Avatar billede foxwell Nybegynder
10. maj 2002 - 12:32 Der er 22 kommentarer

Danmarks Designskole optagelsesprøve

Hej alle,

jeg har lige afleveret min mappe til Danmarks Designskole forleden, og i tilfælde af at jeg får lov til at komme med til optagelsesprøven ville jeg høre om der er nogen som har været med til den tidligere (og evt. er blevet optaget), so kunne fortælle lidt om hvad selve prøven går ud på, da jeg næsten intet ved om den... =)

Det eneste jeg ved/har hørt er at den varer 2-3 dage. og at det hele foregår à la "Det Svageste Led", hvor man skal blive valgt til at gå videre til den næste dag.

Desuden har jeg hørt at det hele skulle være temmeligt syret, sådan noget med at beskrive vinden uden ord og blyant, osv.

Er der nogen som kan hjælpe mig med at uddybe min opfattelse af hvad det er der foregår til denne prøve? =)

pft, Foxwell
Avatar billede peellefsen Nybegynder
10. maj 2002 - 12:55 #1
Tja jeg søger også. Venter nervøst på svar, troede faktisk jeg fik det idag, men nej.

Jeg har ikke hørt at man 'går videre'. Ellers ved jeg kun at det er sådanne kreative opgaver, lidt syrede måske. Noget med at lave noget med tændstikker og servietter og den slags.
Men det er fra en som ver til prøven for mange år siden, så det kan selvfølgelig være ændret en hel del.
Avatar billede foxwell Nybegynder
10. maj 2002 - 13:01 #2
hvor har du søgt ind henne? søger selv i KBH, men har ikke hørt noget om hvornår man får svar... hvilken linie søger du? =)

foxwell
Avatar billede peellefsen Nybegynder
10. maj 2002 - 13:04 #3
jeg søger ind i Kolding. Det står på deres hjemmeside at man kan forvente svar d. 10.maj. Skolerne går igennem mapperne sammen, så vi får nok svar snart.

Jeg søger ind på grafisk design linien.
Avatar billede foxwell Nybegynder
10. maj 2002 - 13:09 #4
ok - søger selv digital design... held og lykke! =)
Avatar billede peellefsen Nybegynder
10. maj 2002 - 13:13 #5
tak, og i lige måde :)
Avatar billede foxwell Nybegynder
23. juli 2002 - 22:46 #6
peellefsen > hvordan gik det? er du blevet optaget? =)
Avatar billede proxyangel Nybegynder
13. januar 2003 - 23:03 #7
søger lidt desperat efter et svar....kunne også godt selv tænke mig at vide hvordan det forgår helt præcist....!
Avatar billede foxwell Nybegynder
15. januar 2003 - 18:12 #8
proxyangel > jeg kom ind, så hvis du har nogen spørgsmål... jeg er på 2. semester nu.
Avatar billede proxyangel Nybegynder
15. januar 2003 - 23:07 #9
kunne selv godt tænke mig at komme ind...men er bange for det kræver lidt for meget. Jeg mener...jeg ville være opsat på at arbejde for meget...men tror ikke at adgangskravene er noget for mig hvis du forstår. Tror det er for svært! Men tak for tilbudet.
Avatar billede prinsen_af_jylland Nybegynder
07. maj 2003 - 13:40 #10
Hey Foxwell,

Jeg skal til prøve og kunne egentlig tænke mig at vide hvad der så´en nogenlunde skulle ske! Eller hvis du har nogen fifs!

På Forhånd tak, prinsen af jylland
Avatar billede foxwell Nybegynder
07. maj 2003 - 18:40 #11
Hej prinsen,

tillykke med det =)

Jeg kan kun fortælle om prøven sidste år, men de ændrer jo nok lidt på den...

Prøven bestod af 2 dage à 8 timer, hvor man skulle løse nogle opgaver. Først skulle man bygge nogle rummelige geometriske figurer ud af noget papir, pap og andre ting som vi havde fået udleveret. Derefter skulle vi skitsere de figurer vi havde lavet, og - vha. skitser - transformere dem til noget andet, f.eks. ved at skære, vride, bøje osv. Så vidt jeg kan huske var det det eneste vi lavede første dag. Anden dag fik vi en´ny opgave, hvor vi skulle lave noget som illustrerede forholdet mellem tid og rum - meget fri opgave. Efter den skulle vi vist skitsere resultatet, og skrive et par or om det.

I løbet af de 2 dage blev vi også kaldt ind til en samtale med 2 lærere, som varede ca. 15 min.

