Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 16:10 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

BIOS opdatering

Jeg kan ikke få min harddisk til at virke og måske kunne det være BIOS'en den er galt. Jeg har hørt fra omveje at man kan opdatere den... Nu er så mit spørgmål så: hvor? & hvordan?

Jeg kan tilføje at hele min computer er en amitech model nummer 408. Se evt: http://www.amitech.dk/support/infonet/m408.asp
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
17. maj 2002 - 16:23 #1
Hmm... amitech, har selv haft en... Det er umuligt at opdatere dem, desværre...
Avatar billede zentoria Nybegynder
17. maj 2002 - 16:23 #2
Bundkortet i din maskine er så gammelt, at producenten ikke lægere har en bios updates liggende på deres hjemmeside til dit bundkort.
Normalt bruger man et stykke software til at flashe bios'en med den nye version, men det er ikke aktuelt når den nye version ikke findes.
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 16:27 #3
hvad f****** kan jeg så gøre.. Jeg vil have den fu***** harddisk til at virke. Jumperen er sat som den skal, IDE-kablet virker helt sikkert da det virker til den anden harddisk. Harddisken virker også fint da jeg har prøvet den af over ved en kammerat. Jeg har prøvet ALT - tror jeg da?!

HELP
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
17. maj 2002 - 16:30 #4
Svært at sige udfra ovenstående oplysninger! - problemet er, at der på det medfølgende link, kun står, hvilken type chipsæt bundkortet består af, og altså ikke, hvilket type BIOS samt version af denne, der sidder på bundkortet.
Mit forslag er, at du går ind i BIOS og noterer, hvilken type (navn) og version (nr.) det er. Prøv herefter at søge på nettet efter: BIOS update +(navn) +(nr.) +(evt. ATX Intel 430TX (chipset)).
En BIOS update foregår normalt ved, at man laver en bootdiskkette med den update-fil man nu engang finder på nettet. Og det siger vist sig selv, at man så bare booter på den diskette, og BIOS vil være updated!

God fornøjelse!
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
17. maj 2002 - 16:30 #5
Der nok ikke så meget at gøre, amitech er ikke så kompetibelt som man måske kunne ha håbet... jeg havde de samme problemer med det skidt... Jeg er blevet en gladere mand siden jeg skiftede... :D
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
17. maj 2002 - 16:32 #6
kan du slet ikke detektere din harddisk i BIOS?
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 16:33 #7
Ja, jeg har godt hørt at man kan finde et nummer og navn når man starter computeren. Men hvor på skærmen og hvornår...?
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
17. maj 2002 - 16:35 #8
du skal gå ind i BIOS (tryk "del" eller "CTRL F1" eller lign.). Her burde du kunne se hvilken type og version det er!
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 16:37 #9
Nej når jeg tænder står den bare og prøver at detechte men den vil ikke.. Den går nærmest i hak for jeg kan hverken trykke F4 for at annulere eller DEL for at gå ind i BIOS. Hverken hvis harddisken er sat alene som MASTER eller sammen med den anden som SLAVE. Jeg kan godt gå ind i BIOS hvis jeg trykker DEL hele tiden når den starter op, men hvad kan jeg derinde?
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 16:38 #10
Kan man godt se hvad version det er derinde - det må jeg hellere lige prøve - kommer om 2 minuters tid...
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
17. maj 2002 - 16:42 #11
Der findes voldigt mange forskellige slags BIOS! - så det er sq svært at sige, men det burde helt sikkert stå derinde - måske under et menupunkt som hedder "About" eller lign.! Det med at detektere harddisken kan du også gøre derinde - Menupunktet hedder IDE-config, PCI-config eller lign.!
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 16:49 #12
rantzau... > Ja, men harddisken kan helelr ikke detektes derinde selvom jeg går ind i HDD AUTODETEKT -

Nu har jeg været inde i BIOS jeg ved ikke om det er noget jeg kan bruge til noget men dette stod i toppen:
Rom PCI/ISA BIOS (2A59IF2B)
CMOS SETUP UTILITY
AWARD SOFTWARE; INC.

