Avatar billede bambi Nybegynder
21. maj 2002 - 13:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Undgå logon på BDC?

Jeg har gennem noget tid undret mig over hvorfor vores Windows 2000 Professional pc'er jævnligt mister evnen til at afvikle logonscriptet til Windows NT Server 4.0 PDC'en. Men så faldt jeg over en artikel der foreslog at køre en "set | more" og se hvilken server der står som logonserver – og til min overraskelse vælger alle vores Windows 2000 pc'er BDC'en der ikke indeholde noget logonscript, mens Windows 98 pc'erne vælger PDC'en og derfor ikke har nogen problemer.

Mit spørgsmål er nu: hvorfor vælger Windows 2000 pc'erne BDC'en når PDC'en fungerer upåklageligt og ikke på nogen måde er overbelastet?

Og kan jeg insistere på at få computerne til at logge på PDC'en hvis den er tilgængelig?
Avatar billede jobba Nybegynder
21. maj 2002 - 16:00 #1
Når en maskine logger på netværket, vil den logge på den nærmeste Domain Controller. Den rigtige løsning er at sætte en replikering op af dine logonscripts, så de bliver kopieret ud på dine BDC'er. Så vil dine scripts blive kopieret ud på dine BDC'er når der sker ændringer i dine scripts eller hvis der kommer nye til. Replikering på en NT4 kan være "a pain in the ass" nogle gange. Derfor søg i Microsoft Knowledge Base efter dokumentation på opsætning eller på specifikke problemer.

Vejledning i opsætningen af replikering kan findes her: http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q101602

Håber det lykkes ...
Avatar billede bambi Nybegynder
21. maj 2002 - 20:11 #2
Hvad afgør hvilken domain controller der er "nærmest"? Og hvorfor er det øjensynligt kun Windows 2000 der vælger BDC'en?

Jeg havde overvejet blot at kopiere logonscriptet over på BDC'en, men det er ikke optimalt da jeg så skal vedligeholde flere scripts. Omvendt har jeg ligesom dig lært at replikering mellem Windows NT servere ofte er problematisk, så det ville jeg også gerne undgå. Og endelig er jeg usikker på hvordan distribueringen og opdatering af vores antivirusløsning fungerer ved replikering...
Avatar billede jobba Nybegynder
21. maj 2002 - 23:26 #3
Det kan være besværligt at sætte replikering op - det er korrekt. Men når det endelig er oppe at køre, så kører det også!

Der står intet i min bog om hvilken Domain Controller som bliver valgt ved logon. Jeg vil tro at klienten sender en broadcast ud på netværket og logger på den server som modtager broadcasten først. I Sauer-Danfoss som jeg arbejder i, logger man også kun på den lokale Domain Controller, selvom vi har Domain Controllers i hele verdenen. Så det må være broadcastmetoden som bliver brugt.
Sæt nu bare den replikering op - så skal det nok virke, og så behøver du kun at vedligeholde logonscripts ét sted.
Avatar billede nielsvp Nybegynder
22. maj 2002 - 22:23 #4
2000 professional bruger DNS til at finde en logon (GC) server til at validere brugeren, samt en PDC emulator til at styre evt tid og password ændringer.

Jeg tror jeg ville tage en kig på DNS'en inden.
Hvorfor dine W9x klienter så bruger 2000 serveren er svært at sige, de bruger jo sandsynligvist WINS el broadcast til at allokere logon domænet.

NVP
Avatar billede bambi Nybegynder
23. maj 2002 - 15:45 #5
Ok, men hvad er det specielt jeg skal kigge efter eller tilføje i min DNS?
Avatar billede nielsvp Nybegynder
24. maj 2002 - 19:03 #6
Best practice vedr dns opsætning er at man installerer den på alle dc'eren og de bruger deres egen ip som dns server.

Derefter skal du gå i dns og kigge efter _tcp _msdcs m.v om de har registreret de src records der skal til.
Avatar billede bambi Nybegynder
27. maj 2002 - 15:17 #7
Nu har jeg fået sat replikering mellem op mellem PDC og BDC så en ændring i logonproceduren på PDC'en automatisk afspejles på BDC'en - og det ser ud til at fungere korrekt; også med opdatering af antivirusprogrammet.