Avatar billede tipsen Nybegynder
30. april 2002 - 11:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Menusystem for begynder

Hej Eksperter

Jeg har ikke de store ambitioner i Flash, men vil gerne have et flash-menusystem på min hjemmeside.

Derfor fandt jeg et færdigt, som var lige til at redigere i og derefter bruge - troede jeg...

Det jeg fandt ligger på www.TommyIpsen.dk/menu.fla

Jeg vil gerne redigere systemet lidt, og har bl.a. brug for at:

1. Ændre teksterne på menupunkterne - det virker som om de afhænger af hinanden nu!?
2. Ændre antallet af menupunkter
3. Ændre de anvendte farver for menupunkterne
4. Tilføje URL'er så man kan klikke på menupunkterne

Jeg har installeret Flash MX og vil være glad, hvis nogle kunne forklare et par af punkterne - hvordan jeg griber det an - en del af menuen er lavet i ActionScript, som jeg godt kan gennemskue, da jeg har en del programmeringserfaring, men lige at gennemskue hvordan Flash fungerer er åbenbart et større problem...

Gaber jeg over for stor en mundfuld eller er der håb forude - hvor svært kan det være!?

På forhånd tak
Avatar billede barklund Nybegynder
30. april 2002 - 12:31 #1
Jeg hader, når man lige har skrevet en lang tekst, der så forsvinder når man forsøger at sende og der får noget galt... Men jeg prøver igen: (det kan jeg jo nemt komme og sige...)

Er du sikker på, at du ikke har ændret i filen? For som det er nu, er det netop således, at alle knapperne er den samme knap og derfor har samme tekst...

Men skriv her, hvormange menu- og undermenupunkter du vil have og så laver jeg dem til dig og samtidig laver jeg et 2D-array i roden, der angiver knappernes url'er og tekster... Hvis de altså alle sammen skal linke til url'er...

Farverne kan du selv rette til sidst, jeg skal nok fortælle hvor henne... Skal alle farverne være ens, så der er 1 farveovergang på menupunkter og 1 (anden) på underpunkter eller tilsvarende?

/Barklund
Avatar billede tipsen Nybegynder
30. april 2002 - 12:54 #2
Jeg er helt sikker på, at jeg ikke har rettet filen - jeg har taget en kopi af den og kun arbejdet med kopien - men jeg havde lidt mistænkt det du skriver da jeg også oplevede at alle teksterne (for menupunkt 2 og 3) ændrede sig bare jeg rettede én tekst!

Jeg er meget taknemmelig for at du gider bruge tid på at lave det for mig, men det er kun en brugbar løsning, hvis jeg også selv kan finde ud af at tilføje og fjerne menupunkter senere hen!

Mht. farver havde jeg ikke lige overvejet det nærmere - det skulle bare passe ind med de andre (markante) farver på www.tommyipsen.dk.

Hvis nu hovedpunkterne får en svag grøn baggrund (#003300) og får fjernet rammen rundt om boksen og teksten skrevet med #33CC33

Underpunkterne kan så også få fjernet rammen og lade boksen blive transparent, således at det kun vil være en tekst der flyder op og ned!

Jeg ved ikke om det er til at forstå og overhovedet muligt - hvis du gider bruge tid på det vil jeg gerne forhøje pointtallet, så du trods alt får noget for dit arbejde (selvom man ikke kan bruge point til særligt meget) - men hvis det ikke er noget jeg realistisk set selv vil kunne modificere i fremtiden er det ikke værd at bruge tid på - så vil det alligevel kun fungere til jeg beslutter at tilføje et nyt menupunkt eller måske fjerne et!

Mht: lange tekster der forsvinder, plejer jeg (hvis jeg husker det!) når jeg har skrevet en lang forklaring lige at trykke ctrl-a, ctrl-c (mens jeg står i tekstfeltet) inden jeg sender svaret - så er det kopieret til udklipsholderen!
Avatar billede webserver Nybegynder
30. april 2002 - 15:51 #3
*G*
Avatar billede barklund Nybegynder
30. april 2002 - 15:57 #4
Fair nok... Det er lavet på en ret statisk måde, så man ikke bare kan tilføje og fjerne punkter ved at scripte dem, men skal ud og rent faktisk kopiere noget grafik og skrive noget ny kode på dem og så videre...
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. maj 2002 - 00:37 #5
Hvis det er nogenlunde til at overskue, burde jeg også kunne finde ud af det... - som sagt - hvor svært kan det være?
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. maj 2002 - 12:59 #6
barklund: Hvis du gider lave et system,  med 3-4 hovedmenuer og tilhørende 2-3 undermenuer - så kan jeg se om det er til at finde ud af at tilføje og fjerne dem og kigge på den tilsvarende kode - er det evt. en god ide?
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. maj 2002 - 23:06 #7
Nå - jeg antager at det var for sjov du tilbød at lave det eller at du har fortrudt - ellers tak.
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. maj 2002 - 23:07 #8
lukket.