Avatar billede engberg Juniormester
17. juli 2000 - 00:05 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

DCHP og DNS server med Win9x

Hejsa

1. Kan man sæte en DCHP server op på en Win9x maskine?

2. Kan man sætte en DNS-server op på en Win9x maskine?

3. Hvis ja - hvilke programmer skal man bruge til det?

Jaja... anskaf Unix eller WiNT, men nu skal maskinen bruges af flere folk og kun være server i perioder...

Engberg
Avatar billede ruprect Nybegynder
17. juli 2000 - 00:19 #1
Der findes noget software som hedder winroute som fungerer som DHCP og DNS Cache (Dvs det er ikke en ægte DNS server men gemmer blot DNS oplysninger)

http://www.winroute.com/

- Michael
Avatar billede ranger Nybegynder
18. juli 2000 - 17:14 #2
Simple DNS er et af de bedste. Utroligt let at styre.

http://members.home.net/simpledns

Desværre koster det penge. Hvis det skal være gratis er det ikke helt så enkelt, så skal du have fat i en BIND kompileret til Win9x plus en gratis DHCP server (men det findes!!)

/El Ranger
Avatar billede engberg Juniormester
18. juli 2000 - 19:17 #3
Nogen der ved hvad forcerne ved de 2 programmer?
Avatar billede ruprect Nybegynder
18. juli 2000 - 20:00 #4
Jeg kender ikke Simple DNS eller hvordan du får BIND til win9x

Men WinRoute er nemt at sætte op - Har gjort det adskillige gange.

- Michael
Avatar billede engberg Juniormester
18. juli 2000 - 20:45 #5
jeg kan ikke aktivere DCHP i winroute...
Avatar billede ruprect Nybegynder
18. juli 2000 - 20:48 #6
Du skal huske at den maskine der skal fungere som DHCP server skal have en fast ip samt at winroute skal have defineret en range af ip'ere den kan dele ud af...
Avatar billede ranger Nybegynder
19. juli 2000 - 11:54 #7
Simple DNS er en "ægte" DNS server, dvs. den cacher ikke kun (det kan den også gøre). WinRoute casher kun, slår evt. op i lokal host fil, og sender ellers opslag videre til en anden DNS server man så skal specificere.

WinRoute er BESTEMT et godt (og ikke særligt tungt) program. Oven i hatten får du også en firewall, proxy, mail server og flere andre gode ting. Det gør du ikke med SimpleDNS (der ligesom stort set alle andre DNS servere er basseret på BIND).

Tilgengæld kan firewall delen i winroute måske være lidt kryptisk at sætte op hvis man ikke er den stor boldspiller til TCP/IP og sikkerhed.

Så moralen er vel, brug SimpleDNS hvis det skal være en stand-alone DNS, og du ikke vil kunne opløse internet-navne, ELLER hvis det ikke er din internet maskine du vil have til at dele ud af IP adresser og lave opslag. I modsat fald brug winroute (eller WinGate, som minder meget om winroute, men kan lidt mere). Du behøver jo ikke gøre brug af firewall siden (eller de andre!) i WinRoute.

Avatar billede ruprect Nybegynder
19. juli 2000 - 12:06 #8
En lille kommentar:

Jeg syntes personligt at winroute er bedre end wingate - Ja, wingate har proxy muligheder (jeg ved ikke om de seneste versioner af winroute har dette også) - Men Jeg syntes at winroute er mere 'gennemsigtig'(transparent) end wingate, i tidernes morgen hvor jeg stadig brugte modem/isdn adapter til dial-in var der nogle ting jeg ikke kunne få til at køre ordentligt (ICQ bla.) jeg ved ikke om det er blevet bedre i nogle af produkterne.
Avatar billede ruprect Nybegynder
19. juli 2000 - 12:06 #9
Jeg glemte lige at skrive at der var nogle ting jeg ikke kunne få til at køre med wingate som fungerede fint under winroute.
Avatar billede ranger Nybegynder
19. juli 2000 - 12:24 #10
WinRoute 4.1 har en proxy indbygget. Den kører ganske fornuftigt.

WinGate 4.0 har i modsætning til tidligere versioner (f.eks. 3.0.5) fået NAT så den også er blevet en transparent proxy. Nyeste udgave har også SOCKS 4&5 (det har WinRoute ikke!), plus den understøtter UDP (og dermed ICQ fuldt ud). Den har også noget nyt der hedder IQ (hvor den downloader hvad man kan forventes at klikke på af links, mens man man læser). WinGate har også DNS+DHCP, men er lidt tungere end WinRoute.

Personligt bruger jeg også WinRoute da den har et bedre sikkerhedsniveau (NAT'en er bundet helt ned til netkortetene).