Avatar billede jschroll Nybegynder
06. maj 2002 - 01:14 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Mac Adresse og web

Er det muligt at lave en java applet (der virker i de fleste browsere), som på en eller anden måde sender MAC adressen til webbet?

Jeg skal bruge det i forbindelse med et login på et website hvor jeg gerne vil undersøge om folk er unikke brugere.

Det kan eventuelt ske i forbindelse med login postet.

Jeg har lavet en lille smule netværksprogrammering i java applets men der skulle man slå en masse sikkerhedsindstillinger fra.

Måske kunne man få appleten til at redirecte til en side hvor den så har mac adressen + en checksum som parameter?

Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 01:38 #1
Det håber jeg ikke er muligt.:)
Da MAC adressen jo er unik.

Det må i det mindste kræve en eller anden form for installation på klienten.
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. maj 2002 - 01:41 #2
mac-adressen er HELLER ikke nogen sikkerhed for at brugene er unikke. Jeg har fx 2 pc-er. så jeg kunne oprette 2 brugere uden problemer og uden at blive opdaget.

Omvendt er der masser af mennesker der går på nettet via fælles-PCer; fra bibliotek, skole, arbejde. Det ville være ret uretfærdigt at begrænse til een bruger pr biblioteks-PC.

Indtil videre er det næppe muligt at skabe sikkerhed uden at gå via den analoge verden, telefonsamtale, ID-kort og lignende.

mvh JakobA
Avatar billede jschroll Nybegynder
06. maj 2002 - 01:45 #3
Kan man virkelig ikke redirecte til en webside fra en java applet?

Kan man ikke få adgang til MAC adressen fra en javaapplet?

Det kan allerede nu lade sig gøre at identificere folk unikt, men det virker desværre kun i IE under windows.
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2002 - 01:54 #4
jschroll>How?
Avatar billede jschroll Nybegynder
06. maj 2002 - 02:05 #5
Man kan hive microsoft media players GUID ud og poste den til sit site.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. maj 2002 - 07:08 #6
Og alle mennesker bruger Windows ??
Avatar billede disky Nybegynder
06. maj 2002 - 07:21 #7
mig bekendt kan du ikke hente MAC'en fra et java program, det kræver system specifik kode at gøre det, og java er system uafhængigt.
Avatar billede lyhr007 Nybegynder
06. maj 2002 - 10:04 #8
Her er hvordan du gør i windows.

http://forum.java.sun.com/thread.jsp?thread=239130&forum=136&message=871184

Men din applet skal sikkert signes før du kan.
Avatar billede disky Nybegynder
06. maj 2002 - 16:11 #10
tak lyhr

Dine links underbygger min udtalelse om at det kan man ganske enkelt ikke alene fra Java.
Avatar billede lyhr007 Nybegynder
06. maj 2002 - 16:18 #11
Jeg svare på spørgsmålet, hvorimod du tager stilling til om man kan få MAC adressen via normal java.

Begrundelse:

Spørgsmålet var:

Er det muligt at lave en java applet (der virker i de fleste browsere), som på en eller anden måde sender MAC adressen til webbet?

Hvilket du faktisk ikke svare på.

Jeg har svaret på hvordan man for det til at virke i browsere der køre på enten en windows platform eller MAC OS. Han mangler stort set bare linux og så han langt de fleste bruger og dette vil for mig at se opfylde "der virker i de fleste browsere".
Avatar billede disky Nybegynder
06. maj 2002 - 20:51 #12
lyhr:
så kan du ikke læse,

han spørger om man kan se mac adressen fra en applet, jeg siger ikke uden system specifik kode.
Altså svarede jeg.