Avatar billede driis Nybegynder
13. juli 2000 - 17:42 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Abit BP6 & ATA100 inkompabilitet? Rygte eller hvad??

Det er efterhånden blevet småt med pladsen, så jeg går med tanker om at anskaffe en ny HD. Jeg har tænkt på en IBM 75GXP 30 GB, som er ret billig og er en ATA100 disk. Men en af mine kammerater påstår, at en ATA100 disk ikke kan køre på mit motherboard, som er Abit BP6 med onboard ATA66 controller (Highpoint 366). Er der noget om det, eller er det et rygte? Er der nogen, der har erfaringer med Highpoint 366 controlleren og ATA100 diske?

...og er IBM disken et godt køb, eller findes der et bedre alternativ i samme prisklasse og mindst samme størrelse?
Avatar billede fido82 Nybegynder
13. juli 2000 - 19:41 #1
Det er et rigtig godt køb, jeg har selv en, og er meget glad for den.
Hvis du har den rigtige controller, kan den jo overføre op til 37 MB per sek. og IBM ligger i spidsen af harddiskproduktion, både hvad angår kvalitet, og performence!!!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. juli 2000 - 20:48 #2
Så vidt vides ER ATA100 bagud kompatibelt med ATA66, ATA33 og vist også tidligere IDE standarder!
Så du kan vist roligt investere i sådan et uhyre ?!?
Avatar billede driis Nybegynder
13. juli 2000 - 20:54 #3
Jeg er udmærket klar over, at ATA100 er bagudkompatibelt - men "rygtet" siger, at netop den HTP366 controller, der sidder på mit mobo ikke kan med ATA100 diske - og jeg vil gerne have definitivt afkræftet det rygte, før jeg bruger et par tusinde på sådan en disk
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. juli 2000 - 21:12 #4
Okay så kan jeg desværre ikke hjælpe, jeg holder mig til Asus...
Avatar billede fido82 Nybegynder
13. juli 2000 - 21:37 #5
Jewg har ihvertfald aldrig hørt om problemtet før...........
Avatar billede ethnoplanet Nybegynder
14. juli 2000 - 12:18 #6
Lyder usandsynligt... Fyr den af..
Avatar billede driis Nybegynder
14. juli 2000 - 20:09 #7
Problemet er ikke så aktuelt mere, da jeg i stedet har købt en 20.5 GB IBM, der kører ATA66 (og sparet en tusse, hurra!). Men hvis der er nogen, der har erfaringer med ATA100 på en HPT366 vil jeg stadig gerne høre om det. Indtil nu lukker jeg spørgsmålet og deler points ud til jer tre (som egentlig bare har skrevet hvad jeg vidste i forvejen, men hva')
Avatar billede jannik Nybegynder
04. august 2000 - 12:43 #8
Jeg sidder med et Abit Be6-II der også bruger hpt366 chippen og jeg har en IBM deskstar 75 GXP ata100 og den kører fint :-)