Gode råd:
tag MASSER af redskaber med. Ingen sætter grænser for hvad du må bruge til at løse opgaverne, så jo mere du har at lege med jo bedre. Jeg havde f.eks. japanske aviser, 5 forskellige slags sejlgarn, 3 slags wire, og noget bladguld med. Regn med at opgaverne ikke har nogen "rigtig" eller "forkert" løsning, det er udelukkende et spørgsmål om fortolkning.

forbered dig på en mundtlig samtale med lærerne. du skal hovedsageligt argumentere for hvorfor du har søgt ind på skolen, hvad du vil bruge den til, og hvorfor du har valgt den linie som du har valgt.

slap af. ingen grund til at stresse, da man ikke kan "fejle" det er blot et spørgsmål om lærerne kan se potentiale i det du laver til prøven.

Held og lykke! =)

Ps.: Er vi enige om at det er Danmarks Designskole på Strandboulevarden på Østerbro i København du har søgt ind på (jeg tænker at der også ligger en designskole i koldinge eller sådan noget)? I så fald ses vi på rusturen hvis du kommer ind, da jeg skal være rusvejleder =)

Pps.: Det kan VARMT anbefales at tage med på rusturen. Den er arrangeret 100% af eleverne, og er en perfekt måde at møde nye mennesker/venner på. Da rusturen ligger *før* skolestart (det gjorde den i hvert fald sidste år), er det *meget* nemmere at falde til for de folk som er med på turen, i modsætning til dem som ikke tager med og skal til at møde mennesker første gang første skoledag.
Avatar billede foxwell Nybegynder
07. maj 2003 - 18:43 #12
Ppps.: det er ikke sandsynligt at det sker for dig, men du skal bare vide at vi var et par stykker sidste år som blev udsat for "good cop, bad cop" sidste år til samtalerne, altså hvor den ene lærer er meget negativ og den anden meget positiv. Den ene lærer sagde at jeg havde søgt ind på den forkerte linie, den anden sagde at det var ok, osv. bare du ikke lader dig skræmme hvis det sker - de tester dig bare. sørg for ikke at skifte mening!!!
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. maj 2003 - 18:51 #13
foxwell hvad laver i der ?  Har altid haft den opfattelse at det var gamle hippier på lsd trip der gik på designskolen ;)  Kunne forestille mig der er en del teori, men sidder i også og får undervisning i multimedia programmer osv. ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. maj 2003 - 19:00 #14
Måske et dumt spørgsmål, men man kan jo udleve sine kreative evner på mange måder, nu siger du godt nok multimedia linjen. Men sidder i og bruger en masse tid på at lave ler figure og visualisere dem bagefter. Eller foregår det som på andre uddannelser hvor man får noget teori om et emne og sætter jeg ned ved computeren og udføre det.

Det er det designskole udtryk der forvirre mig lidt ;)
Avatar billede foxwell Nybegynder
07. maj 2003 - 21:41 #15
jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet... Danmarks Designskole består af en masse forskelllige linier, og indholdet og undervisningen på de forskellige linier er meget forskelligt. Keramikerne beskæftiger sig hovedsageligt med design af keramik. Tekstildesignerne lærer alt om design af tekstiler. Beklæderne arbejder med design af tøj. De industrielle designere arbejder med industridesign... Der er ikke nogen tommelfingerregel for hvordan undervisningen forløber på skolen - det er forskelligt fra linie til linie, og fra opgave til opgave. I løbet af mit første år på skolen har vi haft noget grundlæggende undervisning (vi har haft et basisår, som ikke findes fra næste år) i f.eks. tegning, farvelære, og så har vi hovedsageligt beskæftiget os med arbejdsprocessen... besvarer det dit spørgsmål, eller forvirrer det bare mere? =)
Avatar billede foxwell Nybegynder
07. maj 2003 - 21:43 #16
vi er ikke hippier. ikke os alle sammen i hvert fald ;)

prøv evt. at undersøg det selv: www.danmarksdesignskole.dk - der burde være en masse oplysninger at hente dér, og så kan du måske også få en lidt bedre forståelse for skolens historie og baggrund, for ikke at tale om omdømme.
Avatar billede foxwell Nybegynder
07. maj 2003 - 21:44 #17
Avatar billede michael-k Nybegynder
07. maj 2003 - 21:49 #18
okay jeg kigger det igennem. Takker
Avatar billede prinsen_af_jylland Nybegynder
08. maj 2003 - 12:57 #19
Tusind tak hr. foxwell du har virkeligt været til nytte! Det er dejligt lige at få en ide om hvad der måske kunne ske!
Håber vi ses på rus-turen!
Avatar billede prinsen_af_jylland Nybegynder
08. maj 2003 - 13:12 #20
Yo foxwell, lige et spørgsmål til!
Af ren nysgerighed: hvordan fik du brugt guldpapiret, den japanske avis og alt det snor? Det lyder som en cool kombination, men kan bare ikke finde ud af det i hovedet, hvordan det skulle se ud! Det var bare det!
See Ya!
Avatar billede foxwell Nybegynder
08. maj 2003 - 17:31 #21
ser lige om jeg kan finde nogle af billederne...
Avatar billede foxwell Nybegynder
08. maj 2003 - 17:46 #22