Avatar billede saturnus Nybegynder
21. maj 2002 - 11:01 Der er 18 kommentarer

Installation af cddrev i dos

Det hele startede med at jeg skulle formatere min pc, så den kunne atter blive frisk. (det skal lige siges den har to harddisk). nå,men da jeg så skulle installere win 95. kunne jeg ikke finde e: drevet som altid har været min cd drev.
har brugt startdisk og alt det
i bios er drevet installeret.
HJælp
er den der hjælper evig taknemmelig
Avatar billede delwin Nybegynder
21. maj 2002 - 11:02 #1
har du en win98 startdiskette..?? de plejer selv at kunne finde cdrom drevet
Avatar billede delwin Nybegynder
21. maj 2002 - 11:03 #2
du kan hente en bookdisk til win98 her.. http://dos.li5.org/IMGS/WIN98.EXE

så starter du op fra den.. så skulle den kunne finde dit cdrom drev.. og du skulle kunne installere win95
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. maj 2002 - 11:04 #3
hvis det er fordi du booter fra cd - så prøv istedet at skrive
f: install
eller g: install
Avatar billede jefa Nybegynder
21. maj 2002 - 11:06 #4
Hent bootdisk til win 95 med cdrom driver her http://www.drd.dyndns.org/index2.html
Vælg Boot disk for MS Windows 95b
Avatar billede saturnus Nybegynder
21. maj 2002 - 11:28 #5
intet af dette virker
Avatar billede jefa Nybegynder
21. maj 2002 - 11:34 #6
Avatar billede flowerdead Nybegynder
21. maj 2002 - 12:13 #7
Hej,

Det er ikke sikkert boot-disken installerer CD-rom drevet som E:
Prøv at checke de andre bogstaver (min sætter f.eks. CD-rom'en som K: )

Mvh
- Flowerdead
Avatar billede jvt Nybegynder
21. maj 2002 - 12:17 #8
Prøv at kig ind på http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/
Derinde klikker du på linket
"Bootable CD-ROM med Adaptec Easy CD Creator 4"
Der inde er en længere beskrivelse til hvordan man laver en bootable CD-rom, og dertil skal man have en bootdiskette, hvilket også bliver beskrevet. Evt. kan man downloade en .zip fil fra hans side som er et program som automatisk laver en bootdisk for dig, som finder CD-rom. Direkte link til filen er her:http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/bootcd/filer/bootdisk.zip

Held og lykke.

Hilsen
Carsten
Avatar billede jvt Nybegynder
21. maj 2002 - 12:19 #9
Nu har du vel kontrolleret at der ikke er en fysisk fejl (kabel som er røget af eller lign.) inde i PC'en?? *S*

JvT
Avatar billede win-x.dk Nybegynder
21. maj 2002 - 13:18 #10
Du skal bruge Mscdex.exe den fil må du ha

ellers kan du maile til mig her

katten@win-x.dk
Avatar billede wipeout Nybegynder
21. maj 2002 - 13:46 #11
Det er meget enkelt entlig først sikre du dig at den aktivere dit cd-rom drev under opstarten, det kan ses hvis den har fat i dens drivere, kig i config.sys og autoexec.bat filen på disketten, der kan så være sket det hvis det altså aktivere drevet den ikke giver drevet et bogstav så skal du som de siger bruge mscdex.

Kommandoen er næsten helt enkelt, du skal dog bruge en enkelt sætning fra aktivereinge, men jeg kan give et eksempel, var ud og hjælpe en ven med at geninstallere sin computer vi havde nemlig det problem den ikke gav cd-rom drevet noget drev bogstav, men kun aktiveret det, så jeg kunne se den hed toscd001 cd-rommen nu skulle den bare lige give drevet et bogstav det gør man så ved at skrive f.eks.: mscdex /D:toscd001 nu skulle den så lægge på det, altså kommandoen er mscdex /[x:][yyyyy001].

X = Det drev bogstav du vil have som ikker er brugt f.eks. d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, w, x, y og z. æøå virker ikke.

Y = drevets navn den kan jeg dog ikke hjælpe dig med :-(
Avatar billede tinggaarden Nybegynder
21. maj 2002 - 14:08 #12
wipeout>>> kan det være samme problem jeg har?? jeg har dog installeret win98 med et lånt drev. og i windows, denne computer, finder den dog et D:\ men trykker jeg på det siger den enheden er ikke klar. forsøg igen, annuller.

mvh. jimmy
Avatar billede saturnus Nybegynder
21. maj 2002 - 18:57 #13
wipeout dette virker squ heller ikke drevet hedder oemcd001. gider du ikke fortælle helt nøjagtigt hvordan det skal foregå. det mest irriterende er at jeg en gang har haft problemet og lavede det faktisk selv, men kan overhoved ikke huske hvordan jeg gjorde
Avatar billede saturnus Nybegynder
21. maj 2002 - 19:00 #14
den skriver bare illegal option '['
Avatar billede halifax Nybegynder
21. maj 2002 - 20:09 #15
1. Dosdriveren til cd-rom skal ligge på din bootdiskette. Det samme skal filen mscdex.exe
2. I både config.sys og autoexc.bat skal drevet hedde det samme efter parameter /D: fx. /D:oemcd001. Driverfilen hedder ofte .sys til efternavn. Eks. cdrom.sys

I config.sys skal linien se sådan ud
a:\cdrom.sys /d:oemcd001
(udskift cdrom.sys med navn på din DOS cd-rom driver)

I autoecex.bat skal linien være
a:\mscdex /d:oemcd001 /l:e

hvor der er parameter /l:e    der bestememr det tildelte drevbogstav for cd-rom drevet. Her bogstav e.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. maj 2002 - 20:13 #16
Hov..  opdager først nu, der er lavet flere spm. om det samme. Sorry, håber ikke nogen tager mit svar ilde op.
Avatar billede wipeout Nybegynder
30. maj 2002 - 22:01 #17
ikke så svært du skriver bare mscdex /f:oemcd001 også skulle dit drev hedde F og køre.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 03:00 #18
lukketid?!