Avatar billede _hallum_ Nybegynder
03. maj 2002 - 14:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny harddisk?

Hejsa

Mit system:
1 ghz AMD Tbird
AMD Duron socket
256 mb ram
45 gb IBM hd (dtla-307045)
DVD
Plextor brænder

alt i et hightower

Spørgsmål:

1: Jeg overvejer at købe en ekstra hd: WD Caviar WD1200JB 120GB - kan mit nuværende system klare det?

2: Er det vanskeligt selv af installere den?

3: Hvilke faldgrupper skal jeg være opmærksom på hvis jeg gør det??

Thanx
Kenneth
Avatar billede wanix Praktikant
03. maj 2002 - 14:58 #1
Ja det kan det sagtens klare. Nej det er ikke svært at instalere. Du skal bare huske at jumpe den som slave. Også fdiske og formatere den bagefter.
Avatar billede foxterri Nybegynder
03. maj 2002 - 14:59 #2
hmm mener ikke harddisken har noget at gøre med alt dit andet system.. så ja den kan fint være det... hmm vanskeligt og vanskeligt... det er ik så svært...
Avatar billede tipsen Nybegynder
03. maj 2002 - 15:00 #3
Det vigtigste oplysninger er vel egentlig hvilket bundkort der sidder i maskinen... - en bios opdatering kan måske være nødvendig efter hvad jeg har hørt tidligere...
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
03. maj 2002 - 15:01 #4
Husk jeg har aldrig prøvet det før, så du må forklare punkt for punkt!!!
Avatar billede hundevennen Nybegynder
03. maj 2002 - 15:03 #5
1. vælg en seagate - stort set lydløs - halv pris af WD, men selvfølgelig er den kun på 80 GB - du skal kende til brugen af fdisk,  eller evt. partition magic - partitionere og formatere en harddisk eller er det intet problem - jeg ser ingen faldgruber
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
03. maj 2002 - 15:07 #6
OK, hvorfor er bundkortet vigtigt, og hvor ser jeg hvad mit er?

Hvordan foregår den fysiske installering?

Hvad skal man konkret gøre i bios?
Avatar billede Hans Frederik Novice
03. maj 2002 - 23:10 #7
_hallum_>godt råd: få en ven eller noget til at hjælpe dig, når du ikke har bedre afaring, er det lidt resikabelt at begynde med at flashe din BIOS og sådan noget, men her er aligevel en guide, som dog ikke indebære flashing af BIOS, eftersom det sansynlig vis ikke er nødvendigt: på din hardisk er der en guide til hvordan man jumper den som slave, gør dette, derefter piller du siden af dit kabinet, sætter din HD fast i de dertil indrettede 3½ tommer "HD-skuffer" med skruer, finder det IDE-kabel der sidder i den anden HD( IDE kablet er det brede kabel med 79-80 huller i stikket) sæt så det ledige stik på dette kabel i din HD, derefter finder du et ledigt strømkabel, hvike der skulle være rigelige af( de stik med fire ledninger i, med forskellige farver) særtter dette i din HD, tjekker at der ikke sidder noget løst, samler dit kabbinet igen og tænder for computeren, når du tænder for din comp, skal der sidde en starddisk i diskettedrevet, hvis du har Win 95, 98, 98Se eller ME, kan du bare gå ind i: "tilføj fjer programmer" i kontrolpanelet, gå ind under fanebladeten "startdiskette" og tryk "Opret diskette" hvis du har win XP, eller 2000, så kan man hente en starddisk fra: http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/winfiles/boot98se.exe, kør denne fil, med en diskette i, og du har en stardisk, nå, men når du har startet din comp. med startdisk i, og den er bootet færdig, så skriv: fdisk, og følg guiden, når du har oprettet en primær partition i fdisk, på din nye HD, skal du genstarte, med startdisken i igen, så skal du skrive "format X:" (x=dit drevbogstav på den nye harddisk), og når den er færdig, skal du bare tage startdisken ud, genstarte, og nyde alt den plads.
Avatar billede tipsen Nybegynder
03. maj 2002 - 23:28 #8
bhc_madman: Hvad er ideen i at sætte den nye disk som slave?
Avatar billede tipsen Nybegynder
03. maj 2002 - 23:29 #9
-ahh - havde ikke læst spørgsmålet ordentligt, men vil det ikke være en fordel at have den nye og hurtigere disk som master?
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
03. maj 2002 - 23:39 #10
Jeg har faktisk kigget inside my computer i dag og fundet det du snakker om, men det er rart at have din guide at gå efter bhc!

Fortæl mig lige om der er nogen fordel ved at sætte den nye som master hvis den gamle umiddelbart er lige så hurtig (7200 rps) når XP allerede ligger på den anden - så får du point!!!
Avatar billede Hans Frederik Novice
03. maj 2002 - 23:53 #11
nej, hvis din IBM HD er lige så hurtig som den nye, så er der ingenting at hente der!!!
Avatar billede _hallum_ Nybegynder
03. maj 2002 - 23:56 #12
Ok... tak for svaret!!!!

God weekend!!!
Avatar billede Hans Frederik Novice
03. maj 2002 - 23:58 #13
Tak i lige måde, og go fornøjelse med din HD :)
Avatar billede tipsen Nybegynder
04. maj 2002 - 00:14 #14
_hallum_:

Du skal til hver en tid sætte dit nyt drev som master, da det er væsentligt hurtigere end dit gamle ibm-drev - jeg antager det er et 75gxp drev, som er lavet for ca. 1½ år siden! Teknologien forbedret væsentligt siden da, så den effektive overførselshastighed er vokset med 20-25 % jvf. nedenstående artikler fra Toms Hardwareguide.

http://www6.tomshardware.com/storage/00q3/000821/index.html
http://www6.tomshardware.com/storage/02q1/020305/index.html

At begge drev kører 7200rpm er langtfra nok til at konkludere at de er lige hurtigere - der er også mange andre faktorer der spiller ind!

Konklusion: Sæt nyt drev som master!
Avatar billede tipsen Nybegynder
04. maj 2002 - 00:18 #15
Hvis du ofte kopierer fra DVD-drev til CD-brænder eller fra den nye harddisk til CD-brænder vil det desuden være en fordel med følgende setup:

Primær IDE:
master: ny hd
slave: DVD

Sekundær IDE:
master: gl hd
slave: CD-brænder