Avatar billede fatboy Nybegynder
12. juli 2000 - 18:20 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Billigt system, men godt

Hej.
Hvem har et godt bud på et budgetsystem? F.eks. celeron eller duron. Nævn helst specifikke bundkort. Kloge ord om chipset-udvalget for tiden er også velkomne (og kan give point). Fyr løs, og gerne baseret på egne erfaringer. Eneste krav: Systemet skal kunne bruges sammen med et PCI Vanta graffikkort.
Avatar billede th Nybegynder
12. juli 2000 - 20:30 #1
Her finder du et par gode bundkort fra EPoX og Gigabyte:

http://www.giga-byte.com/gigabyte-web/products/7zx.htm

http://www.epox.com/html/english/products/motherboard/ep-8kta.htm

AMD er iøvrigt igang med et nyt chipset kaldet AMD760, som understøtter alt, bla. DDR RAM, og ATA100, dette chipset skulle komme meget snart.

Avatar billede i11uzion Nybegynder
13. juli 2000 - 10:43 #2
Okay, nu er der sikkert nogle der vil flame mig for hvad jeg nu siger, men jeg holder mig helst væk fra VIA´s chipsæt, da jeg generelt synes at der er flere problemer med dem, med kompabilitet og hastighed, end med Intels 440BX, så derfor vil mit forslag være at købe følgende:

Bundkort -  Asus CUBX FC-PGA, som er et helt nyt, virkeligt stabilt og hurtigt bundkort fra Asus, med fede features, så som 6PCI-slots, 4 rampladser osv, og det koster vel godt og vel 1100,- men er pengene værd...

CPU -  Intel Celeron-II FC-PGA 566MHz. Der skulle være en god chance for at den kan køre 800-900MHz, og så koster den lige godt og vel en tusse...

Såeh, det var mit forslag, og hvad jeg selv ville købe, hvis jeg ikke havde råd til Coppermine (hvilket jeg ikke har... :) ), og hvis du vælger Intel, som jeg foreslår, men vil have et andet bundkort, så sørg for at få et med 440BX chipsættet på, og gå langt uden om i810, i820 og i840... i815 (solano) er måke godt nok, men jeg har nu stadig mest tillid til BX, ligesom mange andre...

Et andet bundkort du også kunne kigge på, var et Abit BE6-2, som er kendt som et af de mest overclocking-venlige/mindede bundkort der findes, så hvis du vil forsøge at presse alt ud af din Celeron-2, så prøv det bundkort i stedet... Det er ikke 100% så stabilt som Asus CUBX, men har flere FSB muligheder...

Var der andet?
Avatar billede fatboy Nybegynder
14. juli 2000 - 04:28 #3
Tak for jeres indlæg. Jeg lader spørgsmålet stå åbent indtil, jeg bestiller hardwaren på nettet.

Hvis der skulle være nogen, der har erfaringer med Duron må de også meget gerne skrive lidt her.
Avatar billede dkdk Nybegynder
14. juli 2000 - 15:59 #4
Hvis du skrev en prísklasse, så var det lidt nemmere :O)
Avatar billede fatboy Nybegynder
14. juli 2000 - 16:12 #5
hvis du har gode forslag i flere prisklasser, så giv mig bare dem allesammen.
Avatar billede dkdk Nybegynder
16. juli 2000 - 17:57 #6
Mit forslag:
ASUS A7V
IBM DeskStar 75GXP Harddisk
6-800 Mhz Tbird/Duron Processor
Riva Grafikkort
Live Lydkort
128 MB PC133 Ram

Så kan det ikke gå helt galt ;o)
Du kan finde de billigste leverandører på www.edbpriser.dk

Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2000 - 22:48 #7
Eller computerpriser på www.eon.dk
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. juli 2000 - 01:34 #8
Til den pc, det drejer sig om, skal jeg "kun" bruge:

bundkort
cpu
køler
kabinet
ram - Har allerede 32 Mb SD ram

(og et dvd-drev og en decoder)
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. juli 2000 - 01:35 #9
Kører duron'erne alle med 133 MHz på bussen?

