Avatar billede troelsv Nybegynder
06. maj 2002 - 17:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan oprettes samleark i Excel m.selektive data

Jeg har en række ark i Excel, hvor div. tekster i kolonne A er ens for alle ark. Hvert ark indeholder forskellige tal-data. Jeg ønsker at lægge tal/data fra disse ark sammen i et særskilt samle-ark, men kun tal/data fra visse af de vandrette rækker. Samlearket skal altså kun lægge tal sammen fra visse rækker, og i samlearket skal teksterne i kolonne A stå lige under hinanden, og altså ikke have det samme række-nummer som i alle øvrige ark. Kan nogen hjælpe med en beskrivelse af hvordan det gøres ?
Avatar billede bak Seniormester
06. maj 2002 - 20:38 #1
"altså kun lægge tal sammen fra visse rækker"

Hvordan definerer du disse visse rækker og er det meningen at trække en række over i samlearket fra hver af de andre eller skal tallene være lagt sammen og kun fylde en række i samlearket ?
Avatar billede troelsv Nybegynder
07. maj 2002 - 10:32 #2
Hvert ark har 27 rækker (vandrette)med en tekst og videre ude til højre en række felter med div. tal/data.
På samle arket skal stå den samme tekst som står ved rækkerne 7,11, 16, og 21 i de øvrige ark. Og data/tal fra række 7,11,16, og 21, skal altså summeres, -hver række for sig,- på samlearket. Men jeg har også brug for at rækkerne 7,11,16,og 21 (i opsummeringen på samlearket)ikke står som hhv. række 7,11,16,21 men lige under hinanden, altså her står som række 1,2,3, og 4. kan du / I hjælpe mig med det ?
Avatar billede smoothj Nybegynder
07. maj 2002 - 10:44 #3
Kan du ikke bare skrive

=SUM(Ark1!B7;Ark2!B7;Ark3!B7).

Hvor Ark1 er dit første ark - Ark2 er dit andet og så videre

! viser at cellereferencen befinder sig på et andet ark og du kan med fordel konstruere formelerne med musen fordi du ellers skal lave mange !.

:o]
Avatar billede troelsv Nybegynder
07. maj 2002 - 11:13 #4
På samlearket skal tallene fra de øvrige ark summeres, men således at i de respektive rækker opsummeres tallene felt-vis. I f.eks. B7 på samlearket summeres alle tal fra feltet B7 på de øvrige ark. I feltet B8 opsummeres alle tal fra feltet B8 på de øvrige ark. I B9.... osv. Vil det ske via den måde du beskriver ?
Avatar billede ransborg Juniormester
08. maj 2002 - 09:05 #5
På samlearket kan du f.eks. i A2 gøre følgende:
=SUM(Førsteark:Sidsteark!A2)

Det burde klare det

Mvh
Claus
Avatar billede troelsv Nybegynder
13. maj 2002 - 16:11 #6
Tak for hjælpen, også til smoothj og bak ! Det var dog ransborgs svar der netop gjorde løsningen let for mig.