Avatar billede annamil Nybegynder
14. maj 2002 - 14:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

C5 og budget

Vil gerne vide, hvordan man kan lave et budget i C5. Kunden har en C5 light. Vi bogfører en gang ca. hvert kvartal, men jeg tror, det er mest hensigtsmæssigt med et månedsbudget.
Avatar billede dma Nybegynder
14. maj 2002 - 15:08 #1
Først og fremmest - hvis du kun har en Light, kan du ikke lave budget, det kræver at du køber adgang hertil.

Har du budget, så foregår det under Finans/Periodisk/Budgettering/Budgetkladde.

Budgetter i C5 er faktisk posteringer med en budgetkode (for realiserede poster står der 0 (nul) i dette felt. Derfor er budget noget der bogføres via denne kladde.

I kladden indtaster du i følgende felter (kun de vigtigste er medtaget)

Dato: Dato (startdato) for budgetpost
Konto: Konto der budgetteres på
Beløb: Beløb (HUSK minus for kreditposter (indtægter osv.))
Gentag: Her kan du angive at beløbet skal gentages pr. uge, 14 dage, måned osv. - UD FRA Dato!
Til dato: Hvis du har angivet noget i gentag, skriver du her hvilken dato gentagelsen skal slutte.
Tekst: Valgfri tekst
Modkonto: Modkonto for posteringen. Angives pr. linie, da al budgettering skal balancere, ligesom enhver anden bogføringskladde. Da du nok ikke arbejder med statusbudgetter, kan du f.eks. anvende egenkapitalkontoen.
Under lokalmenuen (eller knapperne i siden) kan du checke, udskrive og bogføre ligesom en normal kladde.

Skal du senere lave korrektioner af budgettet bogføres korrektionerne som hvis du skulle lave en korrektionsbogføring af et forkert ført bilag.

Du kan arbejde med forskellige budget revisioner. Under Finans/Tilpasning/Parametre/Finans kan du angive hvilken budgetkode de aktuelle budgetposter vil blive stemplet med. I udskrift af balancer kan du så vælge hvilke (eller alle) budgetkoder du vil medtage. På denne måde kan du styre både det oprindelige og det/de korrigerede (løbende) budgetter.

Fra version 2 er C5 udvidet med yderligere budgetfunktioner, men til et almindeligt driftsbudget er det ikke relevant - og alt for omfattende at gennemgå her!
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
27. juni 2002 - 08:02 #2
Så er det vist skåret ud i pap - gi ham bare de points
/Tommy
Avatar billede annamil Nybegynder
07. august 2002 - 15:32 #3
Undskyld, jeg har vist glemt at give dig point.