Avatar billede lassehal Nybegynder
29. april 2002 - 22:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Delt harddisk

Før havde jeg min harddisk delt i to. Et c drev og et d drev. Efter en mislykkedes instalering af et spil forsvandt den ene del (d drev) med alle mine programmer. Måske har jeg gjort noget dumt.

MEN.... hvordan får jeg delt den igen ?

OG... når det lykkes finder systemet så selv ud af at udnytte hele harddisken ??

På forhånd tak for hjælpen....
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
29. april 2002 - 22:43 #1
Hvis du ikker har PartitionMagic, prøv at downloade en prøveversion fra PowerQuest. Den kan forkyde partitioner uden at miste data og også undersøge på harddisken, hvor partitionerne ligger fysisk.
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
29. april 2002 - 22:54 #2
Hmmmmmmm..... det mest sikre er stadig at bruge windows' f-disk.
Partition Magic kan godt lave lidt lort i det hvis man ikke holder tungen lige i munden hele tiden . Har du ikke prøvet at f-diske før kan du finde en udførlig vejledning her :

Partitioner harddisken
Vi har efterhånden fået mange henvendelser angående partitionering af harddiske, og derfor har vi valgt at lave denne guide. Det er vigtigt at gøre sig klart, at der findes mange forskellige computere, og derfor kan informationerne variere lidt. Følg dog guiden så godt du kan, og i sidste ende, vil du kunne partitionere dine egne harddiske ved hjælp af FDISK. Guiden er bygget op i trin, så du kan spring etil det trin som volder dig problemer, og blot læse det. Men du er selvfølgelig velkommen til at læse det hele.

Ind i BIOS
Når du installere en ny harddisk i din computer, skal du først sørge for at computeren kan finde din harddisk. Det gøres ved at gå ind i BIOS. På de fleste moderne computere kommer man ind i BIOS ved at trykke på Delete imens hukommelsen tælles op. Der kan dog også findes maskiner hvor der for eksempel skal trykkes F1 for at komme ind i BIOS. Er du i tvivl, å se i manualen til dit motherboard. Når du er i BIOS'en gør du følgende:

1. vælge Harddisk autodetect.
2. Vælg save and exit.
3. Genstart så maskinen

Nu genstarter maskinen, og du skal holde øje med om din nye harddisk bliver detekteret som den skal. Du kan se at dine forskellige drev bliver detekteret lige efter din hukommelse er blevet talt sammen. Hvis du ikke kan se det der. Vil du kunne se det i vinduet umiddelbart efter. Der ser du en hvid tabel indeholdende informationer om dine harddiske, cd-drev, hukommelse og processor. Det kan godt være lidt svært at se, så tryk på PAUSE/BREAK-knappen. Når du har sikret dig at din nye harddisk blev fundet, kan du trykke på ENTER for at fortsætte.

Så til DOS
Du kan godt partitionere din harddisk, i en DOS-promt fra Windows af, men hvis du har installeret en helt ny harddisk, kan du af gode grunde ikke benytte dig af windows. Du skal derfor sikre dig at du har lavet en startdiskette. Det kan du gøre fra Windows 9x/Me ved at gå ind i KONTROLPANELET, og vælge TILFØJ/FJERN PROGRAMMER, her vælger du så fanebladet længst til højre, som hedder WINDOWS KOMPONENTER. Under dette faneblad kan du vælge at oprette en startdiskette.
Når du nu har sikret dig at du har en startdiskette, skal du boote på den. Når computeren er bootet op i DOS, står kurseren og blinker ud for C:\. Her skal du skrive FDISK, og tryk så på ENTER for at starte programmet.

Fdisk er sagen
Når du har startet Fdisk op, stiller programmet dig et spørgsmål som det første. Her skal du tage stilling til om du vil benytte store drev eller ej. Du kan som standard vælge JA. Det man i praksis vælger imellem, er om filsystemet på harddisken, skal være FAT16 eller FAT32. Når du har valgt JA, får du en menu op med 4 eller 5 punkter, alt efter om du har en eller flere harddiske i din computer.

1. Opret DOS-partiotion eller logisk DOS-drev
2. Sæt aktiv partition
3. Slet logisk DOS-drev i den udvidet DOS -partition
4. Slet ikke-DOS-drev
5. Skift aktivet drev

Hvis du har mere end en harddisk i din computer får du altså mulighed for at vælge mellem dem ved at trykke 5 efterfulgt af ENTER. Det er meget vigtigt at du sikre dig at du har valgt det rigtige drev inden du går i gang. Hvis du vælger det forkerte drev, kan du miste alle dine data.

En stor partition
Skal du oprette en stor partition som udnytter al din plads på den harddisk du har monteret, skal du vælge menupunkt 1. Tryk 1, efterfulgt af ENTER. Der kommer nu en menu frem som herunder.

1. Opret primær DOS-partition
2. Opret udvidet DOS-partition
3. Opret logisk drev i den udvidet DOS-partition

Vi skal have oprettet en og kun en partition. Derfor skal vi vælge OPRET PRIMÆR PARTITION. Tryk derfor 1efterfulgt af ENTER. Fdisk, spørg dig nu om du ønsker at udnytte det maksimale ubenyttede plads på harddisken til at lave denne partition. Her skal du svare JA. Nu har du oprettet en stor partition på din harddisk, og for at komme retur til hovedmenuen, skal du trykke på Esc.
Inden du går ud for at formatere harddisken, skal du huske at sætte en partition som AKTIV. Det gøres ved at vælge menupunkt 2 i hovedmenuen. Vælg den partition du ønsker at gøre aktiv og tryk Esc. for at komme ud af Fdisk.

