Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 14:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hw konflikt spontan genstart

Jeg har en hjemmebygget pc med 640 mb pc133 ram, acorp 7kta bundkort, en 40gb western digital harddisk og 10 gb seagate HD , cd-rw, dvd, 100 Mbit netkort, realmagic hollywood+ dvdkort, daytona geforce2mx grafikkort og 1300mhz athlon processor.

jeg har indtil for nylig kørt med duron 650Mhz, og 384MB ram, men opgraderede efter kontakt til bundkortproducenten til 1300Mhz Athlon.

I samme ombæring opgraderede jeg min bios.

systemet kørte stabilt i ca 14 dage, hvorefter det uden grund begyndte at "fryse", og kun reset var mulig. efter diverse forsøg på fejlfinding, prøvede jeg at "nedgradere" min bios igen, til orig. version. Efter dette har jeg ikke oplevet at systemet fryser, men til gengæld oplever jeg spontan genstart.

mit styresystem er winxp og win98 i dual boot, og problemerne opstår begge steder

er der nogen som har nogle forslag.
grunden til de mange point, er at jeg er igang med at skrive it-projekt, og har brug for hurtigt svar.

Hilsen Morten
Avatar billede Chewie Novice
13. maj 2002 - 14:09 #1
http://www.eksperten.dk/spm/210677

luk venligst det ene :o)
Avatar billede cpu-seth Nybegynder
13. maj 2002 - 14:10 #2
min Comp har også lavet spontant Genstart, først fryser den og så Genstartere den selv. jeg fandt så senere ud af at det var den ene disk der bliver for varm, så jeg har smidt en 120mm blæser på og har ikke  haft det problem sidden.
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 14:15 #3
chewie: ok tak, havde ikke opdaget det, har lukket det andet
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 14:20 #4
cpu-seth:
systemet har kørt stabilt i et år med de to diske, så jeg tror ikke det er dem, men jeg tjekker det...
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 14:29 #5
som oplysning, har jeg iøvrigt sat en gammel processorkøler på mit graffikkort da den anden køler gik i stykker. den trækker også strøm fra bundkortet. burde det give problemer?
Avatar billede funkystuff Nybegynder
13. maj 2002 - 14:33 #6
Har du intalleret nyeste drivere til bundkortet? Og hvad med din strømforsyning? Den skulle jo helst være stor nok til athlon og geforce.
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 14:36 #7
funkystuff: jeg har via kt133 chipset, og bruger via's nyeste 4in1 driver v.4.38.
min strømforsyning er 300 watt, så det skulle forhåbentligt række, jeg har da heller ikke set nogle spændinger, som er forkerte, hverken i bios, eller i div. systemtools.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
13. maj 2002 - 14:39 #8
Tja, det burde jo række. Så holder jeg også på svaret med køleren. Havde samme problem med en overclocket CPU. Har du prøvet at "under-clocke" CPU'en?
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 14:40 #9
funkystuff: kan ikke lade sig gøre med det bundkort jeg har. jeg ved ihvertfald ikke hvordan, jeg kan jo ikke sætte multiplieren til mindre end 100MHz
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 14:46 #10
funkystuff: undskyld selvfølgelig er det FSB jeg ikke kan sætte til mindre end 100MHz, og jeg kan ikke sætte multiplieren seperat.
Avatar billede funkystuff Nybegynder
13. maj 2002 - 14:51 #11
Ved heller ikke hvordan, men kun at det er komplicerede sager at rode med multiplieren på athlon.
Avatar billede baryleren Nybegynder
13. maj 2002 - 21:24 #12
prøv følgende: opgradér bios igen.
Tag de nye ram ud af pcen igen.... kører den nu?
Sæt en anden processor i med alle kortene i... kører det nu?
Tag alle ekstra kort ud, husk hvor de sidder og sæt dem i 1 efter 1.. nu?
Nedgradér bios igen og prøv det hele forfra...

Ved godt at du gerne ville have hurtigt svar, men det virker som noget ustabilt hardware, hvis dit problem først opstod efter 2 uger...

Din strømforsyning kan også være ved at gå ned, prøv evt med en anden..

Mvh
Thomas
Avatar billede herman01753 Nybegynder
13. maj 2002 - 23:15 #13
er der nogen som har hørt om en virus der giver de symptomer jeg beskriver? min overbo kom nemlig forbi idag, og spurgte om jeg kunne hjælpe ham med samme symptomer som mig. desuden går den ned hver gang jeg forsøger at virustjekke.

til cpu-seth det virker ikke at køle harddisken devsværre, men tak for forslaget.
Avatar billede herman01753 Nybegynder
14. maj 2002 - 00:36 #14
Endnu en oplysning: jeg har lige fundet ud af at hvis jeg boot'er op under 98 kommandoprompt, kører systemet stabilt, i flere timer med virustjek. dog uden at finde virus. mærkeligt at det kø'r under dos men ikke windows...
Avatar billede herman01753 Nybegynder
14. maj 2002 - 21:27 #15
det var ram'en den var gal med. tak for alle de hurtige svar. det værdsætter jeg...