Avatar billede bundgaard Nybegynder
10. maj 2002 - 15:19 Der er 40 kommentarer og
3 løsninger

Sikring

der er røget en sikring i min skærm..

hvor køber jeg en ny, og hvilke en skal det være?
Avatar billede darkside Nybegynder
10. maj 2002 - 15:21 #1
Bare tag den gamle sikring med ned til den lokale radio biks, så finder de en ny der passer :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2002 - 16:21 #2
hvis den er sortsværtet skal du nok regne med at den ryger igen!
Avatar billede darkside Nybegynder
10. maj 2002 - 16:24 #3
Eller hvis den er gået helt i stykker så der ligger små glas stykker rundt omkring, så ryger den med stor sansynlighed igen ligeså snart du sætter en ny sikring i.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2002 - 17:06 #4
Så er der nemlig tale om en direkte kortslutning og det kan du nok ikke selv klare.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
10. maj 2002 - 20:46 #5
Du skal ind i en radio/tv forretning eller en edb butik og have en ny.
Du skal have en magen til den gamle:-)
Det kan også godt være det står på printet(ved sikrings holderen),hvor stor den skal være.
Avatar billede microtec Nybegynder
10. maj 2002 - 20:48 #6
rs2000 >> "Billigt" at gentale darkside´s kommentar som et svar ;o)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
10. maj 2002 - 20:57 #7
det siger jeg til de gamle så :)

hmm btw..hvordan ser man på en sikring om den er røget?

det er rent gætværk, at det er den der er problemet :)

min skærm vil intet..intet lys er der i den..så gik ud fra det var sikringen der var røget..hva kunne det ellers være?
Avatar billede darkside Nybegynder
10. maj 2002 - 20:59 #8
bundgaard, uha det kan være mange ting...død strømforsyning måske..men tjek sikringen først, du kan somregel se om den lille tråd inden i er brændt over.
Avatar billede microtec Nybegynder
10. maj 2002 - 21:01 #9
Hvis det er en sikring af glastypen, kan du se det. Der sidder en lille tråd inde i den. Hvis den er væk eller brændt over, er den røget en tur.

Er det en af de moderne sikringer, kan man ikke se det, da de er indkapslet i plastik. Så er du nød til at have fadt i et ohm-meter for at måle om den er afbrudt.

Der kan være 1000-vis af andre årsager til at der ikke er lys på skærmen. Sikringen er kun en enkelt, ganske simpel årsag :o)
Avatar billede mixter Nybegynder
10. maj 2002 - 21:18 #10
bundgaard> En skærm bruger normalt 1,5 AMP v/220 V hvilket giver et forbrug på 330 Watt.
Så kort og godt : Find en elektronikforretning eller lignende og køb en ny. (Du kan også købe den i en radio/TV forretning, men der er de væsentlig dyrere).
Den skal være på 1,5 AMP/220Vac og af typen TRÆG.
TRÆG betyder blot at den kan tåle en kortvarig overbelastning.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2002 - 21:22 #11
nyere sikringer har en farvekode i lighed med modstande, så vær sikker på at du får den rigtige.

Er der præget i sikringen står der T1,5/250V
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2002 - 21:26 #12
Brun - Rød - Rød viser at det er en 1,5Amp. sikring
Avatar billede mixter Nybegynder
10. maj 2002 - 21:27 #13
Godaften <retaxes>
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. maj 2002 - 21:29 #14
godaften mixter
Avatar billede bundgaard Nybegynder
11. maj 2002 - 11:00 #15
så er jeg her igen :)

der står, der hvor sikringen sad, at den skulle ha 250v  / 4 ampere? kan det passe? og det er en af de nye..i plastik der :)

der står på sikringen: T4A H250V

microtec > hvordan ser jeg på ohm-meteret at den er ødelagt? hvis der ingen modstand er?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
11. maj 2002 - 11:03 #16
vi har desværre ikke et ohm-meter i huset =/

men min far smutter ned og får købt en ny sikring..så ser vi om det er den der er problemet!

hmm..tilgiv mig der går lidt ind imellem mine svar..men er hjemme lige nu, så har ikke alverdens tid online :)
Avatar billede microtec Nybegynder
11. maj 2002 - 11:05 #17
retaxes >> Farvekoden forudsætter at der er tale om en glassikring.

Det er meget almindeligt at benytte små sikringer, der sidder i et cylinderformet, plast-hus nu om stunder. Så står mærkestrømmen i toppen i klar tekst.
Denne type sikringer bliver mere og mere udbredte, da de kan monteres i printet med en bestykningsautomat lige som de øvrige komponenter. Det man man ikke med glassikringerne.

PS: Den farvekode du nævner (Brun - Rød - Rød = 1,5Amp.) undre mig lidt. Rød = "2" i den normale farvekode.
Jeg skal med det samme sige at jeg aldrig selv har brugt farvekoden på sikringer, så der kan være en anden standard.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 11:06 #18
den betegnelse du kom med, T4A H250V, er en træg sikring 4 Ampere, så den er god nok.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 11:08 #19
microtec> det er godt nok mange år siden jeg brugte glassikringer i fjernsyn, men en 2A havde 3 røde ringe!
Avatar billede microtec Nybegynder
11. maj 2002 - 11:15 #20
retaxes > Du har sikkert ret, jeg kikker altid selv på prægninge.
Jeg kan blot ikke fø øje på den halve ampere i Brun - Rød - Rød = 1,5Amp.

