Avatar billede prebenped Nybegynder
07. maj 2002 - 02:22 Der er 7 kommentarer

Firewall

Hejsa.

Er der nogen som kan hjælpe med at forklarer hvilken firewall man skal bruge. jeg har prøvet med ZoneAlarm men den lukker for alt, og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan man sætter den rigtigt op.

Jeg vil blive glad hvis der var en som kunne hjælpe med opsætning af firewall.

Jeg køre med Windows2000 Server.

Avatar billede woolbox Nybegynder
07. maj 2002 - 02:59 #1
Det kommer an på hvad du mener med at sætte op!? - Har du nogen former for server kørende? (web, ftp osv.).

Hvis ikke, så burde ZoneAlarm komme frem og spørge for hvert program der forsøger at få forbindelse til internettet, om det skal tillades. Hvis dette ikke sker, så gå ind under fanen Programs og sæt V/x/? ved hvert program.

Allow connect vil sige at programmet initierer en forbindelse udaf din forbindelse (fx. ved at skrive www.exp.dk i din browser), Allow Server går op forbindelser initieret udefra (fx. ved at nogen skriver www.ditdomain.dk i deres browser).
Derudover er tilladelserne opdelt efter lokal netværk og internet. Du kan roligt sætte x (tillad ikke) ved Allow Server for alle programmer undtagen fx. KaZaA og andre peer-to-peer programmer. Desuden kan du roligt sætte V (tillad) ved programmer som Internet Explorer og Outlook (Express) - både lokal og internet.

Hvis der er programmer du er i tvivl om, så sæt et ? - og du vil blive spurgt næste gang programmet forsøger at oprette forbindelse (eller acceptere forbindelse), her kan du svare No til at starte med (men uden at sætte kryds i Remember ...). Hvis du ikke oplever nogle problemer med at vælge No til at tillade programmet forbindelse, så sæt kryds i Remember næste gang spørgsmålet kommer, og vælg Nej.
Avatar billede woolbox Nybegynder
07. maj 2002 - 03:01 #2
Valget af Firewall afhænger naturligvis også at dit niveau - ZoneAlarm er efter min mening klart den nemmeste, bedste og sikreste FW til begyndere! :o)
Avatar billede prebenped Nybegynder
07. maj 2002 - 03:11 #3
Woolbox:
Ja, det er sikkert nemt med Zonealarm.

Jeg har i Lokalt netværk sat flueben i tillad alt (Den øverste af de 3 valgmuligheder i lokalt netværk)

Det er første gang jeg har kigget på firewall.

Jeg har 3 arbejdsstationer kørende over en win2000 server med en switch.
Avatar billede woolbox Nybegynder
07. maj 2002 - 08:36 #4
Har du mulighed for at tage et screendump af programlisten i ZOneAlarm? :o)
Avatar billede woolbox Nybegynder
07. maj 2002 - 08:37 #5
- og sende til mig forstås (eller ligge det på en webserver)
Avatar billede foxhound Nybegynder
07. maj 2002 - 08:44 #6
Mit forslag må GNATbox. Som enhver anden firewall kræver det selvfølgelig lidt opsætning - men i forhold til mange andre firewalls på markedet, så er det en af de simplere. Desuden så kan man downloade en gratis version på www.gnatbox.com som kan håndtere op til 5 connections på samme tid. Har du mere end 5 connections skal du købe en større.

Gnatboxen er en kombineret hardware/software firewall. Det skal forstås på den måde at du skal bruge en PC uden "indmad". DVS. kun diskettedrev, min 32 mb ram, MOtherboard med strøm etc., og så 2 netkort. Al softwaren ligger på en diskette i en eller anden form for linux kernel.

Håber du finder en løsning!
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. maj 2002 - 09:53 #7
Jeg har lige hentet og installeret sygates personlige firewall. Den virker let at bruge og forholdsvis sikker. Jeg har også prøvet ZoneAlarm, men er ikke ret vild med den. Den gik ofte kold og tog systemet med sig ned.

Hvis din firewall gerne må koste, vil jeg anbefale at du kikker på callisoft's "den personlige firewall" der kan downloades fra www.callisoft.dk og giver god sikkerhed. du kan læse om den på callisoft's sider samt på www.secdatacom.dk. Den koster ca. 350 kr

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk