Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 08:11 Der er 33 kommentarer

Stort problem,tror jeg...! CPU XP 1700+ og A7V133

Jeg har siden december samlet dele ind til at samle min egen computer. Det har ikke været noget problem.

I går kom min CPU og køler så og så var den fuldendt. Første opstart virkede fint indtil jeg kom til i tidspunkt lige i starten af win 98 installationen. Så stod der "Windows kræver at" og ikke mere.

Det lod jeg så lige ligge for jeg havde udset mig et andet problem.

Min CPU er en af de nye XP 1700+ der og en ORDENTLIG svaber af en køler. Der stod i beskrivelsen hvor jeg bestilte at den kun virker hvis mit bundkort understøtter 266 FSB. Der står på manualen til mit ASUS A7V133 bundkort. 200 - 266 FSB.

Fint, tænkte jeg så. Inde i BIOS-opsætningen fandt jeg så et sted hvor man kunne sætte på noget med den der CPU multiplier osv. Det prøvede jeg så på i håb om at det ville virke, men nu får skærmen kun et kort signal når den starter op og går derefter tilbage til standby.

Kan høre harddisken kører en smule videre, men ikke meget. Er der en "over-reset" knap et eller andet sted så jeg kan gøre det om eller har jeg brændt min CPU af?

Please hjælp mig...!!!
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 08:14 #1
Pil batteriet ud, eller find jumperen til default fabriksopsætning på bundkortet. Men det hjælper kun hvis du har pillet i bios. Når den så er oppe igen så prøv at loade deafault bios, og det kan du også prøve inden du piller batteriet ud.
Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 08:15 #2
Hvor siddder batteriet? Mener at kunne huske at der er noget der hedder et "BIOS-batteri"? Er normalt rimelig spids til det med computer og hardware, men her må jeg indrømme at ha' vovet mig ud hvor jeg ikke kunne bunde...
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 08:16 #3
Batteriet plejer at være en lille flad dims på bundkortet på størrelse med ca. en ti'er.
Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 08:17 #4
Tror jeg har den. Den siddder oppe over IDE-connectorne. I manualen står der: CR2032 3V Lithium Cell CMOS Power. Hvad gør jeg så? Tager den ud og ind igen?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 08:19 #5
Lister det ud forsigtigt. Lad det ligge i et par minutter og sæt det i igen. Læg nu mærke til hvordan det skal vende. Har du prøvet LOAD default BIOS først. Det har hjulpet mig mange gange, uden at skille noget ad :-)
Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 08:20 #6
Ja, men jeg (idiot) satte jo noget forkert i BIOS. Og derefter kan jeg SLET ikke boote op. Den giver lige kort signal. Fra standby til tændt (skærmen) og går derefter tilbage. Mere sker der ikke. Der står at den kører 1100 mhz hvis motherboardet ikke har 266 FSB. Men det står der jo det har. Hvordan aktiverer jeg dem?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 08:21 #7
Det ved jeg ikke lige. Men så er du nødt til at fjerne batteriet til at begynde med, så du kan komme i snak med den igen.
Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 08:22 #8
Henter lige min computer herind ved siden af mig i stedet for... Sidder ved vores fælles. Har du en ICQ? Det ville være nemmere. Du skal nok få pointene...!
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 08:28 #9
Hvis ikke det hjælper at fjerne batteriet kan jeg nok ikke hjælpe meget mere, Du må nok se noget mere i manualen. Og 200 er også lidt vel rigeligt bare fordi du er i panik :-) så kan du lave det om til 30 må det vel være nok. 112175754 men det er jeg stort set aldrig, bortset fra lige nu .-)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 08:32 #10
Jeg kan se der sidder nogle jumpere på bundkortet, dem har du ikke pillet i, vel ?
Avatar billede peet-49 Novice
04. maj 2002 - 08:39 #11
Der sidder en jumper lige i nærheden af batteriet. Der er kun tre ben, så du skal flytte jumperen over på det andet par i ca. fem sekunder, så har du resetten biosen, det er iokke nomalt, at tage batteriet ud med mindre der er password på bios, som ikke kan huskes.
Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 08:55 #12
Hvad er det for en jumper?
Avatar billede peet-49 Novice
04. maj 2002 - 09:36 #13
Lige i nærheden af batteriet er der en lille sokkel med tre pinde, hvor der sidder en jumper på, flyt den et hak til højre eller venstre, afhængig af, hvor den sidder.
Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 09:45 #14
Det er en jumper til noget med strøm...! Den har jo ikke noget at gøre med det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. maj 2002 - 11:06 #15
se efter en jumper der hedder noget Clea_xx, har du ikke fået en manual med, så se i oversigten over bundkortet.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 12:54 #16
Ifølge det jeg lige kan finde ud af på AMD og ASUS hjemmesider, så ser det ud til at cpu og bundkort ikke passser sammen, men de kan jo have lavet ændringer. Andre der ved noget om det ?
Avatar billede jumbo Nybegynder
04. maj 2002 - 13:12 #17
På mit bundkort står der cmos sw, nok cmos switch. ellers find den i manualen. Men dit problem til at starte med er nok ikke din CPU, jeg tror nærmere at du har glemt at kører fdisk, og derefter format c:

