Avatar billede damian666 Nybegynder
30. april 2002 - 17:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Citrix

Jeg er interesseret i at finde ud af hvor meget serverkraft der skal til for at have 250 tynde klienter kørende på en gang. Derudover vil jeg gerne have ti linier om hvad windows terminal server er.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. april 2002 - 18:05 #1
En normal tommelfingerregel er 32mb ram pr. klient... Dvs 8Gb ram for 250 brugere.

Sørg altid for at bruge multiprocessor servere... minimum 2 processorer... er de bare over 1Ghz er det fint nok. Har du kun en processor vil alle klienter dø hvis feks. Outlook hænger og optager 100% CPU kraft (det sker jævnligt).

Men 250 brugere er MANGE at køre på en server. Jeg har selv 500 citrixklienter kørende. Men vi har oprettet en farm bestående af 4 servere med 4Gb ram og 2x1000mhz PIII'ere. For brugeren ser det ud som om der kun er én server... når de logger på, ryger de automatisk på den mindst belastede server.

Citrix er en overbygning til Terminal Server... Det terminal server i praksis gør er at emulere et skrivebord, og kun sende grafikken til klientmaskinen. Dvs. alle processor i realiteten bliver afviklet på serveren og ikke på klienten.

NanoQ
Avatar billede damian666 Nybegynder
30. april 2002 - 18:10 #2
Tak for det hurtige svar. Jeg sidder og roder med et projekt om citrix og i den forbindelse har jeg behov for at vide hvorfor man så skulle vælge Citrix som overbygning på WTS
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. april 2002 - 18:12 #3
Grundene til at vælge at køre Citrix Metaframe fremfor bare Terminal Services er mange:

- det kører hurtigere, da Citrixen har en bedre komprimering.
- Du har mange flere muligheder for at administrere dine brugere... feks. vha. shadowing.
- Du kan styre klientprintere mv. på en fornuftig måde.
- Du kan arbejde med published applications
og meget mere... :)
Avatar billede damian666 Nybegynder
30. april 2002 - 18:15 #4
Tusind tak for hjælpen.      /.  \
                                -  |
                            \.  /
Avatar billede damian666 Nybegynder
30. april 2002 - 18:16 #5
HMM. mislykket forsøg på en STOR smiley  :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. april 2002 - 18:36 #6
velbekomme :)