Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 18:42 Der er 17 kommentarer

Opsætning af netværk mellem 2 computerer

Vi har lige fået ADSL (netexpress) fra TDC installeret. Dette er gjort via en speedstream router og en switch.

Mit sprøgsmål er så, hvordan vi få to computer til at være i netværk. Jeg har snart prøvet tusinde gange, så nu håber jeg at I kan hjælpe mig!!

Den ene computer kører med Win 2000 Pro og den anden med Win ME. De kan begge sagtens benytte internetforbindelsen uden problemer, vi mangler bare at få netværket op også, så vi kan spille m.m. over dette!!

Kan I ikke forklare mig hvordan dette gøres??

Computer´ne er altsåtilsluttet den samme switch!!
Avatar billede hotcut Nybegynder
12. maj 2002 - 18:44 #1
er der en firewall kørende på nogen af dem?
Hvis der er, så slå den fra :)

På windows 2K computeren skal du oprette den anden computer som bruger; det navn som er logget på winME computeren skal oprettes i win2K.
Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 18:49 #2
Vi logger jo ikke ind på ME maskinen, og nej vi har ikke firewall kørende!! Kan I ikke forklare hvordan vi finder hinanden på netværket, da dette ikke er lykkedes endnu!! Altså gerne helt fra bunden af??
Avatar billede sungdk Nybegynder
12. maj 2002 - 18:57 #3
hvis du ved hvad computernes lokale ip-nr er, så prøv at skrive: ping [ip-nr], i start > kør

SÅ kan du se om de overhoved kan kommunikere med hinanden...
Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 19:01 #4
Jeg er ikke klar over hvad deres lokale ip-nr er, kan jeg finde dette på en eller anden måde??
Avatar billede sungdk Nybegynder
12. maj 2002 - 19:02 #5
i WIN2k kan du skrive: "command" også "ipconfig" (det samme sted som med "ping")

Hvis du skal se det i winme skal du skrive "winipcfg"
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 19:08 #6
Se efter om maskinerne kører i samme Arbejdsgruppe?
I Windows 2000 gør du følgende.
- H-klik på Denne Computer > Egenskaber.
- Vælg fanen Netværks Identifikation.
- Tryk på 'Egenskaber'
Her skal du angive et arbejdsgruppe navn. Navnet skal være det samme som på Windows ME maskinen.
- Tryk på 'OK' > 'OK'

På Windows ME maskinen gør du følgende.
- Gå ind i Netværksegenskaber. (H-klik Andre Computere)
- Tryk på fanen 'Idetifikation'.
Her skal du så angive et arbejdsgruppe navn. Navnet skal være det samme, som Windows 2000 maskinen har.
- Tryk på 'OK' og sig ja til at genstarte.

Har I i Windows 2000 oprettet de brugere, der skal havde adgang til computeren?
- H-klik på Denne Computer > Administrer.
- Vælg Lokale Brugere og Grupper > Brugere.
- H-klik i ruden til højre > Vælg Ny bruger
- Bruger Navn skal så være det navn, som Windows ME maskinen har. (F.eks. Maskine1 eller Børge)
- Hvis brugeren skal angive et Password, indskrives dette to gange.
- Du kan sætte yderligere regler, nederst i dette vindue.
- Når alle brugere er oprettet, trykker du på Luk.

Hvis I vil dele drev på Windows 2000 maskinen, gør i følgende.
- D-klik på Denne Computer
- H-klik på den enhed du vil dele > Vælg Deling.
- Vælg punktet 'Del denne enhed'
- Tryk på 'Ny deling'
- Giv den det navn, som skal figurere på netværket. (F.eks. W2K-C-Drev)
- Tryk på 'Tilladelser'
- Tryk på 'Tilføj'
- Find de brugere i rullemenuen, som skal havde adgang til drevet. (Maskine1/Børge)
- Tryk på 'Tilføj' for hver bruger.
- Tryk på 'OK'
Du kan nu tildele hvilke rettigheder, de forskellige brugere skal havde til drevet.
- Tryk på 'OK' > 'OK' og vælg 'W2K-C-Drev' i feltet Delt navn.
- Tryk på 'OK'
Gentag processen for alle de drev, der skal deles.
Avatar billede sungdk Nybegynder
12. maj 2002 - 19:11 #7
omg Makse skriv en bog :)
Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 21:04 #8
OK, nu ser det ud til at jeg kan komme ind på Win 2000 computeren fra Win ME maskinen, men ikke den anden vej!! Når jeg går ind på Win 2000 Maskinen fra ME maskinen, så kan jeg dog ikke se de mapper jeg har valgt at dele på Win 2000 computeren??
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 21:09 #9
Har du installeret Fil- og udskriftsdeling på Windows ME maskinen?

Har du delt drevene på Windows ME maskinen?
Det gør du sådan her.
- D-klik på Denne Computer
- H-klik på enheden og vælg Deling
- Vælg 'Delt som' og angiv det navn enheden skal havde på netværket. (F.eks. ME-C-drev)
Sæt eventuel også adgangstypen. Tryk Ok, og enheden er delt.

Har du i Windows 2000, husket at vælge det rigtige delte navn? (Uden $)
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 21:15 #10
Hvis du gerne vil havde lidt billeder på ovenstående forklaringer, så tag en kig på http://www.wown1.com/j_helmig/win2k.htm
Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 21:18 #11
Efter at have genstartet Win ME maskinen, så er der ikke adgang fra denne heller, siger at der ikke er adgang til netværket??
Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 21:19 #12
Har du i Windows 2000, husket at vælge det rigtige delte navn? (Uden $)

Hvad mener du med det??
Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 21:20 #13
Har du installeret Fil- og udskriftsdeling på Windows ME maskinen?

Nej, det har jeg ikke, hvor gøres dette??
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 21:22 #14
- D-klik på Denne Computer
- H-klik på det delte drev > Vælg Deling.
Har du valgt den rigtige i feltet 'Delt navn'?
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 21:22 #15
Det var svar på 21:19:36
Avatar billede ttd Nybegynder
12. maj 2002 - 21:24 #16
Valgt den rigtige?? Der står $c, jeg kan ikke få lov til at lave tilladelser for dette drev!!
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 21:29 #17
Har du ikke delt et drev i Windows 2000? (Se 12/05-2002 19:08:16)

Vedr. 'Fil- og udskriftsdeling' på Windows ME maskinen.

Gå ind i Netværksegenskaber. (H-klik Andre Computere)
Se efter at punktet 'Fil- og udskritsdeling til Microsoft-netværk' står der.
Hvis det ikke gør, kan du tilføje det ved at trykke på knappen 'Tilføj'

Hvis det står der, skal du trykke på knappen 'Fil- og udskriftsdeling' og så sætte rettighederne.

Har du prøvet at køre Windows 2000 Netværks Wizard?