Avatar billede lemmings Nybegynder
02. maj 2002 - 13:40 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Nye syn på ASP .NET bøger?

Jeg har lige siddet og læst lidt på "snakken" vedr. bøger til at komme igang med ASP .NET. De fleste indlæg var fra dec. 2001, og jeg tænkte at der måske nu var nye input...

Jeg søger en god introduktionsbog hvor C# er programmeringssproget til ASP.NET - hvor mit niveau er med nogen erfaring i Classic ASP.

Jeg har været på besøg hos Amazon og læst reviews, og flere af bøgerne ser ud til at dække hovedsagelig VB .NET som jeg altså IKKE skal bruge.

Nogle gode forslag? Priser er ikke relevante - da bogens indhold er det vigtigste!!!!!

/Lemmings
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
02. maj 2002 - 13:44 #1
Jeg har selv købt ASP.NET using C# fra Wrox. Den er jeg yderst tilfreds med, dog er det den eneste bog om emnet jeg ejer.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 13:45 #2
Jeg har ret meget erfaring med Classic ASP og gav mig i kast med "Beginning ASP.NET using c#" fra Wrox. Den er ret basal og gennemgår f.eks. hele response-request processen. Men senere hen bliver der dog lidt mere udfordringer.

Hvis du tidligere har arbejdet bare lidt med objektorienteret programmering så vil jeg anbefale dig at lægge ud med "Proffesional ASP.NET" fra wrox
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
02. maj 2002 - 13:46 #3
Jeg glemte "beginning" - min bog er altså den samme som moonducks.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 13:50 #4
Man behøver ikke nødvendigvis at starte på en bog specifikt om ASP.NET da man jo bruger .NET frameworkets byggeklodset, jeg kan varmt anbefale:

"C# and the .NET Platform" fra APress, denne berører både ADO.NET, ASP.NET Web Services og ikke mindst frameworket.
Avatar billede lemmings Nybegynder
02. maj 2002 - 13:59 #5
...Tak for svarene! Jeg lader lige spørgsmålet stå ugen ud; det kunne være andre der også har nyttige kommentarer/svar og som ikke lige er online i øjeblikket!

/Lemmings
Avatar billede odegaard Nybegynder
02. maj 2002 - 15:02 #6
Jeg holder stadig fast i Sams' "Teach Yourself ASP.NET in 21 Days". Godt nok er den skrevet til Beta2, men jeg har endnu ikke fundet nogle problemer.
Jeg har holdt lige øje med boghylderne, men jeg har ikke rigtigt fundet noget der erstatter min bog kombineret med online-artikler.
Hvorfor?
-Udførlig (gennemgår de fleste aspekter indenfor .NET)
-Nemt at komme igang og selv fortsætte efter få kapitler
-God som opslagsværk
-Billig! (Ihvertfald noget billere end tilsvarende bøger fra Wrox)

/Odegaard
Avatar billede tmceu Praktikant
02. maj 2002 - 17:03 #7
Jeg kan kun tilslutte mig anbefalingen af de 2 nævnte bøger fra Wrox.

Ud fra din beskrivelse, antager jeg at du ikke har nogen videre erfaring med objekt-orienteret programmering. Derfor kunne det være en ide at lære lidt mere om C# generelt, og jeg vil anbefale Beginning C# og/eller Professional C#, begge ligeledes fra Wrox.

De koster måske lidt mere end andre bøger, men jeg er aldrig blevet skuffet over en af de efterhånden 20 Wrox bøger jeg har købt.

God fornøjelse.
Avatar billede mesterlars Nybegynder
02. maj 2002 - 18:18 #8
Vil bare lige sige at jeg har "Professionel ASP.NET" fra wrox (skrevet til Beta2 - finds nu i en final udgave).

