Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:16 Der er 92 kommentarer

ram problem??

har haft dette spørgsmål på en gang, men er nu kommet problemet lidt nærmere, så vi prøver igen..

Problemet:
har prøvet en 256 ramblok i 2 forskellige maskiner, og nu vil ingen af maskinerne boote.
det tyder på ramblokken har ødelagt et eller andet.
der er strøm på begge motherboards,cpukøler, strømforsyning + div. fans starter. (4 sat til 12V & 1 til MB)
men ingen strøm på harddiske og cdrom, skærm starter heller ikke.
jeg ved at begge maskiner virkede fint før denne ramblok kom i.
kan en defekt ramblok smadre, dim slot, pci slot,ide slot, eller lign??.

Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:18 #1
Jaa... Det ser jo sådan ud. Den kan have kortsluttet et eller andet.
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:18 #2
Hey! Du har pillet den ud og startet den igen ik, og set om den startede?
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:20 #3
Wanix> jo, pillet 256 ud, og sat 512 i, som jeg har prøvet i en tredje maskine og ved de virker 100%.
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:21 #4
Jeg har oplevet, at en virus forblev i RAM'en, så efter PC'en var renset, fik den virusen igen ved genstart (fra RAM). Jeg ved ikke om den kan blive i RAM der flyttes fra en til en anden PC, men dette kunne jo så være tilfældet her!!!???
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:22 #5
Når du sæter de 512 i, starter den så stadig ikke??
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:24 #6
tvivler,det har jeg også prøvet, men dette her er anderledes, for de 512 ram som virker i en anden maskine, virker ikke i min, umiddelbart virker det som om den har smadret et ell. andet på mb,men hvad..
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:24 #7
Men den skulle vel gerne starte selv om der er virus på, men hvis det er tilfældet med en virus, har du nok været så "hældig", at redde dig en af de lidt slemmere. Men det tror jeg ikke er tilfældet!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:25 #8
nej det er det samme, de 512 ram virker 100% i en tredje maskine, men ikke i de 2 jeg har haft 256 blokken i.
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:25 #9
Den har nok ødelagt dine Ram slots. Og en computer kan ikke starte uden Ram, så det er nok derfor den ikke starter. Men prøv ellers at sætte ramene i en anden slot.
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:26 #10
Så skal du nok bare stoppe med at sætte den 256 blok i flere maskiner!! : O
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:27 #11
har prøvet alle fire, nothing, men er det muligt at en defekt ramklods kan brænde alle dimm slots af??
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:27 #12
være sikker på den 256klods ikke kommer i nærheden af flere maskiner..
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:28 #13
mjl - tror mere på virus :O)
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:29 #14
derudover undrer det mig at der ikke er strøm til hardiskene, det har jo intet med MB at gøre, men snarere strømforsynningen..
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:30 #15
Det tror jeg ikke. Hvorfor skulle den stoppe HD og Cdrom? Den 256 blok der, prøv lige at åbne et vindue, også kast den så langt ud af du kan! ; )
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:30 #16
Navnet på den er FORM virusen. Form virusen er en Boot-Sector virus, som hver den 18. i måneden vil give sig til kende, ved at beebe i computerens højtaler når der trykkes på tastaturet.
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:31 #17
Men du siger at alle fan blæserene kører. Så det ser jo lidt ud som om strømmen stopper et sted MB'et...
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:32 #18
Så er der bare lige det problem at det er d. 20. Og hans tastatur beeber jo ikke.
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:32 #19
Egenskaber for W32.Kriz-virusen

W32.Kriz er en Windows 9x/NT-virus, der inficerer Portable Executable (PE) Windows-filer. Virusen trænger ind i hukommelsen og forsøger at inficere alle filer, der åbnes af brugere eller applikationer. Derudover omdanner virusen KERNEL32.DLL-filen, en følsom system-fil, der gør det muligt for virusen at sprede sig gennem hele systemet. Virusen vil ydermere forsøge at ødelægge PE-filer, hvilket kræver at de bliver erstattet af kendte og rene backups fra installationspakken.
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:32 #20
wanix> præcis.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:34 #21
mjl> Nu er det bare sådan at, hvis RAM kredsen mister strømmen, slettes alle data i klodsen! Derfor kan det ikke være virus. Så ville den være væk i den sekund klodsen bliver taget ud.

- Rasmus!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:34 #22
mjl> intet beep, what so ever
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:34 #23
Har du prøvet at smide en anden PSU i, bare fpr at udelukke den mulighed?
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:35 #24
Da røg den terori sig vist en lang tur hva >>mjl? ; )
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:36 #25
Eller et andet bundkort! Det kan også være processoren den har sagt farvel, men det lyder mærkeligt hvis det lige skulle være sket med to forskellige maskiner...

