Avatar billede miol92 Nybegynder
04. maj 2002 - 21:09 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Forskel på harddiske...

Kære eksperter.

Hvad er forskellen på:
Maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB
og
Maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB Fluid,
og er det i det hele taget en harddisk der kan anbefales til pengene??

Ps. jeg er villig til at give omkring 16-1700 kr., så er der et bedre alternativ???
Avatar billede darkside Nybegynder
04. maj 2002 - 21:11 #1
Nr 2 er med en ny type lejre, den er næsten lydløs ;)
Avatar billede miol92 Nybegynder
04. maj 2002 - 21:14 #2
darkside >> Hvordan kan det så være at den er en flad femmer billigere i B.J. Trading???
Avatar billede darkside Nybegynder
04. maj 2002 - 21:18 #3
mio92, det må du ikke spørge mig om.
Har selv en Seagate med Fluid lejre, den kører kanon og er oxo 2talt støjsvag, man kan ikke engang høre når at disken arbejder.. :)
Avatar billede darkside Nybegynder
04. maj 2002 - 21:19 #4
Men vælg den med Fluid, tror du bliver glad for en støjsvag HD :)
Avatar billede t_holst Nybegynder
05. maj 2002 - 00:22 #5
Fluid er med væske istedet for kulelejer
Avatar billede t_holst Nybegynder
05. maj 2002 - 00:23 #6
og larmer derfor mindre
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. maj 2002 - 01:19 #7
Fluid modellen har som det er nævnt, lejer indeholdende væske hvilket gør den mere støjsvag. En lignende teknologi finder du i Seagate Barracuda IV.

At Fluid modellen er billigere end den "almindelige" er bare et udtryk for at den sælger mere - med andre ord udbud og efterspørgsel.
Du kan ex. også finde en 30 GB disk der er dyrer end en 60 GB.
Avatar billede miol92 Nybegynder
05. maj 2002 - 19:16 #8
Hvilken er så bedst??? Maxtors eller Seagates??
Avatar billede darkside Nybegynder
05. maj 2002 - 19:24 #9
Hm det er der sikkert mange meniger om, jeg holder på Seagate fordi jeg selv har en :)
Avatar billede miol92 Nybegynder
05. maj 2002 - 19:27 #10
Okay, kan jeg måske få en lidt mere objektiv vurdering... :)
Avatar billede darkside Nybegynder
05. maj 2002 - 19:29 #11
Seagate disken er 2talt lydløs, og har en ret pæn læse hastighed, kan ikke sige noget om Maxtor, men har da hørt at det oxo skulle være ret gode diske.
Avatar billede yohannes Nybegynder
05. maj 2002 - 21:48 #12
Personligt ville jeg købe IBM. Deres 120GXP serie er hurtigere end Maxtors DiamondMax Plus D740X. Er det ikke lidt ligegyldigt med om den er lydløs, hastigheden er vel det vigtigeste. Den koster også kun ca. 1200kr
Avatar billede kludedukken Nybegynder
05. maj 2002 - 23:33 #13
Maxtor disken er hurtigst ifølge div. tests. : http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/02/02/09/3677905

Det har jo intet at gøre med hvem der har hvilken. (det bliver den ikke hurtigere af).

IBM har alvorlige problemer med deres harddiske.
Avatar billede yohannes Nybegynder
06. maj 2002 - 09:15 #14
Hvis du nu havde læst den atikel du referere til så hvad du sikkert også set at det var IBM der vandt titel som den hurtigste harddisk.
Hvad er det for nogle problemer du snakker om? Mine Harddiske køre perfekt!
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. maj 2002 - 11:13 #15
yohannes > Ta´ den nu med ro.

Jeg tænker på Maxtor og Seagate diskene som bliver om talt i denne tråd. IBMs nye 120GXP disk viser sig ganske rigtigt at være hurtigst - men hvis man bevæger sig rundt på diverse hardwaresites, så er det almindeligt kendt at IBM har store problemer med deres diske. Det har de haft siden de introducerede deres 75GXP og 60GXP harddiske.

Sidst har de selv proklameret at de kun anbefalede at bruge 120GXP diskene i max. 8 timer om dagen. Jeg skal nok finde artiklen og vende tilbage.

Men uanset om IBMs diske var 10 gange hurtigere så ville jeg aldrig købe dem.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. maj 2002 - 11:16 #16
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. maj 2002 - 11:21 #17
Ikke tilfældigt at visse forhandlere, i dette tilfælde en af landets største, ikke anbefaler disken : http://www.shg.dk/htmlfiles/infopopup.asp?nr=420101&kat=
Avatar billede kludedukken Nybegynder
06. maj 2002 - 11:22 #18
I sidstnævnte link taler vi så om 60GXP disken.