For hvis man glemmer det løber windows installationen rimelig hurtigt tør for hukommelse da den ikke kan skrive til harddisken. Min gjorde nemlig det samme, engang da jeg havde glemt at man lige skulle køre de to programmer først. Men før du kan komme igang med det igen, skal du jo først have resat den der bios, det en lille jumper-switch sm man lige skal rykek over og så tilabge igen. Det skal stå i din manual til bundkortet.
Avatar billede peet-49 Novice
04. maj 2002 - 14:37 #18
Hvis dit bundkort kun understøtter FSB på 200, skal du sætte CPU til 133/100, så har du ram på 133 og din CPU kører 200Mhz.
Avatar billede jumbo Nybegynder
04. maj 2002 - 14:47 #19
Har det hjulpet?
Avatar billede pentium4 Juniormester
04. maj 2002 - 15:17 #20
Følger lige med...
Avatar billede blackpussy Nybegynder
04. maj 2002 - 15:26 #21
Du kan få en hjælpende hånd af mig... :)
Følg denne råd:
Genstart maskinen i DOS. Kør Fdisk. Derefter skal du formatere din pc. Efter at du har formateret din pc skal du prøve at installere windows ME. Dette hjalp mig da jeg havde problemer med min pc. Hvis din pc har 256 ram eller derover installer så Windows XP.

MVH
BlackPussy
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 15:29 #22
Nu var problemet altså at han ikke kunne få billede på efter at have rodet i bios, så alle de formateringer hjælper ikke lige der :-)
Jeg har forsøgt at hjælpe ham vi aicq, men han kom frem til at sætte en 600 MHz i og så kunne han komme ind i bios og rette tilbage, og hvad der derefter er sket har jeg ikke hørt om.
Avatar billede denligestilledemand Nybegynder
04. maj 2002 - 15:36 #23
Det eneste jeg faktisk har brug for nu er ikke noget af det I har tilbudt, men blot hvordan jeg uden at skulle tænde computeren kan nulstille BIOSen på et ASUS A7V133 bundkort - ikke andet! Men tror jeg har al den information jeg skal bruge nu. Bare ikke om det givne emne :D
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 15:38 #24
Der sidder en 2 pins jumper ved siden af batteriet. Den skal nok lige kortsluttes, men det står i manualen omkring batteriet hvordan man gør :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 15:46 #25
den ser ud til at hedde CLRTC
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 15:51 #26
Når den har være kortsluttet tænder du og boot op og holder delete tasten nede, står der, så skulle du komme ind i bios.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2002 - 16:45 #27
Husk lige at tage 220volt fra når du kortslutter CLRTC ellers husker den sikkert det hele aligevel. Du skal kun kortslutte CLRTC. Du skal ikke sætte en jumper på og køre med den.
Avatar billede jumbo Nybegynder
04. maj 2002 - 23:15 #28
Jaja, ved godt at mit råd om formatering ikk elige virker nu, men når du engang skal igang med windows igen så er det vigtigt at du husker det hele.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 07:01 #29
Det var en mærkværdig håndtering af point med al den hjælp du fik. Jeg er meget sikker på at det var med til at løse dit problem så du fik billede på igen. Men ok, det er jo ikke op til mig at bedømme.
Avatar billede peet-49 Novice
05. maj 2002 - 10:13 #30
På mange ASUSboards er der to lodninger på bungkortet ved batteriet, dem kan du kortslutte med en skruetrækker eller en pinset, gør det i 4-5 sekunder, så er din bios reesettet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. maj 2002 - 11:21 #31
denligestilledemand> Husk at slukke for computeren hvis du bruger en skruetrækker, det kan få katastrofale følger hvis den skulle smutte.

oz1cbk> pointene er ikke uddelt endnu, du kan nå at komme i betragtning
73 fra retaxes ;o)
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2002 - 11:32 #32
Det er ikke derfor. Se hans andre spørgsmål.
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 15:37 #33
Er man gået i dvale eller hvad???  Husk at lukke og slukke...