Avatar billede manon Nybegynder
12. maj 2002 - 09:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hmm .... hvor skal jeg begynde? (lære php)

Hej Eksperter

Langt om længe har jeg nu fået inst. apache,php,mysql og phpmyadmin og skal nu til at starte indlæringen af selve programeringssproget.

Men ..hvor skal jeg begynde ...jeg kan slet ikke se skoven for bare træer.

Noget jeg ved at jeg skal lære er at "Create tables" og php koder der kan udtrække de informationer.

Dog har jeg købt bøger, men jeg syntes de er kompliceret og bruger 20 kapitler til at forklare noget der kan skrives 5 ord.
Jeg skal jo ikke lære at lave en www.dba.dk eller www.oncable.dk database/script.

Noget jeg personlig vil få brug for og skal lære er følgende:
* opload af images/samt adminside
* nyhedsmail
* intern mailingliste
* gæstebog
* artikelserie med adminside

Spørgsmålet er nu hvor jeg skal starte og slutte, har i gode råd eller links til simple sider der kan forklare hvordan jeg skal gå til den.
Og vær nu venlig, kom ikke med links ala "...bare kig på www.webcafe.dk"

Så kom med alle jeres guldkorn og pædagoiske råd *s*
Avatar billede sukos Juniormester
12. maj 2002 - 09:31 #1
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2002 - 09:34 #2
køb "start på PHP" af Thomas G Kristensen. Det er et af de der billighæfter fra IDG forlag, koster 69 kroner og er en god hjælp til at få startet op på php :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. maj 2002 - 09:38 #3
*heehee* fedt du trækker en site frem jeg har været med til at lave :o) noget rigtigt må jeg da have lavet så...

Har du bogen "Beginning PHP" fra forlaget Wrox ? Jeg købte den til fruen og har skimmet lidt i den, jeg synes den er rimelig. Manualen på www.php.net er genial - det er det eneste jeg bruger den dag idag.

/ LJ
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2002 - 09:40 #4
.oO(at tænke sig at LJ kan lave noget rigtigt)
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. maj 2002 - 09:40 #5
phunky >> tanken skræmmer også mig
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2002 - 09:43 #6
LJ hvorfor er du egentlig ikk på ICQ?

Manon: sorry at jeg spammer dit spørgsmål
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. maj 2002 - 09:46 #7
Avatar billede manon Nybegynder
12. maj 2002 - 10:12 #8
Nu skal i høre, jeg har brugt formuer på bøger og føler ikke jeg kan få noget ud af dem, da jeg ikke er matematiker, men mere sproglig anlagt, samt husker i billeder.

phunkypopcorn >>
Jeg har hæftet "Start på PHP", og syntes at det var utrolig nemt at læse og kigge på, men hvis jeg prøvede at lave deres "Gæstebog" på side 56 går jeg allerede kold der, da jeg iflg eksemblet skulle oprette en DB 'gbog' samt en table 'bog', men sådan som de beskriver det virker det ikke i min php my admin.

Siden har jeg lært (af bla. LjWeb) at 'create table' er utrolig nemt.

Ellers har jeg følgede bøger:
PHP - fast&easy web development af Julie C. Meloni
Core PHP programming af Leon Atkinson
Building Database Applications on the Web Using PHP3 af Craig Hilton/Jeff Willis
Avatar billede manon Nybegynder
12. maj 2002 - 10:13 #9
Nå ja - de links i angiver må gerne være på dansk - hvis jeg skal til at oversætte enegelske udtryk går jeg helt kold.
Avatar billede limemedia Nybegynder
12. maj 2002 - 10:24 #10
Mich. >> Den bog jeg referer til fik selv fruen til at lære lidt PHP - forudsætning "tryk power, start spil" ... den er "nede på jorden" - men er på engelsk. Det bringer mig til punkt 2; Snakker du programmering er "alt" med engelske udtryk, forståelse og skal du blot have en tilnærmelsesvis ny information er engelsk sproget - det er lidt hårdt, men du må vænne dig til at læse engelsk hvis du vil have en chance - også selvom du ikke vil kode dba, oncable eller lign.

Anyway, de to referencer er alt jeg nogensinde har været i nærheden af. Ellers har du jo mig på ICQ *g*
Avatar billede repsac Nybegynder
12. maj 2002 - 11:16 #11
Bare et lille fif:
frem for phpMyAdmin vil jeg anbefale (hvis det skal bruges på win): www.mysqlfront.de
Avatar billede lequet Nybegynder
12. maj 2002 - 16:17 #12
Hej, for det første : www.phpbuilder.com er genial når du engang er kommet lidt ind i PHP, selvom de desværre ikke opdaterer så meget mere, er der stadig rigtigt meget at lære i deres artikler...

Da jeg kan forstå at det er phpMyAdmin der bremser dig, kan jeg evt. sende dig en lille tutorial jeg har skrevet (Den er såmænd endda på dansk)... Den er ikke helt opdateret, og phpMyAdmin er kommet i nogle nyere versioner siden jeg skrev den, men den skulle stadig kunne bruges da det er grundlæggende teknikker der gennemgåes :)

På nedenstående link kan du downloade en vanvittigt god SQL tutorial (Efter min mening), den er god at have i hånden

http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=download&id=2

Håber det kan hjælpe dig lidt videre, og husk at ingen bog/tutorial kan lære dig at mestre et sprog, det kommer af erfaring, så bare hæng i og bliv ved med at lege med det, så skal det hele nok komme en dag :)
Avatar billede angrpoppy Nybegynder
13. maj 2002 - 00:51 #13
Hey, jeg er osse selv fornygeligt startet med php, jeg startede på siden
http://www.webcafe.dk
den har nogle fede turials du for meget ud af hvor den gir eksempler på hvad de forskellige ting er, hvad en variable gør og hvad den kan, nogle forskellige standart commandoer som du for brug for, en virkelig god side at starte op på!
håber det kan hjælpe dig lidt, ellers kan du lige skrive en besked til min icq: 12918417
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2002 - 06:46 #14
angrpoppy : sikker på at du læste hele spørgsmålet???
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2002 - 15:50 #15
takker :)