Og kører alle celeroner med 66 MHz?
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. juli 2000 - 01:36 #10
pointene er nu sat op til 450
Avatar billede xtom2 Nybegynder
17. juli 2000 - 03:01 #11
Ja, alle Duron'er kører 133(200) MHz FSB, mens Celeron til dato stadig 'kun' kører 66 MHz FSB.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
17. juli 2000 - 03:03 #12
Skulle jeg komme med et bud på et billigt, men godt system læner det sig meget op ad dkdk's forslag. Ellers kunne man overveje et Celeron-baseret system, som jo nemt lader sig clocke højere/hurtigere. Smag og behag :)
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. juli 2000 - 04:47 #13
Når jeg kigger på priser, ser det ud til, at celeron-systemer kan laves billigere end Duron-systemer. Men duron er jo nok også hurtigere.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
17. juli 2000 - 06:51 #14
Mjoeh.. kig på http://sharkyextreme.com/hardware/reviews/cpu/celeron_700/ og bedøm selv. Testen af en Duron ved tilsvarende hastighed findes på http://sharkyextreme.com/hardware/reviews/cpu/duron_700/
Avatar billede i11uzion Nybegynder
18. juli 2000 - 16:19 #15
fatboy>>> Jeps, Duron er hurtigere end Celeron, men med Celeron er man garanteret den bedste stabilitet, og største kompabilitet med hardware og software (måske software ikke er så specielt skrevet til Intel CPU´er mere, men noget hardware virker ikke med bestemte VIA chipsæt og sådan nogle ting.. :( .. )...

Derfor vil jeg stadig anbefale dig at købe et Asus CUBX / Abit BP6-2 (bedste overclocker board til dato...), Celeron-2, Alpha heatsink, Addtronics kabinet og så er den vist hjemme... Du kan måske godt spare lidt på kabinettet, men det ville være synd (står vel ca. i 1.500kr. for den store model, som er alt for sej)...
Avatar billede fatboy Nybegynder
18. juli 2000 - 16:33 #16
Hvad er en celeron-2?
Er det dit eget navn for celeron A eller....
Avatar billede fatboy Nybegynder
18. juli 2000 - 16:35 #17
Det kabinet, som bliver købt til systemet kommer ikke til at koste over 500,-
Avatar billede xtom2 Nybegynder
18. juli 2000 - 17:38 #18
500 dask for et kabinet lyder som alt alt for lidt. Et 'normalt' ATX case af rimelig kvalitet går for omkring 7-800 kr. (InWin, Codegen, Aopen o.a.), mens i11luzion's AddTronics (7896A/7890 serien) er et af de fornemste O/C cases der findes.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
19. juli 2000 - 11:59 #19
fatboy>>> Celeron-2 er en ny slags Celeron-CPU som har en Coppermine core, men kun 128kb L2 cache, som har en lidt højere latency end Coppermine´s og derfor er langsommere, men stadig en rigtig rigtig godt køb synes jeg... Og så er de fleste af dem rigtig gode at overclocke (800-950MHz), selvom Duron nu skulle være ligeså vild til at overclocke...

Jeg vil også sige at du minimum skal bruge 750kr. på et kabinet, som f.eks et Aopen hightower, men det må du jo selv om... :)  (synes stadig du skal smide pengene efter det Addtronics.. :)

Avatar billede i11uzion Nybegynder
21. juli 2000 - 20:32 #20
fatboy>>> tomshardware.com har også lige lavet en artikel, hvori de roser Celeron-2 for dens kompabilitet, opgraderingsvenlighed og overclocking-potentiale...
Avatar billede fatboy Nybegynder
06. september 2000 - 19:28 #21
Tak for hjælpen drenge og piger. Det blev alligevel ikke aktuelt at købe/bygge en pc på den beskrevne baggrund. Ikke endnu i hvert fald. Men tak alligevel.