Avatar billede pc-support Nybegynder
20. maj 2002 - 12:08 Der er 20 kommentarer

FTP på WOL ADSL med Cisco 677

Hej !

Jeg skal hjælpe en kammerat over ICQ (besværligt) med at sætte FTP op. Han har 256/256 ADSL hos WOL med en Cisco 677 router. Han påstår at han ikke har nogle papirer på opsætning og jeg kender ikke den router. Men er port 21 forwardet til nogen bestemt IP på forhånd fra WOL eller skal han selv gøre det ? Hvis ja hvordan gøres det på en Cisco 677 (jeg går ikke ud fra det er ulovligt!?!)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. maj 2002 - 12:12 #1
og du hedder - PC-support??

Even så er port 21 som standard ikke forwardet, du skal sætte en NAT entry i din router.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. maj 2002 - 12:14 #2
set nat entry add <lokal-IP> <port der skal forwardes til> <Routerens yderside IP> <port trafikken kommer ind på> <trafiktype>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. maj 2002 - 12:15 #3
Og nej du må forwarde alle deporte du har lyst til.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. maj 2002 - 12:17 #4
set nat entry add 10.0.0.1 21 0.0.0.0 21 tcp

write
reboot

Hvor så 0.0.0.0 skal erstattes af den eksterne IP.
Avatar billede pc-support Nybegynder
20. maj 2002 - 12:32 #6
Ja det gør jeg, men jeg påstår jo ikke at jeg er altvidende vel ?
Jeg kender som sagt ikke noget til cisco, men jeg kender til det på en Speedstream router fx. Fra TDC fx. er der som stnd. på en pro@ccess linie åbnet for port 21 til 192.168.1.Y og for SMTP til 192.168.1.X, så det kunne jo være det samme var gældende for WOL !
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. maj 2002 - 12:39 #7
Ro på jeg drillede bare :)
Avatar billede pc-support Nybegynder
20. maj 2002 - 12:58 #8
ja ja....kay.... ;o)
Jeg prøver noget af ovenstående....
Er der webinterface på sådan en slampert eller er det via hyperterminal eller lign. ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. maj 2002 - 13:00 #9
Jeg vil bruge Hyberterminal - Jeg aner ikke om Tiscali har et webinterface :)
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. maj 2002 - 13:04 #10
Cisc0 677 kan så vidt jeg ved sættes op til at køre med et webinterface så vidt jeg kan se på det hele.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. maj 2002 - 13:07 #11
nikolajdu => du ved godt at 10.0.0.1 er *normalt* routerns LAN ben ikke?
det hjælper ikke at føre port 21 til routernes LAN ben, da den ikke har en FTP server kørende ;o)

PC-support => du skal køre med FAST IP hvis du vil køre FTP server
Check dette

gi i start => kør skriv command => i promten skriv ipconfig/all

skriv dette ned!
IP, subnetmaske, Gateway og DNS

indtast derefter disse oplysninger ind på dit netkort, så den ALTID har den samme IP.

derefter log ind på din Cisco 677 router

skrive dette

set nat entry add yyy.yyy.yyy.yyy 21 xxx.xxx.xxx.xxx 21 tcp

skift YYY ud med dit internet IP (den fra ipconfig)
skift XXX ud med din eksterne IP (se www.myip.dk )
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. maj 2002 - 13:09 #12
rkhdk - Det var endnu en af dagens tanketorsk - Ligeså meget som at få routeren til at lege døgnkiosk får vi den heller ikke til at lege Ftp....  :))
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. maj 2002 - 13:09 #13
rkhdk:

han behøver da ikke fast ip. Han kan da bare oprette et alias på dyndns.dk også bare sørge for at det er opdateret.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. maj 2002 - 13:12 #14
praetorian => du misforstår!

pc-support HAR fast IP ud af til!

det er INTENT i hins LAN hin skal have fast IP, da PORT 21 bliver "lås" til een intern IP, og hin kan KUN køre FTP på denne intere IP
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. maj 2002 - 13:15 #15
Rhkdk:

Kører da ikke med fast Ip intern og min FTP virker fint. Det skal så også lige siges at lyset i switchen mod mit netkort aldrig går ud. Men hvis at FTP maskinen ikke skal stå tændt 24/7/365 så kan han da bare tænde FTP maskinen først så får den den første Ip i IP Range i routeren.
Avatar billede smiske Nybegynder
20. maj 2002 - 13:15 #16
Sidder selv med samme forbindelse og samme udstyr, Cisco 677 forwarder automatisk alle indgående porte til dit primære IP som i WOL's tilfælder er : 192.168.1.2
Så er hans computer sat til at køre med dette faste IP burde der ikek være noget Router problem ihvertfald.  Cisco 677 HAR webinterface, men, det kan ikek anbefales at bruge det.  Det volder kun problemer, så hyperterminal er et langt bedre valg :o)

//Henrik
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. maj 2002 - 13:22 #17
praetorian => sidde du da bag en router?

smiske => håber ikke dette passer *Cisco 677 forwarder automatisk alle indgående porte til dit primære IP som i WOL's tilfælder er : 192.168.1.2*
hvis den forwarder ALLE porte til den interne IP, er der et SERIØS stort sikkerhedshul i WOL router!
normalt er det modsat at ALLE porter fra LAN ud mod WAN er åbne!

jeg har også en Cisco 677, der er ikke webinterface på, så det må være en speciel WOL ting at have Webinterface på Cisco 677 ;o)
Avatar billede smiske Nybegynder
20. maj 2002 - 13:34 #18
rkhdk>> Som sagt, alle indgående forespøreglser bliver automatisk forwardet til dit primære interne IP.  Og ja, det er et sikkerhedshul helt enig, men ikke desto mindre er det sandt :o)
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne udelukke de har fikset dette hul siden jeg fik min router, men jeg ved at det fungerede sådanne ihvertfald indtil for 4 måneder siden:o)

Men det er kun et spørgsmål om ikke at have en computer på sit interne IP (192.168.1.2), jeg har mine 3 siddende på alle mulige andre faste IP og så forwardet dem i Routeren, det hjælper lidt på det hul :o)

Ifølge WOL kundeservice er der webinterface på en Cisco 677, det lykkedes da også at få mit til at virke KORT før lortet gik ned, derfor min tidligere advarsel, brug det ikke :o)

//Henrik
Avatar billede neess Nybegynder
21. maj 2002 - 16:39 #19
port 21 er sat til at føre til ip 192.168.1.2
Og routerens ip er 192.168.1.1 Så vis han ikke har ændret noget. Så kan han sætte sin pc til at have fast ip. Så virker den.
Men lige meget hvad, vil det være en fordel hvis manden har en fast ip på sin pc, for ellers passer hans nat tabel ikke næste gang.
Avatar billede praetorian Nybegynder
21. maj 2002 - 20:10 #20
rkhdk:

ja jeg sidder bag router :-)

Man kan slå TDC's router til at forwarde alle porte fra nettet indadgående, men det kan så slås fra igen :-).