Avatar billede brandrup Nybegynder
30. april 2002 - 14:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dele filer over internettet -vpn?

Jeg har hørt, at det skulle være muligt at dele filer mm over internettet, - også på en mere privat måde en kazaa og lignende. Så vidt jeg har forstået kan det lade sig gøre med et vpn (virtual private network, men er det rigtigt? Og hvordan gør man? og er der nogen der kan anbefale noget software.
Avatar billede dizzy Nybegynder
30. april 2002 - 14:28 #1
Ja du kan lave en FTP server, der kan man opsætte accounts så man skal have et password for at kunne connecte til din ftp-server. Der findes mange forskellige FTP-programmer. f.eks Cuteftp eller G6-bulletproof.
Avatar billede brandrup Nybegynder
30. april 2002 - 14:40 #2
Hvis man laver en FTP server, betyder det så ikke, at filtrafikken kun kan gå en vej, det vil sige at hvis FTP serveren er på min maskine, kan jeg ikke samtidigt hente filer fra andre maskiner, sådan som man kan i et netværk?
Avatar billede dizzy Nybegynder
30. april 2002 - 14:52 #3
Man kan godt hente imens man uploader, ingen problemer i det.
Avatar billede brandrup Nybegynder
30. april 2002 - 14:53 #4
Men kræver det ikke, at begge har en ftp-server?
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. april 2002 - 15:38 #5
Hvis du skal hente noget fra din ven, så skal han have en FTP server. Skal han hente noget fra dig, skal du have en FTP server.

Skal du i gang med VPN, så skal i sætte VPN op - hvilket nok kan være lidt besværligt.
Avatar billede darczide Nybegynder
30. april 2002 - 15:40 #6
Hvis du skal skulle kunne hente og sende filer til begge maskiner fra begge maskiner, så skal du have 2 FTP servere op
Avatar billede brandrup Nybegynder
30. april 2002 - 15:43 #7
Jeg vil gerne forsøge mig med VPN,kan I anbefale noget software? Gerne hvis der er noget gratis, noget der evt. kan arbejde på tværs af styresystemer eller bare noget der har en prøve periode, så jeg kan se det hele lidt an.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. april 2002 - 21:42 #8
Der overhoved ingen grund til at bruge FTP. VPN står for virutuel private networking og det betyder at der er tale om et almindeligt netværk hvor filer og andre ressourcer kan deles uden begrændsninger. Det kan laves som peer-to-peer (dvs uden server) eller som et domæne med en server. Præcist lige som et normalt lan.

Et sådant netværk kan faktisk laves uden VPN, men så kan alle andre også tilgå de delte ressourcer. VPN skal betragtes som en sikkerhedsforanstaltning

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede brandrup Nybegynder
30. april 2002 - 23:44 #9
Bufferzone, Tak for det delvise svar. Jeg vil nu give dig nogle point, resten får du, hvis du kan give mig et godt råd til et program jeg/vi kan bruge til et VPN over internettet, uden server (dvs. p2p)
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. maj 2002 - 09:22 #10
Jeg vil anbefale at du kikker på Zyxles (sikkert stavet forkert) internet switchs/firewall der hedder zywall 1 (eller 10 for den store model) den koster knap 2000,- har indbygger firewall og VPN samt 4 internetporte.

Alt i alt en billig og sikker løsning
Avatar billede brandrup Nybegynder
01. maj 2002 - 09:44 #11
Ok tak, det vil jeg måske gøre. Hvis du (bufferzone) vil have de sidste point, skal du komme med et svar til, så det praktisk kan lade sig gøre. Jeg vil også blive glad hvis du kunne anbefale et program, da jeg allerede har switch og helst ville undgå at investere i yderligere udstyr.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. maj 2002 - 22:13 #12
Software VPN er en dårlig løsning, normalt løses det af switchen. Du kan bruge forskellige firewallprogrammer til at løse dette f.eks. kan du sætte en linux maskine op som vpn firewall eller du kunne bruge Elron firewall. Fælles for alle ikke linux løsninger er at de koster kassen (sikkert mere end en zywall 1)

MHT point, interessere det mig ikke særligt, du har allerede belønnet mig til overflåd, så jeg er mere end happy