Avatar billede lenn Nybegynder
15. maj 2002 - 09:14 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Er der nogen der ved hvordan...

Jeg har en 80 gb HD der skal deles i 2 på 40...

Jeg har ikke brugt fdisk i ca. 2 år og er nu kommet i tvivl om hvordan det lige er man gør, for at få det bedste resultat???

Gerne en detaljeret beskrivelse.

Jeg skal altså bare have den delt i 2 stk af samme størrelse...
Avatar billede Noone Nybegynder
15. maj 2002 - 09:17 #1
Skal den bruges til boot?
Avatar billede Beach Mester
15. maj 2002 - 09:18 #2
Gå ind i fdisk og opret en primær partition på 40 Gb i > Create DOS partition....
Gå derefter ind samme sted og opret en extended partition på resten af harddisken,
Du vil derefter blive spurgt om du ønsker at oprette logiske drev på resten eller ønsker yderligere opdeling. Du vælger her bare at bruge det hele.
Når du har bootet maskinen og formateret de nye drev er de klar til at blive bruge:-)

//Beach
Avatar billede rune_c Nybegynder
15. maj 2002 - 09:18 #3
du går i fdisk, siger ja til understøttelse af store harddiske. Opret en ny primær partition og sæt størrelsen til 50%, opret. Dernæst opret en udvidet partition og sig ja til at den skal have den størrelse der er tilbage. Opret dernæst en logisk partition hvor størrelsen også bare skal være max.
Avatar billede Noone Nybegynder
15. maj 2002 - 09:19 #4
Hvis der IKKE skal bootes på disken kan man også bare oprette en extended partition, med to logiske på hver 50%
Avatar billede jakeman Nybegynder
15. maj 2002 - 09:20 #5
Hvis det skal være nøjagtigt samme størelse er der vist en anden måde (kan ikke lige huske hvad det hedder), det er måske ikke det du leder efter?
Avatar billede lenn Nybegynder
15. maj 2002 - 09:43 #6
takker...
Avatar billede funsoft Nybegynder
15. maj 2002 - 11:02 #7
Hvis du er i tvivl om fdisk så klik på dette link
http://hjem.get2net.dk/jkbo/tips/tips_opdel_hd.htm