Avatar billede drud Nybegynder
18. juli 2000 - 13:07 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Filformater

Jeg står foran at skulle opgradere til W2000 fra W98 :
Kan man :
Se filer på FAT32 disk fra NFTS ?
Se filer på NFTS disk fra FAT32 (nej vel)
Kan CD-Rommer brændt under FAT32 læses af NFTS ?
og hvad med disketter ?

Kan jeg under NFTS gemme filer så andre PC-brugere umiddelbart kan læse dem ?
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. juli 2000 - 13:23 #1
ja
nej
ja - cd'ere brændes med CFTS
ja

;D
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. juli 2000 - 13:27 #2
1. Se filer på FAT32 disk fra NFTS ? Nej !
2. Se filer på NFTS disk fra FAT32 (nej vel) Nej !
3. Kan CD-Rommer brændt under FAT32 læses af NFTS ? CD'er kører ikke hverken med NTFS eller FAT(32). De har deres eget filsystem (jeg husker ikke lige navnet) som alle CD-drev kan læse, uanset om maskinen kører NTFS eller FAT32.
4. og hvad med disketter ? Du kan ikke formattere en diskette som NTFS. Selve filsystemet tager mere plads end der er på en diskette. Men du kan formattere den som FAT og de kan sagtens læses af maskiner både med NTFS og FAT32.

5. Kan jeg under NFTS gemme filer så andre PC-brugere umiddelbart kan læse dem ? Kun hvis det system de benytter (læser fra) kan læse NTFS. F.eks. NT og W2K maskiner.
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. juli 2000 - 13:33 #3
det hedder ikke CFTS men vist CDFS
Avatar billede netmaster Praktikant
18. juli 2000 - 14:40 #4
Sludder sjensen Man kan godt se filer på en fat32 disk fra W2K. og det var vel spørgsmålet.

Desuden eksistere der programmer der kan købes til formålet at se filer fra begge sider.

Ligeledes kan andre maskiner sagtens læse filer i NTFS, hvis det foregår over netværk. med den betingelse at der er givet rettigheder til personerne der vil tilgå NTFS systemet.
Avatar billede kurtj Nybegynder
18. juli 2000 - 16:28 #5
>netmaster Nemmerli!!
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. juli 2000 - 21:16 #6
Jeg vil også lige lave en liste:

Windows 2000 kan godt læse og skrive NTFS, FAT og FAT32.
Windows 98 kan kun læse og skive FAT og FAT32. (du kan dog godt læse og skrive TNFS, med specielle drivere/programmer)
Som sagt, har CD'ere deres eget filsystem (CDFS)
Disketter køre med det samme FAT12 (Ja, tolv), som det altid har gjort.

Alt dette er jo blevet sagt, men nu er vi sikre, ikke? :O))
Avatar billede drud Nybegynder
19. juli 2000 - 15:00 #7
Mange tal for svarene !