Avatar billede aspbegynder Nybegynder
15. maj 2002 - 17:42 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Disabled - textbox

Hej

Jeg har brug for - på en gang - at gøre forskellge textfelter inaktive, hvis der er blevet trykket på en bestemt knap. Derfor skrev jeg først: " document.IndsaetArtikel.artikel.disabled = true;" men det virkede ikke med textfelter.

Et andet sted på eksperten læste jeg så, at man skulle skrive:

<input type="text" name"blabla" Value="Peter" disabled onfocus="this.blur()">

Men derved bliver textbox'ene kun inaktiv ved f.eks. "onBlur" og IKKE når man trykker på en bestemt knap. Hvordan gør man så?
Avatar billede gryn Nybegynder
15. maj 2002 - 18:01 #1
<html>
<body onload="start()">
<script language="javascript" type="text/javascript">

function skift(obj, vis){
if (obj.checked){
go(vis);
}
else{
skjul(vis);
        if(document.all)
            eval("document.formen['"+vis+"'].value= '' ");
        else
            eval("document.formen."+vis+".value= '' ");

}
    function skjul(obj) {
        if(document.all)
            eval("document.formen['"+obj+"'].style.background = '#DDDDDD'");
        else
            eval("document.formen."+obj+".background = '#DDDDDD'");
        }

    function go(obj) {
        if(document.all)
            eval("document.formen['"+obj+"'].style.background = '#FFFFFF'");
        else
            eval("document.formen."+obj+".background = '#FFFFFF'");
        }

function start(){
skjul('kasse1');
skjul('kasse2');
}

function slor(obj, box){
    if (box.checked){
    }
    else{
    return obj.blur();
    }
</script>

<form name="formen">
<input type="checkbox" name="boxen1" onclick="skift(this, 'kasse1')"> <input type="text" name="kasse1" onfocus="slor(this, document.formen.boxen1)"><br>
<input type="checkbox" name="boxen2" onclick="skift(this, 'kasse2')"> <input type="text" name="kasse2" onfocus="slor(this, document.formen.boxen2)"><br>
</form>

</body>
</html>

www.fotx.net/gryn
Avatar billede gryn Nybegynder
15. maj 2002 - 18:02 #2
Håber det kan bruges
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2002 - 19:05 #3
Det her virker fint i både IE5 og NS6:

<form>
<input type="text" name="txt" value="Tekst-feltet"><br>
<input type="button" value="Enable" onClick="this.form.txt.disabled = false;"> <input type="button" value="Disable" onClick="this.form.txt.disabled = true;">
</form>
Avatar billede aspbegynder Nybegynder
15. maj 2002 - 19:40 #4
Ok, tak for forslagene, men jeg får en "... is not at object or is null"-fejl, når jeg kligger på "option buttons".

<form method="POST" name="IndsaetArtikel" action="index.asp">
<fieldset style="padding: 2">
  <legend align="center"><font face="Trebuchet MS">Artikel </font> </legend>
&nbsp;<blockquote>
<p>
<input type="radio" value="Enable" checked name="valg" onClick="document.indsaetArtikel.forfatter.disabled = false;">Enable</p>
<p>
<input type="radio" name="valg" value="Disable" onClick="document.indsaetArtikel.forfatter.disabled = true;">Disable</p>
  <p><font face="Trebuchet MS"><font size="2">Forfatter<br>
  </font>
  <input type="text" name="Forfatter" size="22"></font></p>
  </blockquote>
  </fieldset></form>
Avatar billede aspbegynder Nybegynder
15. maj 2002 - 19:48 #5
VIRKER IKKE:
<form>
<input type="text" name="Forfatter" size="22">
<input type="radio" value="Enable" checked name="valg" onClick="this.form.forfatter.disabled = false;">Enable
<input type="radio" name="valg" value="Disable" onClick="this.form.forfatter.disabled = true;">Disable
</form>

VIRKER:
<form>
<input type="text" name="txt" value="Tekst-feltet" size="20"><br>
<input type="button" value="Enable" onClick="this.form.txt.disabled = false;">
<input type="button" value="Disable" onClick="this.form.txt.disabled = true;">
</form>

Hvad er forskellen/hvorfor virker den ene ikke, mens den anden gør?
Avatar billede aspbegynder Nybegynder
15. maj 2002 - 19:54 #6
Nu har jeg fået det til at virke. Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2002 - 20:00 #7
Ja, navnene skal med småt!
Avatar billede aspbegynder Nybegynder
15. maj 2002 - 20:02 #8
jaaaaa.... det taler vi ikke mere om ;-)

... og her sidder man og leder efter alle andre typer af fejl.
Avatar billede aspbegynder Nybegynder
15. maj 2002 - 20:06 #9
Her kommer lige et sidste spørgsmål, hvis du har tid og lyst til at hjælpe mig.

Hvad er forskellen mellem?

document.IndsaetArtikel.titel.background = '#DDDDDD'
document.IndsaetArtikel.titel.style.background = '#DDDDDD'

[Er taget fra gryn - 15/05-2002 18:01:57]
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2002 - 15:44 #10
Det er skrevet for at tage højde for både NS og IE. De har nemlig forskellig syntaks på det område.
Avatar billede aspbegynder Nybegynder
16. maj 2002 - 17:48 #11
Af ren og skær interesse, hvad gør:
if(document.all)
Avatar billede gryn Nybegynder
16. maj 2002 - 20:19 #12
Den tjekker, om du bruger en browser, som "bruger" document.all til at lave en forbindelse til et objekt.