en fx : h:, men så er det den laver fejl ! lige meget hvad man gør !!
min harddisk er næsten helt tom, kun win 83 se er lagt på !

Michael
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2000 - 12:02 #3
Hej intercode

Du kan være uheldig, at have fået fat i en dårlig version, forkert senr. m.v.

eller

har du tjekket at der ikke under General preferences er sat hak i nogele felter. Der må ikke være hak i read only, for så får du ikke mere ud af din mision.

Du har sikret dig, der er plads til at lave nye partitioner.

Lav også kun en partition af gangen.

Avatar billede intercode Nybegynder
23. juli 2000 - 12:20 #4
Alt er som det skal være, den har 34 GB at arbejde på !! så det er ikke det der er problemet ! og der er ikke nogle hak u noget som helst !!\'

Har andre et seriel nummer til det ?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2000 - 12:37 #5
Så må det være en dårlig version du har fået fat i? Er det 5,01?
Avatar billede intercode Nybegynder
23. juli 2000 - 12:39 #6
Nej 5,0 Pro !

Avatar billede intercode Nybegynder
23. juli 2000 - 12:43 #7
Hvor kan man hente en ver. Som virker, også bare self skaffe rek koden !?

Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2000 - 12:45 #8
ICQ?
Avatar billede intercode Nybegynder
23. juli 2000 - 12:51 #9
Hvem har en adresse til PQ man kan hente ?

Avatar billede occo Nybegynder
23. juli 2000 - 12:56 #10
Jeg håber ikke, at Eksperten skal til at være base for udveksling af piratudgaver, serienumre og andre ulovligheder, for så er det vist mange, der ellers bruger gode kræfter på at hjælpe hinanden, der søger andre - lovlige - steder at udveksle erfaringer og viden.
Med venlig hilsen
OCCO
Avatar billede kurtj Nybegynder
23. juli 2000 - 14:13 #11
Jeg bruger også PQ 5.0 men har aldrig haft noget bøvl med den.
Har du husket at defragge drev c: inden du formindsker den ?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2000 - 15:12 #12
Ja det har stor betydning kurtj
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2000 - 21:04 #13
Max størelse på hver nye patition som laves med Partition magiq er NB 8GB . Dos 6,22 kan ikke klare større partitioner af gangen. det forklare fejlkode 625. Check det intercode!
Avatar billede kurtj Nybegynder
23. juli 2000 - 23:53 #14
Hans pc kan dog se 34 gb=Fat32 nyere bios.
Jeg har selv 13,5 gb og der er ingen probs med at mindske/forstørre partitionerne.Men der kan være en fejl i boot-sektoren,det kan PQ finde og rette.
Avatar billede intercode Nybegynder
24. juli 2000 - 00:43 #15
Hejsa !
jeg tror egentlig fejl koden er 627 !!
men den skriver noget med windows envaioment !!
aner ikke hvad den referare til !

Michael

ps. Det ahr virket før
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 00:49 #16
Det er en batch fejl kigger lige i bogen
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 00:51 #17
Eeeh Kontakt PQ support :(
Hvis du kører check disk for errors får du så nogen fejl PQ kan rette ?
Avatar billede intercode Nybegynder
24. juli 2000 - 00:55 #18
Mener du Scandisk ?

der er ingen fejl !!
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 01:02 #19
Nej ikke scandisk.PQ kan checke din disk for fejl i blandt andet boot-sektoren.Det køres i partition magic =check disk for errors Mener jeg det hedder.Har ikke pro men den alm.udgave
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 01:06 #20
Prøv også lige at se om c:/windows/system mappen er skrivebeskyttet, der lægger PQ nemlig den batch-fil den skal bruge.
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 01:49 #21
Er det for øvrigt denne form for opførsel man skal forvente fra dig  >intercode
http://194.255.24.70/spm/19133
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2000 - 09:16 #22
Hvad i alverden, jeg prøvede at komme med en kommentar igår, og det ser ikke ud til, at den er komet med. Prøver en gang til: Grunden til fejlkode 625 intercode, er at du ikke kan lave større partitioner af gangen end 8GB iflg. brugermanualen.
Avatar billede intercode Nybegynder
24. juli 2000 - 10:47 #23
Det er en kode 267 : Driver geometry obtained from windows envionment does not match that seen from boot-mode.

