Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 17:41 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

pc starter ikke op

jeg har samlet en pc, men når jeg så tænder for den så starter blæserne et kort sekund, hvorefter den bare er fuldstændig død.
jeg har sikret mig at
ram'en sidder ordentligt i
strømstikket vender rigtigt på bundkortet

og jeg har prøvet at pille IDE-stikkene fra
og jeg har prøvet at vende ledningen fra kabinettets knap om

INTET HJÆLPER...
Det er en ny computer - dvs alle komponenter er nye - kan jeg have ødelagt bundkortet ? Hvordan finder jeg ud af hvilket komponent som evt. er ødelagt ???
har du de vise ord ???
wheatus
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
02. maj 2002 - 17:43 #1
det lyder som en kortslutning et sted - check alt
Avatar billede rs2000 Nybegynder
02. maj 2002 - 17:44 #2
Hvad køler har du på?
Hvis det er en Silent Viking eller en anden langsomt løbende,kan det være det der skal sættes op i bios'en.
Så tror den måske at den ikke kører og så slukker den igen.
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 17:44 #3
hvordan - jeg er ikke supernørd
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 17:45 #4
køleren er en cooler master - cpuen er en xp1700 og bundkortet er det Soltek drv4
Avatar billede rs2000 Nybegynder
02. maj 2002 - 17:49 #5
Jeg har ikke andre bud:-(
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 17:51 #6
bios'en starter aldrig op - hvad kan det skyldes
Avatar billede rs2000 Nybegynder
02. maj 2002 - 17:52 #7
Det er ikke stikket i harddisken der vender forkert?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. maj 2002 - 17:53 #8
http://www.eksperten.dk/spm/206062

hvad med at lukke det ene, de er jo næsten ens ;o)
Avatar billede don_migo Nybegynder
02. maj 2002 - 17:55 #9
Har du chekket om det eventuelt er din PSU(Power Suply Unit) der ikke er stor nok, hvis det er genbrug fra en gammel pc, kan det godt være den ikke kan køre de mere strøm krævende og nyere pc...
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 17:56 #10
nej det kan kun sidde på én måde med de nye ata133 stik
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 17:58 #11
strømforsyningen er en 400 watt - alt er nye komponenter
Avatar billede don_migo Nybegynder
02. maj 2002 - 17:59 #12
OK... Tjek om blæserne får for meget strøm... Jeg tror også der er en slags sikring i en PSU... De skal vist have 12 eller 6 volt...
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 18:21 #13
jeg ved ikke helt hvad du vil have mig til at gøre, men leverandøren jeg købte hos leverer altid xp cpu'er med denne køler.
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 18:30 #14
bios starter ikke op og intet starter op - hvordan stiller jeg en diagnose - skal jeg ofre penge på et nyt bundkort sådan uden videre...
Avatar billede don_migo Nybegynder
02. maj 2002 - 19:01 #15
ER komputeren helt død??? Hvis den kører uden der sker noget, kunne det jo nemt være i skærm der ikke kan klare de Hz der bliver smidt ud til den...
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 19:04 #16
ja den er helt død... Lige når jeg trykker på on-knappen kører systemblæser og cpublæser lige et kort sekund, hvorefter den går helt død. Det er det eneste tegn på aktivitet der er.
Avatar billede darkside Nybegynder
02. maj 2002 - 19:05 #17
Hm tjek at dine kort er presset helt i bund, og at der ikke r noget der kortslutter
Avatar billede don_migo Nybegynder
02. maj 2002 - 19:06 #18
Hvis du selv har samlet computeren, kan det jo godt være du har byttet om på reboot, og power...
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 19:08 #19
jeg har ikke byttet om - har checket
med hensyn til kort - så har ram'en ikke clicket, men jeg er bange for at ødelægge ram'en hvis jeg voldtager den mere - den er gået ned og de hvide clips er gået ind i hakket
Avatar billede don_migo Nybegynder
02. maj 2002 - 19:10 #20
Hvis de vide klips er gået ind i de rigtige huller er de sat ordentligt i, men der skal en "smule" vold til at sætte de forskellige enheder fast med... Rammene... Er det nogle du har fået anbefalet til dit bundkort??? Man kan både få forskellige bundkort der f.eks. kun kan køre med DDR eller SD ram...
Avatar billede wheatus Nybegynder
02. maj 2002 - 19:13 #21
rammene er nogle som leverandøren altid leverer sammen med dette bundkort - det er ddr ram
Avatar billede kipolaks Nybegynder
03. maj 2002 - 02:05 #22
Hmmm det lyder somom cpu'en er stået af....

Tag ALT (Grafikkort, Lydkort, Ram, Diske, CD osv.) ud på nær CPU + køler og se om det så vil køre. hvis det så virker vil køleren vil blive ved med at køre.
hvis det ikke kører så prøv at pille din CPU ud og se om der sker det samme når du tænder(bare lad CPU køleren side i stikket for at se om det virker)...(kan ik lige huske om kølerne kører uden cpu)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. maj 2002 - 07:55 #23
wheatus => har du fået klaret det?
Avatar billede wheatus Nybegynder
04. juni 2002 - 20:49 #24
dam-da-dam-da-daaaa
det var fordi at bundkortet rørte ved kabinetet og derfor kortsluttede, men tusind tak for den ihærdige indsats
Avatar billede darkside Nybegynder
05. juni 2002 - 10:31 #25
Hm hvad var der så galt med min kommentar??
<snip>
Hm tjek at dine kort er presset helt i bund, og at der ikke r noget der kortslutter
</snip>
Avatar billede don_migo Nybegynder
05. juni 2002 - 12:50 #26
Det er tit det der er galt når man samler en computer... Der skal meget men ikke for meget vold til...