Avatar billede nz Nybegynder
04. maj 2002 - 23:39 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

Frames - Ja eller Nej

Nogle hader frames - andre elsker dem.

Hvorfor ?

hvad er fordele og ulemper ved dem ?
Avatar billede djernaes Nybegynder
05. maj 2002 - 00:06 #1
Frames - klart nej fordi:

Frames er utrolig dårlige i en search engine - der peges på en frame og du får ikke fat i hele siden.

Det er næsten umulig at sende et link til en side.

Frames beslaglægger som oftest en fast del af skærmen/browseren ... med en side kan man scrolle det man gerne vil se i "fokus".

Når det er sagt, har frames også en fordel, men jeg syntes personligt at det ikke er nok til at opveje dens ulemper. Man kan, med frames, få en simpel opbygning med et fast indeks stående i en af siderne ... uden at scrolle (http://www.haz.de/haz-index.html).

Derfor vil jeg altid foreslå dig ikke at bruges frames.

Martin
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2002 - 00:27 #2
ganske enig med Martin - med men den tilføjelse at på
"administrationssider" - som den almindelige bruger ikke ser . kan
du godt bruge dem.
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. maj 2002 - 01:01 #3
Med frames kan du spare loadtid idet fx en komplex sidemenu kan stå fast i sin ramme istedet for at skulle genloades og genopbygges hvergang indholdsrammen skifter.

Hurtige CPU'er og adsl gør fordelen mindre, men på den anden side gør stigene forventninger hos brugerne den større.

Jeg går også ind for at undgå rammer hvor det er muligt. men der findes situationer hvor de er den bedste løsning. Primært hvor der er brug for mange hurtige sideskift.

mvh JakobA
05. maj 2002 - 01:05 #4
Frames er på vej yt,

Er det fordi du du skal have kompresset meget tekst, så der kommer scrollbar. Brug overflow, www.e-udvikler.dk/overflow.php .

Er det fordi en side loader hurtigere, fordi de ikke skal hente 4kilobyte menu, er det stort set også lige meget. Da næsten alle folk i dag har +56 Kilo Bits forbindelse.

Er det fordi det gør det nemmere at opdatere kan du bruge ASP, PHP, SSI og sågar Javascript. Skriv til admin@enter-s.dk hvis du gerne vil have et eksempel på det, da jeg ikke så tit kommer i gamle spørgsmål :).

Casper // http://ildStorm.dk
05. maj 2002 - 01:56 #5
Jeg har tidligere været varm tilhænger af frames og har brugt det i nogle hjemmesider, jeg har stået for, men med dagens hurtige forbindelser, ikke mindst ADSL/kabelmodem har de overlevet sig selv i de fleste sammenhænge. I dag findes der mere elegante løsninger.

mvh
Cecilie
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2002 - 08:01 #6
Og prøv så osgå at se på den største og populæreste amerikanske sider. Ingen
bruger frames! (Der er vist enkelte større danake sider, der gør).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2002 - 08:01 #7
....også at se på de største...."    *gg*
Avatar billede aspprogram Nybegynder
05. maj 2002 - 20:13 #8
Jeg brygte frames i starten, men så fandt jeg ud af, at dit design kan blive langt federe med <table>, da du har meget friere valg...

Godt råd... hold dig væk fra frames....

/kenneth
Avatar billede tjacob Juniormester
06. maj 2002 - 13:05 #9
Lige en kommentar til aspprogram>> Hold dig også væk fra Tables, og brug

<div style="position:absolute"; top:100px; left:100px">blabla</div>

I stedet for.
Avatar billede esben_pape Nybegynder
06. maj 2002 - 20:22 #10
Ja, frames er skod...men iFrames er smadder gode....de ligner ikke Frames, men har samme funktion: www.friserverplads.dk/hornets

...til gengæld kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan hulen man skal bruge PHP, hvis ikke man skal bruge frames...jeg bruger iFrames fordi det gør det 10000000000000000000 gange lettere at opdatere...!!

Hvordan skal man bruge PHP istedet for iFrames og Frames?
Avatar billede nz Nybegynder
06. maj 2002 - 22:00 #11
Tak for de gode svar.  Her er den pointfordeling jeg synes er mest rimelig