Det har da ikke noget med det at gøre eller hvad?
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
17. maj 2002 - 16:56 #13
Fandt faktisk en manual for netop din BIOS, da jeg søgte på nettet på: Rom PCI/ISA BIOS (2A59IF2B). Din BIOS er af typen P6F82 og producenten er Aries. Dette burde du kunne bruge til noget i forbindelse med din søgen efter en update - hvis der findes en!
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
17. maj 2002 - 16:57 #14
Avatar billede rantzausgade7 Nybegynder
17. maj 2002 - 16:59 #15
Men HUSK lige at man ikke skal fucke rundt med en BIOS! - hvis du laver en forkert update kan du ødelægge chippen!!!!
Avatar billede intel4004 Novice
17. maj 2002 - 17:06 #16
Du kan godt opdatere bios på en Amitech maskine, jeg har selv haft en ældre Amitehc 417c som jeg kun har bundkortet af idag. Bundkort fabrikanten er Freetech som kan ses på www.freetech.com.
Jeg har deres model P5F87 og det ser ud som du også har dette. Jeg fik engang nødvendighed for at opdatere bios'en på dette bundkort så jeg downloadede bios-opdateringen fra freetech, med det resultat at min førstehjælpscdrom ikke fungerede længere. Jeg tjeckede cdrom'en og det ser ud som om at amitech lægger noget tekst ind i deres eget biosimage så maskinen identificerer sig som en amitech ved opstarten. Disse data tjecker førstehjælpscdrom'en.

Men første hjælpscdrom'en bruger du sikkert ikke længere da den sikkert kun indeholder windows 95... Under alle omstændigheder er P5F87 kortet ikke oplyst på www.freetech.com, måske fordi modellen er for gammel...

Jeg mener jeg har det nyeste image et eller andet sted.

Mvh Intel4004
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 17:17 #17
intel4004> Ja det gør ikke noget at min førstehjælps cd ikke virker den bruger jeg aldrig... Men jeg kan godt nok ikke finde BIOS'en der inde...
Avatar billede intel4004 Novice
17. maj 2002 - 17:26 #18
Nej jeg fik den nyeste(som er fra 1999) sendt til mig pr mail engang. Jeg mener jeg har fundet den... Den ligger jo ikke på cd'en...

Men jeg kan altså ikke garantere at du vil kunne se din harddisk... Hvor stor er denne harddisk egentlig??
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 17:54 #19
Den er på 80 Gb... Min email adresse er: km@reffot.dk så hvis du kan sende den vil jeg blive meget glad.. :-)
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 18:00 #20
Eller også kan jeg prøve at kontakte freetech. Jeg har lige haft ringet ind til amitechs hotline. De vil ikke ligge BIOS ud på deres hjemmeside og heller ikke sende den til mig så jeg må finde på andre muligheder... :-/
Avatar billede intel4004 Novice
17. maj 2002 - 18:01 #21
uhauha...80GB det var noget af en krabat til sådan en gammel harddisk. Der eksisterer jo nogle generelle kapacitetsbarrierer ved 4GB, 8,4GB og 32GB...
Din harddisk er jo over 32GB så måske skulle du købe et ekstra controller kort til PCI, som understøtter harddiske på op til 128GB. Det gjorde jeg da jeg købte mig 100GB WD og det kører fint...

Jeg kan se at det bios-image jeg har er fra 1998 så måske er det ikke den nyeste. Jeg sender awd807.exe med som flashprogram, jeg mener det var den jeg brugte...

Har du flashet en bios før??

Intel4004
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 18:03 #22
Nej jeg har ikke prøvet det før. Jeg er lidt betænkelig ved det. Jeg har hørt at man kan ødelægge det hele hvis det er den forkerte. Så du må gerne hjælpe mig lidt på vej...
Avatar billede intel4004 Novice
17. maj 2002 - 18:14 #23
Nu har jeg sendt en zipfil bios.zip. Heri ligger 3 filer. Jeg fandt 2 bios-image-filer og derudover flashprogrammet awd807.exe...

Biosopgradering:

En opgradering af bios forgår i ren dos. Du skal finde en gammel windows 98 bootdisk ellers har jeg en du kan downloade. Selve proceduren går ud på at du loader et nyere image til din bios-chip. Det er normalt 128Kbyte der bliver skrevet til chippen.