den fejl medd. Får jeg hvergang !!
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 17:27 #24
Og bruger manualen har kharder ikke læst ordentligt.
Avatar billede intercode Nybegynder
24. juli 2000 - 18:10 #25
Er der virklig ikke andre, der ahr haft samme problem ?

michael
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 18:27 #26
Det er der da sikkert nok,men chancen for at de lige kommer her er nok ikke så stor.
Fejl som disse er ikke nemme at rette da det kan være forskelligt fra puter til puter.
Da jeg brugte PQ første gang var der fejl i min boot-sektor.PQ rettede dem og siden har der ingen probs været med den.Jeg kører dual-boot med w2k/98
Og har et drev mere til backup af filer/programmer.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2000 - 01:29 #27
Det her lugter efterhånden af ADM processor. Jeg ved der er andre med samme problem og at der arbejdes med problemet. Jeg kunne efterhånden godt tænke mig, at følge processen indtil genstart af PC. Evt. via Desktop Delivery, hvis det kunne lade sig gøre.
Avatar billede intercode Nybegynder
25. juli 2000 - 17:47 #28
AMD ? HEHE nej intel !
problemet blev løst efter en instalation af PQ 4.0 !! men så lavede jeg en partition \"d:\" og instalerede windows mellinnium ! det gik galT
skulle den ikke lave en \"boot select\" så man selv vælger operativs system ?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2000 - 23:43 #29
Mellinnium hvis det er windows2000 du kalder sådan så er det rigtigt, den selv skal lave en dualboot. Hvis det er det nye windows Mellinnium som er udviklet til spil og faktisk ikke meget andet så ved jeg det ikke. Jeg kunne godt forestille mig, at dette system ikke vil lave nogen dualboot.

Kan du nu kun starte op i mellinnium?
Avatar billede kurtj Nybegynder
26. juli 2000 - 01:38 #30
Hej intercode.
Hvis du skal køre med dualboot skal din d: partition ligge indenfor harddiskens første 8GB.Ellers kan du ikke boote fra den.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 02:26 #31
Nå underligt, at jeg så kan dualboote på min disk. den partition ligger først efter 13,46 GB så den ved jeg ikke hvor du får det svar fra. Min win2000 køre udemærket også selv om den først ligger efter 13GB diskplads.
Avatar billede kurtj Nybegynder
26. juli 2000 - 04:37 #32
Håber det kommer til at stå som tiltænkt.>kharder
Citat fra PQ PM 5.0 user guide.

Creating bootable partitions.

Before creating a partition where you plan to install an operating system ( a bootable partition ),you schould understand
the information outlined in the following table.

Operating system    Boots from    supported partition type        Boot code boundry    Space required
                                    Pri / Logical
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dos 6.22 and        Primary            Fat                2GB            8MB
earlier

Windows 95        Primary            Fat or fat32**            8GB            90MB

Windows 98        Primary            Fat or fat32            8GB            175MB

Windows NT        Primary*        Fat,or NTFS            2GB            117MB

Windows 2000        Primary            Fat,Fat32,NTFS            8GB            600MB

Linux            Either            Linux Ext2            8GB            250MB

OS/2            Either            Fat or HPFS            4GB            110MB

_______________________________________________________________________________________________

    * Windows NT must boot from a primary partition on the first drive.However ,only a few NT files must reside
      on that partition.The remaining files can reside on a logical partition,which can be located on the first or a
      subsequent drive.The NT boot partition can be shared with another operating system.

    ** Fat32 is only supported by windows 95 OEM service release 2, Windows 98, and Windows 2000

    Important. When you create ,move, or resize a bootable partition, the partition must begin below the boot
                    code boundry specified in the above table in order for the operating system to boot.