Det er vist ikke samme farvekode, som anvendes til modstande, kondensatore mv.

bundgaard >> Har du fundet ud af om sikringen overhovedet er sprunget? Det er langt fra givet :o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 11:21 #21
http://www.schematica.com/ jeg brugte Resistor Color Code
Avatar billede microtec Nybegynder
11. maj 2002 - 11:26 #22
retaxes >>
Avatar billede bundgaard Nybegynder
11. maj 2002 - 11:27 #23
microtec > nope..det har jeg ikke..men det er mit bedste bud.

Jeg er langt fra nogen elektronik-nørd (no offence). Har kun haft det på grundforløbet til min datafagtekniker uddannelse =/

hvis vi nu sendte skærmen til reperation, hvor meget ville det så koste, ville i skyde på?
Avatar billede microtec Nybegynder
11. maj 2002 - 11:32 #24
bundgaard >> Så meget at det ikke kan betale sig, med mindre det er en meget dyr skærm eller der er garanti på den :o(

Der er ikke mange, der reparere skærme, da 1.000-1.5000 Kr. næsten er væk med det samme.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
11. maj 2002 - 11:33 #25
hmm..det er en 19" skærm, som vi gav 25 kr for, fordi den ikke virkede..

så ville det kunne betale sig? ellers kunne man self høre dem ad hvor meget det ville komme til at koste..
Avatar billede microtec Nybegynder
11. maj 2002 - 11:34 #26
retaxes >> Jeg vil påstå at du har tastet forkert i dit fine program *GG*

Kan vi ikke blive enige om at Brun - Grøn - Rød = 1500mA :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 11:37 #27
jo da, så pyt *LOL*
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 11:39 #28
bundgaard> jeg kan godt forstå prisen 25 kr., vedkommende har været klar over at det ville blive en dyr rep.

btw, hvad hedder din skærm/Type betegnelse?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 11:40 #29
Det er nok kun hovedforhandleren der kan klare den rep., en almindelig reparatør har sikkert intet diagram over alle de typer monitorer der findes.
Avatar billede microtec Nybegynder
11. maj 2002 - 11:41 #30
bundgaard >> Det tvivler jeg meget på.
En 19" skærm, der er kasseret har sikket været brugt professionelt og så gammel at den er over garanti => En slidt skærm, der har kørt næsten uafbrudt i 2-3 år.

Den må du ikke ofre så mange penge på. Kan du selv få den til at virke, er det jo sjovt, eller må du nok indse at de 25 Kr. er "tabt" :o)

retaxes >> Så er der stadig logik i tingene :o)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
11. maj 2002 - 11:43 #31
retaxes > det er en Fujitsu/Siemens C991..

den er købt på loppemarked, så ved ikke om sælgeren havde nogen ide om reperationsprisen :)

ang diagram..da jeg var i praktik hos en radioforhandler havde de da diagrammer over det meste, ellers skaffede de det hjem :)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
11. maj 2002 - 11:45 #32
microtec > hmm okay..

nu prøver jeg det med sikringen..og hvis det ikke virker, så hører jeg mig af nede på skolen, hva de tager for at fixe en skærm :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 11:54 #33
bundgaard> jeg er selv gammel TV-reparatør, og jeg havde diagrammer til de fleste TV, de eneste monitorer jeg kunne få diagram til var Philips hvis man abbonerede på den gren.
Jeg syntes det var rigeligt med TV & radio i alle afskygninger og de fyldte godt skulle jeg hilse og sige ;o)

De fleste rutinerede reparatører kan som regel finde rundt uden diagram da principperne er næsten det samme for monitorer som for TV.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
11. maj 2002 - 12:02 #34
hehe okay så :)

hmm..jeg lokker de gamle til at aflevere skærmen hos den lokale reperatør. så er det op til dem om de vil ha den lavet :)

jeg vender tilbage engang i løbet af ugen, er ikke hjemme til at ordne skærmen før tidligst torsdag =/

håber i kan vente indtil da med en opklaring :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 12:05 #35
det går nok, vi er vant til at vente halve år ;o)
Avatar billede mixter Nybegynder
13. maj 2002 - 17:51 #36
Tja, retaxes, rigtigt nok...efterhånden.
Men for at se om en sikring virker kan man jo også bruge et lille 1,5 V batteri og en lommelygtepære i serie. Sæt det til sikringen og virker den, lyser pæren.
Det med AMP-størrelsen kan jo nok passe, men en 4 AMP til en skærm er lidt voldsom syntes jeg. Så det er nok ikke alene skærmen den dækker, men sikkert det hele.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
13. maj 2002 - 17:56 #37
tjah..ved jeg ikke :)

prøver nu at se hvad der sker når jeg får sat den anden i :D
Avatar billede bundgaard Nybegynder
13. juni 2002 - 11:58 #38
ville bare lige se jeg ikke har glemt jer :)

skal lige ha fat i min far så han kan ta sig sammen!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
01. juli 2002 - 13:54 #39
hmm..det virkede ikke :/

retaxes > smid lige et svar så deler vi nogle point ud :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2002 - 16:26 #40
Okey, var lige optaget ;o)
Avatar billede bundgaard Nybegynder
01. juli 2002 - 16:31 #41
hehe..

tak for hjælpen alle sammen :)

og tak for tålmodigheden ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2002 - 17:17 #42
og i lige måde, tak for point ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede mixter Nybegynder
01. juli 2002 - 20:02 #43
Selv tak. Tak for points.