Bogen er som sådan udemærket, men den fremstår ret rodet, da det er forskellige forfattere der har skrevet kapitlerne. F.eks. er der nogle forfattere der laver eksempler i VB og nogle der laver det i C# - og til tider overlapper de også hinanden eller glemmer at forklare noget (de tror måske det har været forklaret tidligere)

Derfor vil jeg ikke anbefale denne bog til begyndere af ASP.NET. Bogen som odegaard nævner er klart den mest roste asp.net bog, hvis man følger lidt med rundt omkring på de internationale sites. Men jeg kunne godt tænke mig en lidt opdateret version af den.
Avatar billede odegaard Nybegynder
02. maj 2002 - 19:20 #9
Hvad er det du ønsker opdateret? Beta2 blev erklæret feature-færdig, så derfor passer kode og funktioner med final versionen.

De erfaringer jeg har med Wrox er også at deres bøger virker rodede og er dårlige opslagsværker (godt nok kun bedømt på tre bøger men alligevel...)
Avatar billede mesterlars Nybegynder
02. maj 2002 - 19:27 #10
odegaard > Jeg har ikke selv læst bogen, så ved som sådan ikke hvad jeg vil have opdateret.

Det er mere følelsen af at når man gir 600,- for en bog, vil man gerne have den virker helt korrekt med sin version. Så det er mere psykologisk jeg mener.

Og jeg ved godt beta2 blev erklæret featurekomplet. Men jeg mener altså stadigvæk der var nogle måtte lave små ændringer i deres beta2-kdoe for at få det til at virke i final.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 20:05 #11
mesterlars & odegaard>> Jeres erfaringer med at Wrox bøgerne er uoverskuelige kan jeg overhovedet ikke tilslutte mig. Jeg har efterhånden en meter af de røde fra Wrox og jeg syntes de er gode alle sammen. Jeg har faktisk kun en Wrox bog som jeg ikke syntes er overskuelig og det er "Proffesional ASP XML" som ikke virker færdig.
Avatar billede mesterlars Nybegynder
02. maj 2002 - 22:20 #12
moonduck > Jeg har også andre Wroxbøger, hvilke jeg synes er ganske udmærkede, så det er ikke et angreb mod wrox generelt.

Jeg synes bare min "professional ASP.NET" bog bærer præg af tildels at være skrevet af mange forskellige forfattere. Og til dels af at være "rushet" lidt, da der omkring udgivelsestidspunktet var stor konkurrence i først at udkomme med ASP.NET bøger.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
02. maj 2002 - 22:30 #13
mesterlars> Jeg har også "Proffesional ASP.NET" og kan godt se hvad du mener, men hvis den ikke er den første bog om ".NET" man læser syntes jeg nu den er ret god.
Avatar billede askhoej Praktikant
04. maj 2002 - 14:16 #14
Jeg vil da også lige være med :-)

Jeg har har erhvervet mig følgende bøger om ASP.NET: "Professional ASP.NET" fra Wrox og "Teach Yourself C# Web Programming in 21 Days" og kan klart anbefale dem begge. Bogen fra Sams kan gennemlæses på en week-end i sofa og så har man et godt overblik over mange af de nye muligheder i .NET, hvorimod bogen fra Wrox er meget mere omfattende og med mere grundigere eksempler. Og begge kan vel erhverves for 1000kr samlet.

/Askhøj
Avatar billede lemmings Nybegynder
06. maj 2002 - 08:42 #15
Tak for indlæggene. Jeg kan se at det stadig er en snæver kamp imellem Wrow og Sams bøgerne...

For en god ordens skyld, kan jeg selv tilføje, at jeg er begyndt på følgende titel: "Programming ASP.NET" hvor dog både C# og VB.NET gennemgås side om side (hvilket ikke genrer mig...) Den er udgivet fra forlaget O´Reilly og er skrevet af Jesse Liberty og Dan Hurwitz.

Jeg er kun netop begyndt på bogen, men er til nu meget tilfreds med indholdet. Jeg har dog tænkt mig noget mere litteratur og af ovenstående indlæg vil mit valgt nok gå i retning af Wrox - og den anbefalede bog fra APress.

/Lemmings