            For more information see \" Understanding the BIOS 1024 cylinder limit\".

Avatar billede kurtj Nybegynder
26. juli 2000 - 04:38 #33
>kharder
Citat fra PQ PM 5.0 user guide.

Creating bootable partitions.

Before creating a partition where you plan to install an operating system ( a bootable partition ),you schould understand
the information outlined in the following table.

Operating system    Boots from    supported partition type        Boot code boundry    Space required
                                    Pri / Logical
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dos 6.22 and        Primary            Fat                2GB            8MB
earlier

Windows 95        Primary            Fat or fat32**            8GB            90MB

Windows 98        Primary            Fat or fat32            8GB            175MB

Windows NT        Primary*        Fat,or NTFS            2GB            117MB

Windows 2000        Primary            Fat,Fat32,NTFS            8GB            600MB

Linux            Either            Linux Ext2            8GB            250MB

OS/2            Either            Fat or HPFS            4GB            110MB

_______________________________________________________________________________________________

    * Windows NT must boot from a primary partition on the first drive.However ,only a few NT files must reside
      on that partition.The remaining files can reside on a logical partition,which can be located on the first or a
      subsequent drive.The NT boot partition can be shared with another operating system.

    ** Fat32 is only supported by windows 95 OEM service release 2, Windows 98, and Windows 2000

    Important. When you create ,move, or resize a bootable partition, the partition must begin below the boot
                    code boundry specified in the above table in order for the operating system to boot.

            For more information see \" Understanding the BIOS 1024 cylinder limit\".
Avatar billede kurtj Nybegynder
26. juli 2000 - 04:39 #34
Tis.
Håber i kan finde ud at det alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 09:35 #35
Ja kurtj det er også rigtigt, men det er ikke det du skriver. \"Hvis du skal køre med dualboot skal din d: partition ligge indenfor harddiskens første 8GB.Ellers kan du ikke boote fra den\". I brugermanualen står at en partition ikke må være større end 8GB, der står ikke noget om at systemet skal ligge inden for de første 8 GB på harddisken. Endvidere booter windows 2000 fint fra en sekundært som oprettes Med PM som en partition, uden operativsystem. Det er Windows NT som skal ligge i primær. Windows98 mener jeg også kan boote fra sekundært partition.

Jeg syntes at inden der lægges nye systemer på PC\'eren, var det nok en idé at få delt disken op i de partittioner, som man ønsker.

Jeg har selv erfaret, at windows 2000 går helt agurk og tror det hele tiden skal genstarte, hvis man har pillet ved størelsen af partitionerne foran windows 2000 partitionen.

C er primær stystem Jeg har selv valgt win 98. 3 - 5 GB
D kommer for mit vedkommende til at indeholde windows 2000 3 GB, når jeg for omlagt.
E kommer så til at være Backup og mulighed for ekstra oprettelse af partitioner. Så sker der ikke noget med de øvrige systemer.

Der står intet om hvordan det nye Windows Mellinnium skal ligge. Her kunne jeg forestille mig, at dette også kræver primær partition og det er derfor det går galt for intercode.
Avatar billede intercode Nybegynder
26. juli 2000 - 10:27 #36
øhhh jeg fatter INTET af hvad i siger om alt det tekniske.hehe
hvad vil i så anbefale mig at gøre ?
jeg ved hvis jeg ibstalere win2k på mit nye D: så laver den en choise boot !, men er der ikke et program som kan lave disse dualboot !? jeg brugte pqboot som fulgte med pq 5,0 ! men .......gaaaab et program !! den fandst self winme. Men win98 som en ukendt \"ting\" hurra det kunne man jo også bruge til meget !!......

Intercode
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 11:32 #37
Find ud af hvilket system du ønsker at bruge mest. Installer så win 2000 hvor du under avanceret vælger angive partition under installationen. Windows 2000 laver en fin fin duaboot. Ingen grund til at have ekstra programmer til at lave dette ( Følger der ikke et med PM?. Det mener jeg der bliver spurgt om under installationen.)

