Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:22 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Harddisken halveret

Min storebror har lige opgraderet fra windows 98 SE til Windows XP. Umiddelbart virker det hele fint, lige bortset fra at han harddisk nu kun er 13 GB, hvorimod den inden opgraderingen var langt større  (jeg kan ikke huske præcis hvor stor, men tror det var en 30 GB)

Jeg har kun lige snakket med ham i telefonen, så jeg har ikke selv rodet med det endnu. Men er der nogen der har forslag til hvad der kan være galt? er det normalt?

Når harddisken havde sin fulde størrelse med Windows 98 SE, så kan det vel næsten ikke være en bios upgrade der er nødvendig vel?
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 15:24 #1
Det er sikkert en IBM disk han har... Det er fordi XP ik understøtter hans harddisk...
Hvilken harddisk er der tale om?

(har oplavet det samme før!)
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2002 - 15:24 #2
Xp bruger default en del plads på f.eks automatisk gendannelse, swap-fil og andre goder sager - det kan have noget af skylden i den manglede plads.
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2002 - 15:25 #3
opgradede han fra 98 til xp, således at han beholdt win98 og dets installede programmer? Så har du nok også noget af synderen der...
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 15:25 #4
-- Prodic

Ja.. Men da ik ca. 17GB!
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:26 #5
dennism -> det er højst sandsynligt en IBM. Det er en IBM computer, så jeg går ud fra at harddisken også er en IBM. Han har godt nok også en ekstra harddisk, og der var vist samme problem. Jeg skal lige prøve at høre hvilket mærke den anden harddisk har.

Er det normalt at det sker med IBM harddiske? eller kun nogle af dem?  Jeg har selv lige købt en 60 GB IBM, så det ville da være rart at vide inden jeg selv opgraderer.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. maj 2002 - 15:27 #6
dennism => kan du dokumenter at XP ikke understøtter IBM?
jeg have XP køre på mine IBM diske uden problemer!!
tror ikke den holder, den med at XP understøtter IBM
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 15:28 #7
Hmm... Ved ik om det er normalt...
Men jeg har oplevet det før! Jeg fik det til at virke ved at hente et IBM program ned fra nettet!

Jeg vil lige se om jeg kan finde det!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. maj 2002 - 15:28 #8
have => havde
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2002 - 15:29 #9
dennism->Nej 17 er vildt, men bed mest mærke i "men tror det var en 30gb" - den kan vel sagtens have været mindre ;-) f.eks 20 hvor det så bedre ville passe.

Men det var også kun et forslag, deraf kun en kommentar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. maj 2002 - 15:30 #10
der må være sket noget under installationen...

prøv at højreklikke på denne computer - vælg administrer - diskhåndtering.

Kan han se resten af disken her har han lavet en fejl under installaering af winxp.

han skal nu bare oprette en mere partition med resten af diskpladsen.
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:31 #11
prodic -> han formaterede inden han opgradere.

Begge hans harddiske er på 13 GB nu (den ene på 13 og anden på 13,2)    De er begge to IBM.
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 15:31 #12
-- rkhdk

Jeg siger ik at XP ik understøtter en IBM harddisk! Jeg kører selv med at 40GB IBM disk, og har også XP! Jeg har ik nogle problemer...
Men jeg har f.eks. en ven som havde en 30GB IBM harddisk, som kun kunne køre med de 10GB... Jeg hentede et program ned fra nettet, som IBM havde lavet... Programmet gjore sådan at IBM harddiske kører med alle deres GB´er...

Som som sagt... Så vil jeg lige se om jeg kan finde programmet igen (har uheldigvis lige slettet det fra min HD)!
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. maj 2002 - 15:32 #13
dennism> det er ikke fordi xp har problemer med IBM diske, men fordi hans BIOS ikke kunne håndtere mere end 10 Gb på harddiske :)
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 15:35 #14
-- john_stigers

Det er jeg ik sikker på... Jeg tror ik at programmet ændrede noget i BIOS!
Jeg tror at programmet bare fortæller windows hvor stor disken er!
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:36 #15
john-stigers -> det har han lige prøvet, der er det begge på CA. 13 GB.  Men tilgengæld fortalte han at de begge er FAT32...kan det være problemet, burde han have formateret til NTFS ?
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2002 - 15:36 #16
Dennism->Tænker du ikke på den her :
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
Disk Manager 2000