- Rasmus!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:36 #26
dog, ikke, da det ikke virkede logisk at en ram klods kunne smadre en psu, og da slet ikke når Mb+fans får strøm
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:36 #27
rasmus_h> okay...bare en tanke - hvis ikke den mister strømmen, kan virus jo godt blive der.....derfor tænkte jeg som ovenfor!!
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:37 #28
Ja også ved at sætte en ramblok i, det ville sq være lidt underligt!
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:37 #29
mjl> Men den mister jo strømmen når den tages ud af maskineriet.

- Rasmus!
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:38 #30
Jamen din PSU virker den ikke godt nok?
PSU=Strømforsyning.
CPU=Processer
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:39 #31
jo, psu virker, starter ihvertfald ellers ville mb jo heller ikke få strøm
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:40 #32
Rasmus - ja det er jo det ;O)
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:40 #33
Nej. Men: dog, ikke, da det ikke virkede logisk at en ram klods kunne smadre en psu
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:41 #34
Jeg vil tro du skal ud óg invistere i to nye bundkort.
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:41 #35
virker heller ikke som om cpuèn skulle være brændt, har dog ikke kigget efter endnu, men det lyder usandsynligt at en ramblok skulle kunne knalde 2 cpuèr
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:42 #36
Prøv nu lige at tjekke processoren... Noget kunne tyde på, at det var den som var gået en tur!

- Rasmus!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:42 #37
wanix> tror jeg desværre også lidt..
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:42 #38
Og du er sikker på at du satte klodsen rigtigt i soklen?

- Rasmus!
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:43 #39
Jeg tror sq ik på at det er cpuen, det lider meget mærkeligt. Har du et andet mb du kunne prøve at sætte i?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:43 #40
Du kan jo være kommet til at bøje nogle af benene i soklen skæve, så de får forbindelse med hinanden, og kortslutter kortet!

- Rasmus!
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:44 #41
Fakta = RAM-klods prøvet i 2 PC'er der nu ikke længere virker!!!

Måske skulle du lægge de RAM i en skuffe, og prøve noget andet!!!
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:45 #42
Hvordan helvede skulle han gøre det, ved at sætte en ramblok i? Så skal han godt nok være rigtig meget com spasser!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:45 #43
rasmus h> ja, måske en god ide, men lyder mærkeligt hvis cpu er brændt af, har prøvet det et par gange og man er ikke i tvivl, når der lugter underligt, men det har der ikke gjort denne gang..
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:45 #44
mjl> ja men hvad..
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:45 #45
Flot! >>mjl Det er godt du lige kan fortælle ham det!
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:45 #46
Skulle det være sket i begge : "bøje nogle af benene i soklen skæve" ???
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:46 #47
wanix> så så, pas nu lige på sproget, hehe
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:46 #48
wanix - du foreslår at han prøver i et andet board - FLOT!!!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:47 #49
mjl> soklen/skæve????
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:47 #50
Ja. Prøv at læs spørgsmålet, vi har fortalt ham, at han skal smide den blok langt væk! Ja det gør jeg!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:48 #51
den 256ramblok er history, så er det vist på plads..
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:48 #52
Ja du skulle være kommet til at bøve nogle af benene på CPUen, men det har du nok ikke gjort på begge maskiner.
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:49 #53
men det ændrer ikke på problemet, at den umiddelbart har smadret et ell. andet men hvad???
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:49 #54
Mit svar er bundkortet!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:50 #55
wanix> har ikke pillet ved nogen af de 2 cpuer, overhovedet
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:50 #56
wanix> enig, men hvad i MB har den smadret??
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:50 #57
Nej. Men det var rasmus h, der sagde at han troede det måske kunne være derfor.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:51 #58
Det kan også være selve klodsen som bøjer nogle ben i soklen... Altså vi bliver jo nød til at udelukke nogle muligheder - så er det da nemmere at hjælpe! Og man kan da starte med "det basale". Har i aldrig læst spøgsmål i retning af: Min computer kan ikke starte, og svaret er så han glemte at tilslutte netledningen? Og en masse eksperter har fået ham til at skrue låget af, pille størmforsyningen ud, sætte en ny i osv. ?

