Avatar billede denboj Nybegynder
07. juli 2000 - 17:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Partitionering af harddisk ???

Hejsa, jeg havde egentlig tænkt mig at bruge eftermiddagen på at partitionere min harddisk i 4 partitioner. Men jeg er desværre stødt ind i et par problemer som jeg håber jeg kan få hjælp til her. Jeg bruger partition magic 5 pro og mit styresystem er windows 98

Nå men nu til sagen:

1: Jeg åbnede partition magic for at gå i gang men fik beskeden at c drevet (mit eneste drev) er sat til read only - Hvordan ændrer jeg dette.

2: Der er jo et væld af typer man kan vælge - Umiddelbart ville jeg tro at man skulle sætte patitionerne til fat 32 - Men jeg er kommet lidt i tvivl. (Tænker på at instalere win 2000 på d.)

3: Sørger programmet automatisk for at jeg beholder booten på C og at win 98 bliver der eller hvad ???

Nå men håber at jeg kan få hjælp til alle tre spørgsmål
MVH Denboj
Avatar billede driis Nybegynder
07. juli 2000 - 18:02 #1
1: Jeg mener, at den Read-Only meddelelse du får er en sikkerhedsindstilling i Partition Magic, der som default gør, at du ikke kan ændre på din primære disk (af sikkerhedsgrunde). Det kan slås fra et sted i Partition Magic. (Jeg ved ikke lige hvor, da jeg ikke selv har programmet - men led lidt efter det, så finder du det - sikkert under en menu som "Advanced Options" eller "Security Options" eller lignende.

2: Det er et udmærket udgangspunkt at sætte partitionerne til FAT32, da det er det Win98 kører på og som Win98 kan læse. Win2K partitionen kan du sætte til enten FAT32 eller NTFS. Med FAT32 opnår du, at du kan læse data fra 2000-partitionen fra Win98. Til gengæld får du flere fordele ved NTFS under Win2K, det drejer sig bl.a. om hurtigere søgning, nogle sikkerhedsmuligheder og andet - jeg kan ikke lige huske det hele. Jeg anbefaler umiddelbart FAT32 på alle partitioner undtagen Win2K, som skal have NTFS (Der er i øvrigt mulighed for at konvertere et FAT32 drev om til NTFS under Win2K installationen)

3: Ja! Det er det der er så skønt ved Partition Magic.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2000 - 18:08 #2
1 det overser du og fortsætter
2 Behold Fat32, det giver mist bøvl, hvis du ønsker at køre med win98 og win2000 på samme maskine.
3 Ja du siger ja til at der ikke skal installeres operativsystem på de nyoprettede partitioner, og derved beholder du C som Boot. Ingen problemer i det.

Windows2000 er fulstændig ligeglad med om det køre som sekundært system. Det har jeg valgt.
Avatar billede denboj Nybegynder
07. juli 2000 - 18:30 #3
pyha, Kharder var lige ved at læse dit indlæg som at jeg skulle sige jeg til at instalere operativstystemet på den nyoprettede partition :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
07. juli 2000 - 19:12 #4
Nå, gamle problemer bliver løst og nye opstår straks efter. Håber at i stadig er villige til at hjælpe en stakkel i nød.

Driis - Der er forøvrigt oprettet et spørgsmål i websitevurdering hvor der er en der tilbyder dig 125 point for et gammelt spørgsmål "Auktionarius.dk" tror jeg nok

Nå men nu til sagen: Driis du havde ret - Jeg skulle ind i preff og ændre indstillingerne. Dette gjorde jeg så. Derefter startede jeg den der wizzard "Create new partiotion" - Det gik fint - er dog lidt i tvivl om man f.eks. først kan lave et stort logical D "til data" og så senere ændre det til et D. Der understøtter styresystem og et e til data - Eller om man skal oprette alle partitionerne fra C.

Men men men - Da jeg var klar med alt og valgte finnish - skete der intet. Man kunn så vælge noget der hed et eller andet i retning af apply Dippend - Eller sådan noget. Det gjorde jeg så og computeren sagde så at den gik i gang men var nød til at gå i dos for at fuldføre processen. Ok sagde jeg - Gik i Dos - Der blev Processed i ca. 4 sek Der stod en hel masse på skærmen som jeg ikke forstod og så fik jeg at vide at jeg kunne gå tilbage til Windows. Gjorde jeg osgå - Nu skulle jeg et eller andet med nye mappe-indstillinger så computeren kunne finde rundt i mine dataindstillinger. Men meget mystisk af gamle mapper kunne jeg kun vælge D og fremefter. Mit eneste gamle var D:cd - og dem kunne jeg så stille til A, B, C, eller D - Jeg prøvede - Den regnede i noget tid - Men absolut intet var forandret jeg har stadig kun 1 harddisk.

