Avatar billede atrium Nybegynder
06. maj 2002 - 00:53 Der er 16 kommentarer

Masterboot record

Jeg har problemmer med mit c: drev. Når jeg trykker egenskaber står der at jeg bruger 6 gb, men hvis jeg markere alle filer incl. skjulte så står at der er for 2gb filer. Jeg har aldrig hørt at Xp og diverse programmer skulle fylde 6 gb.

Jeg tror at det er Masterboot recorden der fylder 4 gb, men jeg ved ikke noget om det såå det kan være en masse andre ting.....PLzzzz help me
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:05 #1
Masterboot record fylder ikke ret meget. Den er en oversigt i første ektor på disken, der fortæller BIOS hvor bootsektoren befinder sig. XP samt pagefile samt programmer kan udmærket fylde 6 GB, alt efter hvad og hvor meget du har installeret..
Avatar billede atrium Nybegynder
06. maj 2002 - 01:09 #2
ok ! men hvordan sletter jeg så alt det lort der fylder af H til ???
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:12 #3
Hvis du aldrig bruger dvale, kan du deaktivere dvale - det kan spare en del. H-klik skrivebord-egenskaber-pauseskærm-strømstyring-faneblad dvale-fjern hak i aktiver dvale.
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:15 #4
I øvrigt kan du slette alle .tmp filer-tøm pairkurven, afinstallere programmer du aldrig bruger, men husk at gøre det via kontrolpanel/tilføj-fjern programmer...tmp og .bak filer kan du søge på via søg under start.
Avatar billede pentium4 Juniormester
06. maj 2002 - 01:19 #5
Det kunne være din Restore-mappe (Systemgendannelse) der er så stor.
Den hedder vist nok '_Restore'

Hvis det er den der fylder op, og du vil slette den, skal du gøre følgende.
Nedenstående deaktiverer Systemgendannelse.

Tryk Start > Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD
Find nøglen 'VxDMon' (Ligger i bunden) og slet den.

Bagefter skal du så gøre følgende.
Tryk Start > Indstillinger > Kontrolpanel > D-klik på System >
Vælg fanen 'Ydeevne' > Tryk på 'Filsystem' > Vælg fanen 'Fejlfinding'
og sæt hak i punktet 'Deaktiver Systemgendannelse'
Tryk OK > LUK og JA til at genstarte.

Nu er systemgendannelse deaktiveret, og du kan slette mappen '_Restore'.
Avatar billede atrium Nybegynder
06. maj 2002 - 01:23 #6
Jeg fandt noget der hedder en sidefil ? hvad er det ?
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:26 #7
Det er der, hvor XP smider data der ikke aktuelt kan ligge i RAM. Du kan ikke slette den medmindre du har så megt RAM (512+) at du kan prøve at køre uden. Dette kræver en ændring i regbasen, men det kan sagtens lade sig gøre..
Avatar billede atrium Nybegynder
06. maj 2002 - 01:27 #8
Jeg har 1280 mb ram... så kan jeg godt sige at den ikke skal ha noget ik ?
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:31 #9
Aha, der er forklaringen på pladsforbruget.. Din sidefil er sikkert på ca. 2 Gb, ikke
Avatar billede atrium Nybegynder
06. maj 2002 - 01:32 #10
Jo, 1974 eller noget i den stil.
Avatar billede atrium Nybegynder
06. maj 2002 - 01:32 #11
Skal jeg så bare sige ingen sidefil ?????
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:34 #12
Her er opskriften på at køre uden sidefil(pagefile):

There are several memory tweaks that can be performed with Windows XP - all of them are located in the

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlSession ManagerMemory Management

section of the registry.

Disable Paging Executive
In normal usage, XP pages sections from RAM memory to the hard drive. We can stop this happening and keep the data in RAM, resulting in improved performance. Note that only users with a large amount of RAM (256MB+) should use this setting. The setting we want to change to disable the ’Paging Executive’, as it is called, is called DisablePagingExecutive. Changing the value of this key from 0 to 1 will de-activate memory paging.

System Cache Boost
Changing the value of the key LargeSystemCache from 0 to 1 will tell Windows XP to allocate all but 4MB of system memory to the file system cache, basically meaning that the XP Kernel can run in memory, greatly improving it’s speed. The 4MB of memory left is used for disk caching, but if for any reason more is needed, XP allocates more. Generally, this tweak improves performance by a fair bit but can, in some intensive applications, degrade performance. As with the above tweak, you should have at least 256MB of RAM before attempting to enable LargeSystemCache.
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:35 #13
Når du har lavet denne ændring og bootet, kan du sætte sidefilen til 0
Avatar billede atrium Nybegynder
06. maj 2002 - 01:39 #14
det kan du også gøre i kontrolpanel,system,avanceret,ydeevne,avanceret,skift
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:40 #15
ja, men ikke før du har kørt regedit og justeret værdierne i regbasen..
Avatar billede hub Nybegynder
06. maj 2002 - 01:41 #16
Der er lidt specialistarbejde i denne tweak, så vær sikker på hvad du gør..