- Rasmus!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. maj 2002 - 10:52 #59
hvis jeg er kommet til at kortslutte et af mine bundkort, så kan der også være problemer med at den vil starte op! Så prøver jeg at tage strømstikket ud/i et par gange + tænde og slukke lidt - og så du'r den igen!
så prøv lige det :0) (og nej, jeg er ikke en klovn -men det kan jo ske ;)
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:52 #60
hehe..
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2002 - 10:52 #61
Har du prøvet at resette bios'en?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:53 #62
wanix> Jeg har sagt at CPU kunne være røget en tur, ELLER at benene i RAMSOKLEN er blevet skæve, så de kommer til at kortslutte hinanden. Jeg har ikke sagt noget om benene på CPU'en...

- Rasmus!
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:54 #63
Nåå... Okay! Min fejl!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:54 #64
begge maskiner virkede fint og har gjort i ca. ½ år, så kom klodsen i, konkluderede at maskinerne ikke vile starte med den i, skiftedede til de klodser der før sad i, men pludselig virkede de så heller ikke
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:55 #65
jep har resettet bios på jumper på mb, nothing
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:55 #66
Jeg er 99 % sikker på at det er mbet der er røget!
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:56 #67
wanix - ja Cecilen er røget!

Hvilken RAM type bruger du?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. maj 2002 - 10:58 #68
Tjek nu lige benene på ramsoklen inden du køber nyt board...

- Rasmus!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 10:58 #69
de ram der er defekte er ddr256noname, de andre ram er ddr kingston 512,og dem har jeg prøvet i en tredje maskine, virker fint, bare ikke i mine efter den defekte har været i.
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 10:59 #70
ddr256 - er de nye - eller har de kørt i en anden kværn?
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 10:59 #71
Jeg bruger PC133. Jeg ved ikke lige hvilket mærke.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. maj 2002 - 10:59 #72
kan det så ikke være fordi mb'erne ikke understøtter 512blokke???
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:00 #73
er også mest tilbøjelig til at tro den har smadret dimm, men er det muligt at en` defekt blok kan smadre 4 dimm
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:00 #74
nej de har begge kørt med 512 det sidste ½ år
Avatar billede wanix Praktikant
20. maj 2002 - 11:00 #75
Aj. Når han kører med DDr ram, så burde MBet også understøtte 512 RAM!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:01 #76
256 har kørt i en anden
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 11:01 #77
Meget akn lade sig gøre i en PC - det er jo avanceret electronik.

Men dette sp. bliver hurtigt meget forvirret - alle svarer og foreslår i en pærevælling. Hvad med lidt ro, og så en masse fakta!!??
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. maj 2002 - 11:01 #78
hmm - så er jeg dælme lidt blank... men før du smider dem ud, så få lige en haj til at kigge på dem! Det lyder lidt vildt at 2 mb's kan ryge pga en ramblok..
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:01 #79
this is a tuff one...
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:02 #80
enig, men det virker sgu sådan...
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:03 #81
fakta følger om 2 min.
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:06 #82
fakta er at jeg havde 2 maskiner der virkede fint, først bliver de 256 ram så sat i min maskine nr2 ECS kv7s5, og den vil ikke starte, rammene bliver pillet ud igen, og de gamle sat i, den vil stadig ikke starte, hmmm...
så sætter jeg rammene i maskine nr1. Abit kr7a-raid, virker heller ikke, de gamle ram bliver så sat i igen, samme problem...
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 11:14 #83
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:42 #84
hmm, så er jeg ikke den eneste der er på bar, bund..
Avatar billede mjl Nybegynder
20. maj 2002 - 11:51 #85
Nop - men der skal nok være nogen, der kender problemet bedre end os der har forsøgt her i dag!! :o)

Håber du finder løsningen/svaret!!!!
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:54 #86
mjl> takker ihvertfald for jeres forslag og tid..

andre forslag modtages med kyshpnd...
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 11:54 #87
kyshånd,hehe
Avatar billede adidaz Nybegynder
20. maj 2002 - 17:03 #88
Prøv at holde shift ned når du booter op,,,
Har du prøvet starte uden RAM i ?
Evt. prøvet et andet RAM slot ?
Ellers prøv at pille alt fra  HS's osv. og tænd maskinen med så lidt så muligt sat til...
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 20:41 #89
virker ikke med shift...
uden ram er det det samme prb.
har prøvet alle dimm slots
har prøvet at pille alt fra, nothing....
Avatar billede luckyloke Nybegynder
20. maj 2002 - 22:43 #90
har nu prøvet en anden psu. virkede heller ikke, har prøvet et andet, agp grafikkort, prøver imorgen med et pci, kan en defekt ramstang knalde en agp port???
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. maj 2002 - 22:46 #91
det lyder snarere som om der er røget et eller andet på mb'erne som åbenbart styrer resten.. men hvad det er aner jeg ikke.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 03:00 #92
lukketid?!