Avatar billede bjoernjoergensen Nybegynder
05. maj 2002 - 14:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

deling af hard disk

jeg skal have delt min hard disk i to, med xp på den en og win 98 på den anden, er det overhovedet muligt, og/hvis hvordan gør jeg?. jeg har xp på mit c drev nu.
Avatar billede nicidem Nybegynder
05. maj 2002 - 14:19 #1
fdisk kan dele din harddisk!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. maj 2002 - 14:19 #2
ja det er muligt - men du blir nok nødt til at f-diske, og så oprette partitionerne (c og d etc) og så sletter du altså alt på hele disken (inc. windows)
du skal boote på din xp-cd og så komme ud i dos- så kan du knalde en diskette i og skrive fdisk
Avatar billede smiske Nybegynder
05. maj 2002 - 14:21 #3
Du kan også vælge at bruge "Partition Magic", det kan dele din Harddisk uden at du behøves reformatere din Win XP.  Yderligere MENER jeg også det kan lave en boot menu så du i opstarten kan vælge om det skal være XP eller 98 du starter i.  Om ikke andet kan du lave dette i XP.

//Henrik
Avatar billede ducks Nybegynder
05. maj 2002 - 14:24 #4
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. maj 2002 - 15:44 #5
Her er en vejledning, hvis du ikke er bekendt med den.
Husk at slette alle partitioner og logiske drev først.

01. Start pc'en med startdisketten
02. Skriv f-disk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 3 (Slet logiske drev)
05. Tryk ESC
06. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 2 (Slet udvidede dos-partition)
07. Tryk ESC
08. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 1 (Slet primær dos-partition)
09. Tryk ESC
10. Vælg 1 (Opret dos-partitioner)-> Vælg 1 (Opret primær dos-partition)og skriv den str.du vil have

Hvis du skal dele den i flere partitioner skal du fortsætte sådan:  (Ellers fortsæt til 14)

11. Vælg 1 (Opret dos-partitioner)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-partition) (Resten)
12. Tryk ESC
13. Vælg 1 (Opret dos-partitioner)-> Vælg 3 (Opret logiske drev)
    (Hvis 2 lige store partitioner af resten = Vælg først 50% og bagefter resten)
    (Hvis kun 2 partitioner ialt = Vælg resten)
14. Tryk på esc indtil du er ude i A:
15. Genstart maskinen med startdisketten i drevet
16. Vælg start med cd-rom osv.
17. Skriv format c:
18. Skriv format d: osv. (Kun hvis du har delt den i flere drev)
19. Gå til dit cd-rom drev og skriv install

Husk at sætte den primære dos-partition til at være aktiv