Avatar billede earp Nybegynder
22. maj 2002 - 10:46 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Vurdering...

Dette spørgsmål har måske ikke meget med IT at gøre, men jeg går udfra at der er mange personer som har en uddanelse og ved noget om prøver etc.

Jeg fik idag en fysikprøve tilbage. Jeg fik 10 og det er jo egentlig godt nok. Grunden til jeg ikke får 11 er at, som læreren skriver "Der har været nogen usikker i nogle af udregningerne!" her mener han selvfølgelig "Der har været nogle usikkerheder i nogle af udregningerne". Han har umiddelbart ikke skrevet hvor, eller hvad disse usikkerheder er.

Jeg ser så på mine klassekammeraters opgaver og finder ud af at jeg har eksakt samme rigtige og næsten samme udregninger, flere af dem har jeg endda flere udregninger.

Jeg henvender mig til min lærer og spørger ham om hvad disse usikkerheder jeg har er. Han kigger opgaven igennem og er længe om at finde ud af noget. Endelig siger han at det simpelthen er pga. mine udstregninger af forkerte udregninger som får det til at se usikkert ud.

Her spørger jeg så bare - Kan en lærer vurdere udstregede udregninger?

Der er jo en grund til man streger ting over...

Kom med jeres meninger...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
22. maj 2002 - 10:51 #1
nu er det jo svært at vurdere en enkelt sag, uden at kende de konkrete detaljer - men ja, han kan vurdere som han lyster!
jeg er selv lærerstuderende med fysik/kemi som liniefag, og jeg vil sige; ta det 10tal og vær glad :0)
Det eneste det kan bruges til er jo at komme videre i uddannelsessystemet. Det er først i gymnasiet osv. at karaktererne får 'vigtig' betydning.
Håber du ka bruge det til noget.
Avatar billede stargate1000 Nybegynder
22. maj 2002 - 10:51 #2
Udstregede ord må ikke tælle med i eksaminators vurdering. Medmindre der er ordens karakter skal der kun tages stilling til det som står fremført. Bare fordi man får det til at se pænere ud skal det ikke give en bedre karakter.
Avatar billede earp Nybegynder
22. maj 2002 - 10:52 #3
Nu er jeg atså igang med en gymnasiel uddanelse - så jo karakteren betyder skam noget.
Avatar billede mtrolle Nybegynder
22. maj 2002 - 10:54 #4
tjo...

Ikke rigtig IT-interessant, men nu du alligevel har lavet spørgsmålet:
Jeg vil give dig ret. Hvis han sidder i lang tid, for at finde ud af, hvad han SELV mener, så må det være fordi han ikke helt forstår, hvorfor han har trukket dig ned og derfor lige fandt på de udstregninger som en dårlig undskylning!

Har du konfrenteret din klasselærer med problemet, de plejer at være meget hjælpsomme ;)

//mtrolle
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
22. maj 2002 - 10:55 #5
stargate har fat i noget, men du får intet ud af at klage. Det er op til den enkelte lærer at vurdere hver enkelt elevs præstation - men du kan da snakke med ham igen. evt. drage skolelederen ind i det. Så kan det rent faktisk være de kan lave det om til et 11-tal. Men hvis det sker er det lige før jeg gir dig en ny pc ;=)
Avatar billede funguy Nybegynder
22. maj 2002 - 10:56 #6
Da jeg gik i folkeskolen fik vi at vide at det måske kunne trække ned hvis vi havde laven en eller anden vild overstregning.. Vi fik at vide at vi kun skulle lave en enkelt streg over det der var forkert... Måske det han hentyder til??
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
22. maj 2002 - 10:57 #7
nåh det ER en gym du er igang med - ja så er det sq bare med at brokke dig ;0)
Få fat i Rektor! (jeg går ud fra du har prøvet din lærer..)
Avatar billede earp Nybegynder
22. maj 2002 - 10:57 #8
funguy -> Nej han hentyder til at han udfra de udregninger jeg har overstreget kan se at jeg har været usikker i mine udregninger og derfor 10 tallet.
Avatar billede mtrolle Nybegynder
22. maj 2002 - 10:59 #9
bortset fra det, så er det kun et tal! Det kan være lige meget om du får 6 eller 13, bare du er et godt menneske og har det godt med dig selv!
Avatar billede Slater Ekspert
22. maj 2002 - 11:00 #10
Helt ærligt, det er da kun i de tidlige folkeskoleklasser at læreren brokker sig hvis man har lavet syge overstregninger... I de senere klasser og gymnasiet, etc. burde det ikke tælle ned.. I hvert fald ikke en hel karakter.

/Viperine
http://viperine.jaha.dk
Avatar billede earp Nybegynder
22. maj 2002 - 11:02 #11
Det værste af alt er at dem som jeg har sets prøver også har udstregninger i deres opgaver.
Avatar billede aggemamme Nybegynder
22. maj 2002 - 11:05 #12
Jeg er nu engang enig med mtrolle. Du bør blot leve i harmoni. Klag ikke over det (det var mig der fik 11 i øvrigt- og jeg vil helst gerne være bedre end earp - så alle - råd ham til ikke at klage over det)
Avatar billede aggemamme Nybegynder
22. maj 2002 - 11:06 #13
Var det for plat? Jeg må hellere lukke http-browser-vinduet
Avatar billede mtrolle Nybegynder
22. maj 2002 - 11:10 #14
Jeg fik jo kun 9 altså!
Avatar billede Slater Ekspert
22. maj 2002 - 11:15 #15
Hmm... en lille historie fra folkeskolen:

Jeg er rimelig god til engelsk, og gik op til eksamen med kun det sædvanlige skud irriterende adrenalin. Fik 10.
Efter mig skulle Anastasia op. Som hendes navn let antyder, er hun den vildeste blondine-type: ser ret godt ud og har kæmpejader, men er dum som snot. Hendes engelsk begrænser sig til "Hellåw, Maj naim is Anastasia".
Hun fik dog 11. Da jeg spurgte censor om hvorfor, fik jeg svaret at "hun solgte sig selv bedre". Jeg gad vide hvad der er foregået derinde. Skal lige siges at både lærer og censor var mænd.

Sådan kan de gå. Karaktergivning er altid møg upræcis.
Avatar billede Slater Ekspert
22. maj 2002 - 11:16 #16
de = det.
Det gælder lige så meget om at være god, som om at være lærerens kæledægge.

Viperine
http://viperine.jaha.dk
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
22. maj 2002 - 11:18 #17
ja det er fedt at være lærer ;0)
Avatar billede janvogt Praktikant
22. maj 2002 - 11:24 #18
LOL .... fed historie Vipe ....
Avatar billede prodic Mester
22. maj 2002 - 11:46 #19
Kigger man på beskrivelsen af katakteren 10 kontra 11, så vil jeg mene at din lærer sagtens kan forsvare hans givne karakter.

10: For den udmærkede, men noget rutineprægede præstation.
11: For den udmærkede og selvstændige præstation.

Det din lærer skulle have gjort var, at sige at du fik 10 - slut. Ikke noget med at forklare hvorfor du ikke fik 11.
Med det samme han gør det så fjerner det noget af "glansen" ved et flot 10-tal - som du sagtens kan være glad for.
Læreren har begået en mindre fejl, men kan sagtens forsvare den karakter han har givet.

Tag dit 10-tal og vær en glad mand - solen skinner, fuglene fløjter og du har fået 10, men ved at du kan gøre det til 11 næste gang hvor det virkeligt gælder(går ud fra at denne kun var en prøve, og ikke en eksamen).