Så jeg håber at der er en der giver sig tid til at læse dette lange indlæg og kan se hvor jeg laver fejlen
Avatar billede boye Nybegynder
07. juli 2000 - 20:24 #5
Ok, jeg tror jeg ved det... Det er fordi du kører partition magic fra een af de partioner du vil rode med. Løsning:
Lav en partition magic startdiskette (eller jeg tror faktisk det fylder to). Brug dem til at boote med, så kommer der en dosversion frem af partition magic. Den bruger du så bare på samme måde, det gør jeg selv og det virker i hvertfald...
Avatar billede denboj Nybegynder
07. juli 2000 - 20:30 #6
AHA, det må jeg hellere prøve - takker :-)
Avatar billede denboj Nybegynder
07. juli 2000 - 21:10 #7
Boye// Det duede heller ikke - bootdisketterne fungerer øjensynligt fint, men jeg har ingen mulighed for at oprette nye partitioner efter boot.

Har lige prøvet en gang til på den måde jeg troede var rigtig. Det ser ud til at den starter med at partitionerer - Jeg får
6 prikker
en procent viser der hurtigt tæller op til 6 - 10 stkker.

Pludselig sker der en hel masse meget hurtigt og jeg får meddelelsen du er i øjbelikket i dos vil du skifte tilbage til windows J/N -

Hjælp
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2000 - 00:40 #8
???:o( Ikke set eller hørt om før. Du kan ikke lave partitioner med de 2 disketter. Der skal du bruge hele programmet.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2000 - 01:30 #9
Du har installeret programmet din computer.
Gentart så inden du foretager dig yderligere.

Vælg så Create new partition

Opdel så din disk, som du ønsker det.
Under general vælger du så Apply changes.

Der bliver så spurgt om du ønsker at køre drevnavneændring bagefter. For at flytte dit CDrom drev til sidste bogstav i rækken. Dette siger du ja til.

Herefter holder du fingrene væk fra PC'eren indtil den vender tilbage til window.

Den går nu i dos for at foretage de 3 til 12 operationer, som godt kan tage noget tid. Vær tålmodig meget.

Når operationen så er overstået vender den selv tilbage til windows, hvor du så flytter det aktuelle CDrom drev fra det oprindelige bogstav til det sidste i rækken. Herefter genstartes Computeren igen og nu skulle alt være på plads.

Jeg vil gerne hjælpe dig, under den del som foregår i windows, der kan du være online imens, enten via FireTalk og / eller via  Desktop Delivery.
Avatar billede denboj Nybegynder
08. juli 2000 - 01:41 #10
Den proces - du beskriver er nøjagtig den jeg har fulgt - Når den hopper i dos går den øjensynligt igang (jeg rører selvfølgelig intet. Kan det måske have betydning at min num lock indikator lyser ?). Men efter ca. 4 sek hopper den til vil du gå tilbage til windows j/n delen. Jeg prøvede også at vente i ca. 1/2 time men det er rimelig omsonst da computeren er helt i ro.

Jeg har forøvrigt hverken instaleret fire talk eller "desktop delivery" Aner faktisk heller ikke hvad det er. Jeg kan egentlig heller ikke rigtig forstå hvordan det kan lade sig gøre mens min computer er i Dos ???
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2000 - 02:15 #11
Det kan det helle ikke i dos. Der skulle det hele også gerne foregår uden nogen form for problemer. Det er i windows du giver de primære komandoer, men hvis du har fulgt ovennævnte, så forstår jeg Sku ikke hvorfor der ikke sker det, som bør ske.

Hip jeg har fundet problemet. Det er Read-only: tjek:

  5    In the Set as Read-Only for PartitionMagic group box, select the disks that you do not want PartitionMagic to change.

Under general tjekker du preferences, der har du sønderen. Slet det flueben i anden rubrik så køre du der ud af  - forhåbenlig <;o) Unskyld jeg sov lige i timen.

Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 00:37 #12
1 Start med at defragge din disk.
2 Formindsk så drev c: (husk at w2k ikke kan boote hvis drev c: er over 8 gb. \"bootgrænsen\")
3 Lav så de andre drev d: e: f:
4 Lad PQ ændre alle henvisninger til det der før var dit d-drev.
Så skulle du være kørende
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2000 - 09:45 #13
Nej og partitionMagic kan ikke lave større partitioner end 8GB, derfor problemerne denboj. Jeg håber du får det til at virke nu. Det er ikke sådan når man ikke nærlæser hjælp inden man starter. Jeg har max lavet partitioner på omkring 5GB stykket, derfor er jeg ikke løbet ind i problemet, men med din store disk, så har du vel forsøgt at lave en der var større end de 8GB?
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 17:02 #14
Vel kan den så kharder.Og hvis du ikke tror på det så kik lige her http://www.powerquest.com/support/pm-faq.html#16
Fra PQ 4.0 understøttes alle str diske.Og kører man med FAT32 vil det sige op til 2TB(terrabytes).
Tyg lige på den.
Avatar billede kurtj Nybegynder
24. juli 2000 - 17:09 #15
Ps. De 8GB bootgrænse er w2k grænsen eks.kan NT 4 kun boote fra en partition der starter før 2GB