Avatar billede tipsen Nybegynder
09. maj 2002 - 01:53 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Genopladelige batterier

Hej eksperter

Jeg står for at skulle købe en håndfuld genopladelige batterier til diverse elektronik:

2xCR2 (80.-)
8xAAA (240.-)
10xAA (300.-)
Intelligent oplader (250.-)

Priserne der er angivet i parentes er for Panasonic PRO NiMH hos www.batterier.dk

Da jeg ikke ved en brik om genopladelige batterier, vil jeg gerne høre folks meninger og holdninger til hvad man skal købe og hvor man skal købe det - jeg fandt jo ud af at det alligevel drejede sig om en god slat penge for at erstatte batterierne i hovedparten af de elektronik dimser man har rundt omkring i hjemmet!

Håber i kan hjælpe og fortælle mig alt om genopladelige batterier :-)
Avatar billede poull Nybegynder
09. maj 2002 - 01:56 #1
Hvad skal de bruges til
Avatar billede poull Nybegynder
09. maj 2002 - 01:58 #2
For det har en del at sige hvilke apparater
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. maj 2002 - 02:01 #3
mus, keyboard, fjernbetjening, cykellygter, kamera.
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2002 - 02:02 #4
Som poull siger... Hvad skal de bruges til?
Husk at de fleste NiMh celler kun kan klare 1,2V hvor alm. batterier har 1,5V
Så er det til f.eks. en røgalarm så må du ALDRIG bruge genopladelige batt.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2002 - 02:07 #5
I dit kamera må du IKKE bruge denne tybe batterier med mindre det står i brugsforviringen at du godt må.
Problemet er at flashen belaster batteriet ganske vildt, og det vil med det samme ødelægge batteriet og i værste fald også kameraet da batteriet kan (siger ikke vil, men kan!) lægge syre ud i kameraet. Sker det så nat nat kamera. Garanti: nope. Mulighed for at rep. kamera: Nope!

Keyboard meget ok, RC ok, Cykkellygter Meget ok.

Meget ok = Det betyder ikke så meget hvor meget spænding der er på batt.
Ok = det kan bruges men kan nedsætte bla. kraften af en RC = Virker ikke på så lang afstand.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
09. maj 2002 - 02:41 #6
>>>tipsen
Faldt du i søvn?

//Beach
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. maj 2002 - 07:16 #7
Cykellygter ok.

mus, tastatur og fjernbetjening bruger da så lidt strøm at det
ikke kan betale sig. Personligt betaler jeg hellere lidt mere for et
godt batteri, der holder længe (noget længere en et opladeligt) og
er så fri for at bekymre mig om det.

Kamera. Jeg har et digital kamera, der kræver 6 volt (4x1.5V) - og bruger
ret mange batterier :(  Men 4x1.2V er for lidt! Det virker ganske enkelt
ikke. 5x1.2V er derimod OK i en ekstern batteriboks (eed ledning til kameraet),
som så også kan være et nummer større (batteriernes fysiske størrelse,
og dermed kapacitet).
Avatar billede peet-49 Novice
09. maj 2002 - 08:39 #8
Kapasiteten har ikke en skid med spænding på batterierne, at gøre, det er ampere. Du kan få ganske billege (f.eks. babyceller) quikly-harald nyborg etc. på helt op til 1,6 amp. og det er også nok til cameraer og andre krævende ting.
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. maj 2002 - 14:02 #9
beach: Det er ikke til røgalarm! Jeg havde jo faktisk tænkt mig at bruge 2 RC2 batterier til mit ene pocketkamera og 4 AAA batterier til mit spejlrefleks - det skriver du er en dårlig ide!? Spejlrefleks-kameraet har ekstern blitz, så belastningen vil ikke blive noget problem dér - pocketkameraet har indbygget blitz, men der skal stå i brugsanvisningen at jeg rent faktisk kan bruge genopladelige batterier!? (Og ja - jeg gik til køjs :-))

Erik: Den fjernbetjening jeg vil bruge genopladelige batterier til er en Sony dobbeltvejs satan, som sluger pænt meget strøm - og den sluger 3 AA batterier hver gang, hvilket var årsagen til at jeg ville skifte! Musen og tastaturet er Logitech Cordless Optical, hvor tastaturet har et fornuftigt energiforbrug, men musen skal have skiftet batterier ca. 1 gang om måneden - på trods af, at jeg er keyboard-fanatiker! Mht. kamera kan jeg se, at de RC2 batterier jeg kan få er 3V ligesom dem jeg har pillet ud - så det burde da ikke give problemer? Det andet kamera, som skal bruge 4 AAA batterier kan så måske give nogle problemer - det må jeg lige undersøge!

peet49: Nu er jeg ikke en elektronisk wiz, men det du skriver er det, at det ikke betyder noget hvor mange Volt batterier er på, men mere, hvor mange ampere de er på?

Lige så der ikke er nogen tvivl mht. volt og ampere:

2xCR2 Daewoo/TekCell 3V Foto            80,-
8xAAA Panasonic PRO+ 1,2V/650mAh NiMH  240,-
10xAA Panasonic PRO+ 1,2V/1600mAh NiMH  300,-

Jeg har også ladet mig fortælle, at NiMH batterier er "den nye generation" og væsentligt bedre end de ældre NiCd batterier?
Avatar billede peet-49 Novice
09. maj 2002 - 14:58 #10
Niccelcadmium batterier har ikke så stor en kapasitet.
1,2V 1600mah, siger at batteriet kan afgive 1,6 ampere i en time, det kan du bruge til næsten alt.
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. maj 2002 - 23:10 #11
Tak for hjælpen alle!

eric: Hvis du poster et svar, får du din del af pointene og jeg kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2002 - 23:12 #12
nej tak
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. maj 2002 - 23:13 #13
ok - men tak for hjælpen.
Avatar billede munkerud Nybegynder
27. november 2002 - 12:22 #14
Dette batteriproblem kender jeg til, men hvis det er muligt for dig, så se i det svenske blad november 2002 der er en test at genopladelige batterier, og her er fx Kodaks MAX på en førsteplads. Artiklen og testen er god og vejledende netop mht. dit spørgsmål.
Avatar billede munkerud Nybegynder
27. november 2002 - 12:22 #15
Sorry! Bladet hedder: "Bild och Lyd"