Du burde prøve med den nyeste 85-10.bin. Der kan ikke ske noget forfærdelig da dette bundkort er sikret mod fejlflash(bootblock bios)...
Jeg kan fortælle at jeg flashede selv bundkortet med en helt forkert
fil engang i 1999 og stod med en computer der blot sagde bib bib når man
tændte den. Jeg havde bios-chippen oppe af bundkortet og forsøgte flashe
den vha. af en "toaster" på min skole. Men det virkede ikke. Ikke før jeg læste om et bootblockbios som ikke bliver overskrevet ved flashning. Den understøtter dog kun ISA-vga-kort så i med et gammelt ISA-kort og vupti - jeg kunne på ny flashe kortet til normal stand igen...

Det du gør er at boote med dos-disken indeholdende de 3 filer du fik af mig. Her må ikke ligge nogle drivere eller andet - kun command.com må loades ved boot. Her kører du awd807 og følger skærmanvisningerne. Dog hvis du slukker eller genstarter maskinen underflash-proceduren(tager 10-20 sekunder) kan du beskadige chippen helt...

Intel4004
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 18:21 #24
Undksyld prøv lige lidt langsomere og mere præcist... Jeg har en gammel Win 98 Startdiskette. Hvad gør jeg med den og hvad med filerne jeg fik af dig...
Avatar billede stof Nybegynder
17. maj 2002 - 18:32 #25
hvad med den der inde på denne adresse http://www.flexus.nl/bios_update.htm

Følgende:
BIOS for Aries P6F82 LX Chipset Motherboard
Avatar billede intel4004 Novice
17. maj 2002 - 18:46 #26
Måske er alt dette ikke nødvendigt!!
Hvilken windows kører du med??
----------------------------------------------

Det er ikke den rigtige bios-opgradering... Du har et P5F87 bundkort ligesom jeg har. Det står på amitechsiden du selv henviser til...

1. Lav en kopi af din windows 98 bootdisk.
2. Smid din disk i floppydrevet og åbn den så du ser fil-indholdet.
3. Hvis de eksisterer så omdøb autoexec.bat til autoexec.bak, og config.sys til config.bak.
4. Slet alle andre bat, txt, sys, og exe-filer. Også undermapper.
5. Kopier de 3 filer overpå disken. Kan de ikke være der alle 3 så kopier kun 85-10.bin med over i første omgang.
6. Genstart komputeren med disketten siddende i floppydrevet.
7. Komputeren skulle gerne genstarte på disketten og skrive noget med command.com bla bla, og herefter står den i a:\.
8. Her kører du awd807 og følger programmet(kan ikke huske præcist hvordan awd807 bruges men det er meget logisk)...

Men i awd807 er ideen at du først vælger om du vil skrive et nyt image til bios, om du vil hente image fra bioschippen(det kan du gøre for at sikkerhedskopiere denne).
Du vælger selvfølgelig at skrive et biosimage til bios. Her skal du på tidspunkt blot skrive stien til filen - så tjeck lige bin-filens navn inden du starter...

Held og lykke.

Intel4004
Avatar billede stof Nybegynder
18. maj 2002 - 12:41 #27
indel4004> jeg har ikke lige haft tid til at opgradere da jeg ikke er hjemme lige nu. Men mit styresystem er Win ME home.
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 13:06 #28
Nå ok... Men så bare følg mine instruktioner, det var bare hvis du kørte windows 98 så kunne du bare nøjes med at formattere en diskette som system disk...

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
18. maj 2002 - 13:18 #29
- ok jeg aner ikke hvorfor jeg lige havde lyst til at stave computer med k igår :)
Avatar billede stof Nybegynder
21. juli 2002 - 12:22 #30
intel4004 > Jeg undskylder mange gange at jeg ikke har givet point... Jeg siger mange tak for hjælpen - den var meget brugbar.
Avatar billede intel4004 Novice
21. juli 2002 - 16:16 #31
Jamen det lyder fint...bedre sent end aldrig :).

Takker for point.

Intel4004