Avatar billede zech Nybegynder
14. maj 2002 - 02:06 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

CDRW brænder er død

Min CD-RW brænder er pludselig død. Det skete efter den en dag gik kold på en CD. For at få CD'en ud måtte jeg åbne den med nødåbningen (hvilket jeg selvfølgelig gjorde mens hele dytten var tændt).

Når jeg nu tænder PC'en, tænder lyser i drevet også og slukker også efter et par sekunder. I PC'ens hardware egenskaber er den korrekt etableret og står til at virke fint.

Men når jeg smider en CD i, lyser den i omkring 20 sekunder uden at læse CD'en. Derefter sker der ikke en skid.

Nogen der lige sidder med løsningen? Eller skal jeg ud og have en ny brænder?
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
14. maj 2002 - 02:52 #1
hmm det kunne desværre godt lyde til at du skal ud at købe ny brænder:-(
Avatar billede brideonline.dk Nybegynder
14. maj 2002 - 04:06 #2
det samme er sket for mig, da jeg lige ville rense min brænder, med en rense cd.... Det skal man altså ikke gøre....
Så begyndte den også at gøre som din. Meeeen du kan være heldig, at det det kun er et kabel eller noget galt med din Windows... Tjek lige dét først, inden du køber en ny :)
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
14. maj 2002 - 07:20 #3
Jeg har lige haft min brænder skilt af. Den sagde mærkelige lyde da den skulle læse en cd. Med lidt held fik jeg flyttet den slæde der flytter læse/brænder hovedet lidt frem og samlet det hele igen. Og den virkede :-) Den må åbenbart være kørt længere ud end den har kunnet klare. Ved jo ikke om du kan gøre det samme, men ellers kunne det godt lyde om du skal have en ny brænder.
Avatar billede summer Mester
14. maj 2002 - 08:35 #4
brideonline.dk Jeg tror det var tilfældigt med dit uheld. Det har intet med rensecd'en at gøre. Den er helt uskadelig.
zech der kan være mange ting som forårsager din error. Har lidt småtravlt i formiddag. Svar lige på flg.:
1) OS
2) Brænder navn
3) Software
3) afprøv den på et andet IDE kabel ("lån" det andet du har)
Avatar billede zech Nybegynder
14. maj 2002 - 09:41 #5
1) Windows 98.
2) Sony et-eller-andet
3) Hmm, alt. Da den isatte CD ikke kalibreres eller læses, kan ingen programmer overhovedet anvende drevet.
4) Det har jeg faktisk ikke afprøvet. Men jeg skal snart have en ny HD i og så vil jeg da lige prøve at bytte om på kablerne på brænder og DVD

Men lige for at opremse det igen: Det, der er problemet er, at drevet ikke registrerer, der kommer en CD i. Og det gør Cd-drev normalt, hvadenden der er software der anmoder om en læsning eller ej.
Avatar billede flowerdead Nybegynder
14. maj 2002 - 20:48 #6
Hej,

Det kan også være der er kommet skidt eller støv på læsehovedet (linsen til laseren), så CD ikke kan læses.  Måske værd at undersøge omdem du sætter det helt store igang  ;)
Avatar billede flowerdead Nybegynder
14. maj 2002 - 20:53 #7
Damn... jeg kan ikke taste i dag *G*
Avatar billede zech Nybegynder
14. maj 2002 - 23:05 #8
Flowerdead: Hmm, tja men jeg tvivler. Brænder er under 1 år gammel, og den gik ud af funktion efter kun 3 måneder. Den eneste grund til at jeg ikke benytter mig af garantien, er at så skal firmaet have hele computeren, og det kan jo hurtigt tage en måned eller to.