Avatar billede cryo Nybegynder
09. juli 2000 - 22:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

"Must change disk boot sector"???

Min maskine er begyndt at opføre sig mærkeligt (igen). Da jeg installerede Win98 på nyt, kom der ligeplydseligt en besked op på skørmen og min maskine begyndte at bibbe som en sindsyg. "Fejlen" var "Award BIOS: Must change disk boot sector, do you wish to proceed". Da der ikke var andre muligheder en JA (J), måtte jeg jo trykke ja til det.
Men hvad betyder det. Der står intet i manualen til bundkortet om det!

Mit bundkort er et Abit BH6 med en Intel Pentium III CPU.

Dette er virkeligt mærkeligt!
Avatar billede hobbez Nybegynder
10. juli 2000 - 09:01 #1
Hej Cryo

Nej, det er ikke så mærkeligt endda :o)

Gå ind i dine BIOS-indstillinger, og led efter noget der hedder noget i retning af "Boot sector virus protection" eller måske blot noget med "Virus Protection".

Din BIOS er indstillet til at checke om der er noget der 'piller' ved din boot sector.

Når du installerer et ny operativsystem, så piller du jo ved Boot-sektoren, og din BIOS gør derfor som den får besked på; den advarer dig.

Du behøver ikke ændre indstillingen, for der skulle jo helst ikke være noget der piller ved din boot-sektor, før du igen piller ved styresystemet, men nu ved du det så til næste gang :o)

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
10. juli 2000 - 09:14 #2
Tilføjelse; du kan læse mere om indstillingerne til din BIOS på AWARDS hjemmeside, bl.a. på http://www.phoenix.com/pcuser/BIOS/setup_index.htm:

Her står også at indstillingen hedder Virus Warning:

When enabled, you receive a warning message if a program (specifically, a virus) attempts to write to the boot sector or the partition table of the hard disk drive. You should then run an anti-virus program. Keep in mind that this feature protects only the boot sector, not the entire hard drive.

NOTE: Many disk diagnostic programs that access the boot sector table can trigger the virus warning message. If you plan to run such a program, we recommend that you first disable the virus warning.
/Rob
Avatar billede cryo Nybegynder
10. juli 2000 - 11:22 #3
Oki, men det hele begyndte efter at jeg fik et Creative DVD encore 3x DVD 6x i maskinen! Den har aldrig haft gjort sådan før... Men kigger på dit linkt, mange tak...