Når denne installation er vellykket overstået, gør du op med dig selv om du ønsker windows 98 som primær system. Hvis du ønsker dette, laver du lige en lille reinstalering af windows 98, så bliver dett automatisk primær system i din dualboot.

Denne fil boot.ini , som ligger på C. gemmer du så på en sikkerhedsdiskette, så hvis du senere bliver nødt til at reinstallere windows helt fra bunden af, kan du når du har lavet en  startinstallation af windows 2000 ( Fanger installationen ved første genstart efter indlæsning af filer) bede du windows 98 starte op. Så erstatter du den nye boot.ini som windows 2000 lige har lavet med den du har gemt på disketten, og du sletter den lille systemmappe på roden af C som windows 2000 har lavet. Den er på omkring 3 - 4 MB og starter med et $ tegn.
Avatar billede kurtj Nybegynder
26. juli 2000 - 15:43 #38
> kharder
Det er da netop det der står.
Boot code boundry = Boot kode grænsen
Og den står til 8GB. Under important står der jo at partitionen skal begynde under de 8GB for at man kan være sikker på at den er bootbar.Derefter kan partitionen være lige så stor den være vil.
Man kan dog som du også skriver have styresystemet på en anden partition.Men det kræver at en del af styresystemet ligger på første disks primære partition.Har selv prøvet med linux som jeg lavede plads til efter 8GB.Den kunne ikke boote lige meget hvad jeg gjorde.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2000 - 01:59 #39
Nej der står hvor store de må være. Hvis det skal forståes på den måde, som du skriver, ja så må vi fortælle mit windows 2000, at systemet gør noget, som det ikke kan. Jeg har en harddisk på 20,5 GB total ok. På de første 7,87 GB C: ligger windows 98SE så der er ingen bootproblemer der. Herefter følger 5,59 GB Backup partition D: . Herefter følger 5,59 GB med Windows 2000, som så efter din forklaring kurtj er ude i noget som ikke kan lade sig gøre, nemlig at jeg har ingen problemer med at boote windows 2000.

Disse problemer skulle heller ikke gerne være der hvis man forstår manualen, som jeg har gjordt det, nemlig, at hver partition ikke må være større end 8 GB stykket. ;o) Dette med størrelsen af partitionerne har efter hvad jeg kan forstå noget at gøre med hvor meget dos kan klare at håndtere. Da jeg kun har en disk , ja  så ligger windows 2000 sådan set også på primær disk.
Avatar billede kurtj Nybegynder
27. juli 2000 - 02:14 #40
Hej kharder.
Har nu lagt det ud som spm på eksperten. OS bootgrænser.
Sådan som du har forstået det læste,har jeg nemlig ikke opfattet det.Det vil jeg nu prøve at få en afklaring på.Men jeg kan også godt forstå at når du har din W2k til at ligge så langt oppe er der noget der ikke stemmer.
Avatar billede kurtj Nybegynder
27. juli 2000 - 02:19 #41
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2000 - 09:14 #42
Det lyder Fint ;o)
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2000 - 09:38 #43
Windows NT must boot from a primary partition on the first drive.

Copyright © PowerQuest Corporation. 1994-2000. All Rights Reserved.

Dette gælder også for windows 2000. Dette sker også selv om selve windows systemet ligger efter de 13GB på  hardddisk, da selve boot oplysningerne er placeret på roden af C. Du kan faktisk have en disk hvor windows 2000 systmet først ligger efter 70GB og aligevel starter som det skal.

Det er også derfor at Roden på C flyder med forskellige systemfiler. Ved etablering af partitioner med PM siger du nej til spørgsmålet om installering af operativsystem på den partition, som du er ved at lave, eller går detr ged i opdelingen, da der jo allerede findes et system på PC\'eren i forvejen.

Det er måke her der er nogle som går galt i byen og svar ja  til operativsystem.