Men tror nu ikke problemet ligger begravet der, da harddisken jo havde sin oprindelige størrelse FØR installationen af XP. En installering af XP roder da forhåbentligt ikke med ens BIOS også ;-)
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:37 #17
dennism -> fint hvis du kunne finde det IBM program
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. maj 2002 - 15:38 #18
dennism => du siger det meget indirekte at XP ikke understøtte IBM diske

"Det er sikkert en IBM disk han har... Det er fordi XP ik understøtter hans harddisk..."
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 15:38 #19
-- prodic

Hmm... Ved ik helt om det var det! Men det minder da meget om det...
Kan jensb ik bruge det?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. maj 2002 - 15:40 #20
Vil bare lige fortælle at jeg har en 30 Gb HDD i min maskine - og har ialt 27.8 Gb at arbejde med - er du sikker på at han ikke har det hele?
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:42 #21
john-stigers ->  jep han havde 60 GB inden det ved jeg. Kan bare ikke huske om det var en 20 og en 40 GB eller om det var 2 stk 30 GB... men nu har han kun 26 GB

prodic -> kigger lige på dit link
Avatar billede prodic Mester
04. maj 2002 - 15:42 #22
Dennism->Det kan han vel godt, men det kommer til at betyde endnu en geninstallering og så er vi jo lige langt.
Og når disken var intakt før installeringen af XP, så har jeg svært ved at forestille mig at det skulle være ændret nu.
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 15:43 #23
Tja... Du har nok ret!
Men jens kan da prøve hvis han har lyst!
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. maj 2002 - 15:44 #24
Dette er ikke en direkte løsning, men prøv at hente demoen af Partition Magic - hvis det program kan se alt hans plads, så er det simpelt hen fordi at han har kludret i det da han installerede windows :)
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:47 #25
john_stigers -> ok det prøver jeg.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. maj 2002 - 15:47 #26
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 15:52 #27
Foreløbig tak til jer alle.

Jeg tror jeg tager hjem til ham i morgen og prøver at rode med det.

Jeg lader spørgsmålet stå åben indtil videre, hvis der skulle være andre idéer eller forslag. Men jeg ved ikke hvormeget mere jeg når at kigge forbi i dag. Men jeg vender tilbager når jeg har været hjemme hos ham. Det er lidt nemmere når man har computeren foran sig.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
04. maj 2002 - 17:54 #28
Det ser ud til at john_stigers' svar er druknet i mængden. Det er nemlig ikke nødvendigt med Partition Magic. Diskmanager kan gøre det.
Avatar billede dennism Nybegynder
04. maj 2002 - 18:35 #29
-- x3me-brain

Hehe... Det er det jeg har forsøgt at sige! ;-)
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2002 - 19:09 #30
Hvilket af John_stigers svar snakker i om? Tænker i på det med at jeg skulle gå ind i diskhåndtering? Det har jeg gjort, og der svarede jeg :

  "john-stigers -> det har han lige prøvet, der er det begge på CA. 13 GB.  Men tilgengæld fortalte han at de begge er FAT32...kan det være problemet, burde han have formateret til NTFS ?"
Avatar billede dennism Nybegynder
05. maj 2002 - 00:09 #31
Hvis det er WinXP er det ligegyldigt om det er FAT32 eller NTFS... Men hvis du kører win2k skal du bruge NTFS!
Avatar billede hpg Nybegynder
05. maj 2002 - 10:59 #32
Jeg har selv haft problemer med en IBM-disk. XP kunne ikke finde disken. Jeg downloadede Disk Manager v. 9.55 fra IBM og bootede fra den floppydisk der blev dannet. XP fandt med det samme den manglende disk og efter diskhåndtering, partitionering og formattering virker alt.
Avatar billede jensb Nybegynder
06. maj 2002 - 16:39 #33
Jeg har ikke nået at komme hjem til ham endnu og kigge på det, så jeg lukker nu, men i får selvfølgelig pointene som tak for indsatsen.
Avatar billede dennism Nybegynder
06. maj 2002 - 17:01 #34
Tusind tak for point...