Avatar billede doh Nybegynder
07. juli 2000 - 12:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Billeder som knapper ???

Hvordan skriver man kode for at billede? JEg skal gøre sådan at når man f.eks trykker på et billede også går den ud af programmet (application:terminate;) ... Hvordan skriver man kode for at billede ?

Tak
Avatar billede borrisholt Novice
07. juli 2000 - 12:25 #1
Hej doh

Jeg må formode du har sat dit billede på din form med en TImage komponent, idet du ikke skriver andet.

Du skal lave et onClick event på dit TimageKomponent. Det gør du ved at trykke med musen engang på dit komponent, og trykker der efter på F11 knappen. Så vælger du den fane hvor på der står "events" , også i feltet til højere for der der står "OnClick" i klikker du to gange med musen.

Nu er du tilbage hvor du skriver din kode. Her skriver du "Application.Terminate"

Så skulle den være i vinkel :o)

Jens B
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. juli 2000 - 12:27 #2
Et billede er jo et Image eller DBImage komponent, og alle komponenter har en OnClick event.

Dobbeltklik på billedet (i design mode) så oprettes OnClick eventen automatisk, og så skriver du bare:

Close; for at afslutte formen, eller application.terminate; hvis du helt vil afslutte programmet uden yderligere dikkedarer.
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. juli 2000 - 12:29 #3
Sorry borrisholt. Du havde ikke svaret da jeg skrev miot svar, så derfor så jeg det ikke.

DOH > hvis du accepterer disse svar så giv Borrisholt alle points, da han jo var først med sit svar !
Avatar billede borrisholt Novice
07. juli 2000 - 12:35 #4
sjensen> Hvis do dobbelt klikker på en almindeligt Image i designmode tilføjer du ikke komponentet et OnClick event, der imod lukkes en dialog op hvor i du kan indsætte et billede. Det du skriver er kun gældende for DBImage.

Jens B
Avatar billede doh Nybegynder
07. juli 2000 - 12:50 #5
Hmm, ja det lyder sgu meget rigtigt hvad du siger Jens. Jeg er ikke sikker på om det er TImage kompont, men det er det vel. Jeg troede bare man kunne dobbelklikke på billedet (ligsom knapper) også skrive kode.. men jeg vil da lige prøve det du siger ;)
Avatar billede borrisholt Novice
07. juli 2000 - 12:53 #6
doh > Selv om så det var en knap du havde på din form kan du gøre på præcis samme måde og så virker det også !

Jens B
Avatar billede pellelil Nybegynder
07. juli 2000 - 13:03 #7
"Dobbelt klikket" er for kyllinger  :-)
Avatar billede sjensen Nybegynder
08. juli 2000 - 09:26 #8
borrisholt, du har ret med dobbeltkilkket på et Timage. Den var jeg ikke lige opmærksom på.

pellelil, kyllinger ? Hvis jeg kender dig ret mener du vel at IDE er for kyllinger og at rigtige Delphi programmører bruger Notepad til det hele og compilerer med DCC32, eller hva' ;-)
Avatar billede pellelil Nybegynder
08. juli 2000 - 11:05 #9
>sjensen, Nej Notepad er også for kyllinger, vi andre bruger "copy con" og så skriver vi hele source korrekt først gang.. <LOL>

Jeg "tog lige en kigger" EDLIN ligger stadig i Windows2000 (Er det ikke herligt). God weekend allesammen og jeg beklager "at kæden faldt af"