Avatar billede -cdk-noller Nybegynder
05. maj 2002 - 11:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Linux

Hvordan formater man redhat linux 7.2

når jeg vil formater skriver den bare : kunne ikke finde C: drevet plz hjælp
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 11:52 #1
du bruget fdisk/mbr ik?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 11:54 #2
du brugte fdisk/mbr ikke? derfor kan den ikke finde C:
de sletter din bootloader når du skriver fdisk/mbr.. som sagt her i
http://www.eksperten.dk/spm/207302
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 11:59 #3
hmm.. sorry.. roder rundt i forskellige spm..

slet linux med fdisk. eller med et andet partitions program..
Avatar billede -cdk-noller Nybegynder
05. maj 2002 - 12:08 #4
ja men jeg har ikke fdisked
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 12:11 #5
du kan ikke bruge format c:\ da linux bruger sine egne formater til partitioner..

du kan nok bruge et partitionereings porgram, som partition magic.
Avatar billede -cdk-noller Nybegynder
05. maj 2002 - 12:11 #6
jeg kan ikke huske hvordan man fdisker så kan ikke skrive det her?

det er da 4år siden jeg har fdisked på min comp. alså ikke den med linux!!!
Avatar billede -cdk-noller Nybegynder
05. maj 2002 - 12:11 #7
hvordan bruger jeg det?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 12:13 #8
er der noget der skal gemmes på den HDD?

jeg bruge ikke fdisk normalt.. så hvordan det bruges.. det kan jeg ikke huske.. *sorry*
Avatar billede -cdk-noller Nybegynder
05. maj 2002 - 12:25 #9
hvad bruger du så?

nej der er ikke noget der skal gemmes på hdd!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 12:41 #10
jeg bruger Partition Magic http://www.powerquest.com/downloads/eval-soho.html

der findes sikkert andre.

men i fdisk, der er der et sted når du vælger slete partitioner, der kan man vælge None Dos/ikke dos partitioner.. prøv det! da der jo ikke skal gemmes noget på HDD'en så kan du jo godt prøve.. det kan være du begynder at huske hvordan det bruges ;o)
Avatar billede -cdk-noller Nybegynder
05. maj 2002 - 13:04 #11
Hvordan bruger jeg det?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. maj 2002 - 13:21 #12
hvordan du bruger Partition magic? du ved godt at den prøve version IKKE kan gøre noget..

men ellers er det lige til.. du lave de bootdisketter, og booter op på dem, så er det bare at slette de partitioner
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. maj 2002 - 13:37 #13
hent bogen "linux - friheden til at vælge" på http://www.sslug.dk/linuxbog" der kan du læse atl hvad du har brug for

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede langbein Nybegynder
05. maj 2002 - 15:49 #14
Det er i virkeligheten enklere:

Dersom din PC kan boote fra CD, så setter du bare installasjons CD inn i drivet og så booter du maskinen. Dersom du velger installasons-alternativ "server" så vil hele HD bli brukt og partisjonering og formatering skjer så automatisk.

Dersom du eventuelt har en litt eldre PC som ikke kan boote fra CD, så kan du i stedet boote fra en Win 98 / Win Mill boot discette. Gå inn på CD i mappen "dostools" og kjør kommando "autoboot" (tror jeg det var.) Automatisk installasjon starter da opp med også automatisk partisjonering og formatering selv om PC ikke kan autoboote fra CD.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 19:27 #15
Jeg går ud fra at du ønsker at installere Windows på en harddisk hvor der ligger en  RH 7.2 installation
hvis det er tilfældet gør således
sæt en Windovs98 eller 95 startdiskette i A-drevet  - lad maskinen boote på denne diskette - når du får promten på skærmen skriv fdisk - tryk enter - vælg slet partition eller logisk dos-drev - vælg slet  ikke DOS-partition - følg anvisningen på skærmen og slet alle ikke Dos-partitioner
når alle partitioner er slettet opret en ny partition , husk at gøre den aktiv - tryk esc til du er ude af fdisk
når du er tilbage ved a-promten skriv fdisk/mbr dette sikrer at din mbr ikke længere har en aktiv Lilo - genstart pc-en og formater harddisken
Avatar billede -cdk-noller Nybegynder
28. maj 2002 - 19:23 #16
ok
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2002 - 20:11 #17
Når man ser din måde at operere på her på eksperten , jeg mener stille spørgsmål og så give dig selv pointene det er jo sket adskillige gange så må man gå ud fra at du er af den opfattelse at alle andre end du selv er idioter
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. maj 2002 - 21:36 #18
Efter samtale m. coadmins er det blevet besluttet at deaktivere -cdk-noller da han ikke efterkommer reglerne på eksperten.

john_stigers - coadmin