Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:07 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Vedr. formatering

Hej

Jeg har en bærbar der kører på windows 2000 pro. Der er ikke noget diskettedrev i den.

Idet den er blevet inficeret med klez virusen, vil jeg gerne have den formateret. Det er dog sådan, at når jeg prøver at højreklikke på drevet og vælge "formater" så kommer den op med et billedet hvor der bla. står NFTS formatering osv. så klikket jeg ok og så spørger dem om jeg er sikker på jeg vil slette alt på disken, hvilket jeg siger ja til, og så får jeg følgende besked

"windows cannot format this drive. Quit an disk utilities or other programs that are using this drive, and make sure that no window is displaying the contents of the drive. Then try formatting again."

Jeg prøvede at lukke alt hvad der var af programmer som kørte osv. men det hjalp ikke. Så prøvede jeg at gøre det i Safe Mode, men det hjælper heller ikke - jeg får stadig samme melding!

Hvordan får jeg formatteret den?

Jeg ved, at jeg jeg via en ny installation af windows 2000 kan få lov til til at slette partitionen, men hvis jeg gør det, skal jeg vel bruge disketter til at få den igang med dos osv? (og det kan jeg jo ikke når ikke jeg har diskettedrev i den)

Håber nogle kan hjælpe mig til at få den formateret så jeg kan få en ny ren computer med windows 2000 igen:)
På forhånd mange tak:)
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:08 #1
det skal tilføjes at det er cd drevet jeg snakker om - min harddisk er ikke delt i flere partitioner.
Avatar billede esoulman Nybegynder
09. maj 2002 - 15:09 #2
Du kan i hvert fald ikke formattere den inde fra windows.. eftersom windows jo ligger på harddisken.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:09 #3
doh........der sneg sig et d for meget med ...... C: er drevet!!!
Avatar billede esoulman Nybegynder
09. maj 2002 - 15:10 #4
Måske du kan boote den op hvis du har en windows 98 cd. Der kunne man engang starte sin computer med CD-rom support i dos...
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2002 - 15:10 #5
Du kan ikke formattere den partition Windows ligger på, sålænge du har windows startet op. Det kan du vel godt se?

Det er som at save grenen over man sidder på.

Hvis du nu skaffer f.eks. PartitionMagic, så kan du dele dit drev i 2, og  lægge inst. programmer osv på det nye drev. Så formatterer du det andet, og installerer. Så "splejser" du de to drev sammen igen, og voila.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:11 #6
.....nå ja det siger vel egentlig sig selv....det tænkte jeg ikke på. Men hvad gør jeg så?
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:12 #7
aaaaah jeg jeg partition magic et eller andet sted.....jeg prøver lige den måde og så vender jeg tilbage:)
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:15 #8
hmmmm......vent lige.....lægge installationsprogrammer over på det nye drev...hvad mener du med det? Hvis det er nogle programmer der allerede ligger på computeren som skal flyttes over er det nok en dårlig idet, idet klez virusen jo går ind og inficerer alle exe filer...
Avatar billede halifax Nybegynder
09. maj 2002 - 15:16 #9
Net, du kan ikke slette (formatere) c-drevet, når det er i brug.
Du må ind i BIOS og ændre boot sequence fra c, cd-rom til cd-rom, c, så du starter op fra cd-rom'en.

Genstart med Win2000 cd'en i drevet for at formatere og installere Win2000 den vej fra.

Husk at ændre boot rækkefølgen tilbage i BIOS bagefter.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:27 #10
den siger da ikke noget om formatering den vej fra. Jeg er i windows 2000 setup nu og har valgt ny installation af windows 2000. Nu spørger den så om jeg vil slette partitionen c: NTFS - skal jeg gøre det?
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:28 #11
eller rettere den giver tre muligheder - 1. setup windows on the selected iten in the list, 2. create a partition in the unpartitioned sace C., 3. delete the selected partition
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:30 #12
oi vent......har lige fundet det med formateringen......det kommer jo senere henne.....
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:32 #13
mens den formaterer er der måske nogen der kan forklare mig forskellen på ntfs og fat formateringer? ......altså hvad er forskellen på de to og hvilken er at foretrække? (og hvorfor)
Avatar billede halifax Nybegynder
09. maj 2002 - 15:45 #14
NTFS belv udviklet til Win NT. Det er et meget stabilt og sikekrt filsystem, som giver dig nogle muligheder som FAT32 ikke gør, fx at sætte kodeord på mapper og filer.
Ulempen er, at Win9x ikke kan læse NTFS partitioner, men skal du kun have win2000 på maskinen kan/bør du roligt vælge NTFS.
Længere vil jeg ikke vove mig ud i den forklaring  :)  Der kommer nog andre.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 15:51 #15
ah ok takker mange gange:))) Tusind tak for hjælpen (ikke kun for denne gang men også for sidste gang du prøvede at hjælpe mig;) Også tak til jer andre som er kommet med indlæg - det er kanon der er nogen gidder bruge tid på at hjælpe lille mig i mine hjælpeløse moments;)
Avatar billede reap Nybegynder
09. maj 2002 - 16:00 #16
Forskel på NTFS of FAT.
Der er lidt forskel på ydelsen, men det mener jeg er uinteressant med dagens hurtige diske.
Hvad der betyder noget er:
NTFS har indbygget sikkerhed. Her kan man bestemme hvem der må få adgang til dine filer og hvordan.

På et tidspunkt installerede jeg W2000 i steden for XP. Det resulterede i at jeg ikke havde adgang til alle mine filer oprettet med XP. Jeg havde et !"%¤&(!" arbejde med at ændre tilladelse til at læse disse filer igen, men det lod sig gøre. Altså: SIKKERHED.

Med NTFS kan systemet(NT/W2000)også løbende holde styr på dine filer, så du hurtigere kan søge efter informationer på disken.

Så hvis du vil have adgang til dine filer med W98 eller gamle DOS, så brug FAT32.
Hvis du ønsker sikkerhed så brug NTFS. Du kan markere dine private data så andre ikke har adgang til dem, fx. via virus eller fildelingsprogrammer gennem nettet.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
09. maj 2002 - 16:05 #17
ok cool!!! tusind tak for udredelsen;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. maj 2002 - 16:06 #18
interessant at se, at når det drejer sig om 200 point så er spm. allerede i fuld gang med en masse indlæg, medens indlæg med 15-30 point, der har været rejst inden dette spm., overhovedet ingen eller næsten ikke har fået svar!!!
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2002 - 19:14 #19
Sådan er det desværre for tiden...
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. maj 2002 - 19:58 #20
retaxes> De indlæg hvor der sker mest, synes jeg er dem til 0 point. :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. maj 2002 - 19:58 #21
(Kan ske mest i)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. maj 2002 - 20:18 #22
yep ;o)
Avatar billede skurggman Nybegynder
13. maj 2002 - 14:26 #23
Man kunne også slette partionen i FDISK og så formaterer den partion bagefter... :)