Del harddisken i to
Vil du dele din harddisk i to dele kan du gøre det ved først at vælge menupunkt 1, efterfulgt af et tryk på ENTER. Når Fdisk, spørg om du vil benytte det maksimale ubenyttede plads på din harddisk, skal du trykke N for NEJ. Nu spørg fdisk dig, om hvor meget plads du vil bruge til den primære DOS-partition. Her kan du vælge at skrive et antal MB, eller du kan også skrive 50% hvis du vil have delt disken i to lige store dele.
Når den primære partition er lavet, skal vi videre med at oprette en udvidet DOS-partition. Hvis vi ikke gjorde det, ville halvdelen af vores harddisk ligge ubrugt hen, til ingen verdens nytte. For at oprette den vælger du 1 i hovedmenuen, i undermenuen vælger du menupunkt 2 for at oprette en udvidet DOS-partition. Angiv at partitionen skal udnytte al den ledige plads.
Når du trykker Ecs. for at komme ud af menuen, kommer Fdisk op og minder dig om at der skal laves et logisk drev. Det er altså her du skal vælge om du vil have delt harddisken i to eller flere partitioner. Hvis du vælger at det logiske drev skal bruge al ledig plads på harddisken, ja så har du to partitioner. Men hvis du vælger at den kun skal bruge 50% af den ledige plads. Ja så ser fordelingen således ud:

Primær partition 50% af samlet harddisk
Udvidet DOS-partition 50% af samlet harddisk. 1 logisk drev er defineret, og bruger 50% af den udvidet DOS-partition.

Kun halvdelen af den udvidet DOS-partition er udnyttet. Derfor svarer det til at du har 25% plads på din harddisk som ikke benyttes, og aldrig vil blive benyttet, medmindre du altså opretter endnu et logisk drev.

Del harddisken i tre eller flere
Når vi nu har 25% af vores samlede harddiskkapacitet liggende ubrugt hen, er det måske en god ide at få alle disse MB i brug. Dette gøres ved at vælge 1 i hovedmenuen, og derefter vælge menupunkt nummer 3. som hedder Opret Logisk drev i udvidet DOS-partition. Herefter spørg fdisk dig, hvor meget plads du vil tildele dette logiske drev. Her kan du vælge 100% for at tildele den resterende ledige plads på harddisken til dette logiske drev. Eller du kan vælge at oprette flere logiske drev. Vælger du at tildele al den ledige plads til et logisk drev, vil fordelingen se således ud:

Primær partition 50% af samlet harddisk

Udvidet DOS-partition 50% af samlet harddisk.

1. logiske drev er defineret, og bruger 50% (25% af samlet HD) af den udvidet DOS-partition.
2. logiske drev er defineret og bruger 50% (25% af samlet HD) af den udvidet DOS-partition.

Og den finder selv ud af at udnytte HELE dsiken blot du følger instrukserne til punkt og prikke . Good luck !!!
Avatar billede lassehal Nybegynder
29. april 2002 - 23:55 #3
hej.....

Tusind tak for svaret... det var dog utroligt så grundigt du svarer. Men puha... sikke et arbejde jeg skal igang med. Normalt er jeg MAC bruger... den kan heldigvis finde alle 100 GB harddisk uden problemer... og hjælp-
Men... nu til PC'eren... den er jo også sjov.
Avatar billede lassehal Nybegynder
29. april 2002 - 23:56 #4
Åhhh NO..... jeg kom til at afvise det lange lange ... GODE svar fra CYPERJOKER.... det var en FEJL... EN kæmpe brøler... hvad gør jeg !!!!!!!
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
30. april 2002 - 00:45 #5
Ret henvendelse til en coadmin :o)

Øøvvv !!!
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
30. april 2002 - 00:47 #6
Men ellers er det jo bare ærgerligt (men heldigt for claus.arndt  ;o)  )
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
30. april 2002 - 01:05 #7
Tak for points, lassehal
Måske ikke helt berretigt på grund af det uddybende svar fra cyberjoker.
Min mening om fdisk er bare at den ikke gi'r et fyldestgørende billede af harddisken. Jeg havde engang en lille partiton liggende i begyndelsen af harddisken, som forhindrede Windows i at boote op. Den kunne fdisk overhovet ikke finde mens PartitionMagic godt kunne og også kunne fjerne den. Ved ikke hvor den var kommet fra.
På den anden side har cyberjoker også ret at man skal være lidt forsigtig med PQ. Man skal ha' lidt indsigt i DOS og personligt foretrækker jeg at starte den i ren DOS version (uden Windows).
Har brugt den flere gange, både i Win98 og ME uden problemer, men en backup ville nok være en god ide, før man gi'r sig i kast med dette.
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
30. april 2002 - 01:16 #8
>>Claus.arndt....

DET problem har jeg også haft i fdisk, men det skyldtes udelukkende at den var mounted som en NTFS partition og den kan godt være lidt svær at se i fdisk .
Du skriver den ikke giver et fyldestgørende billede. Den viser partitionsstørrelse, antal af volumer, tildelt plads på logiske drev osv osv . Kan man forlange ret meget mere ? Desuden er den ekstremt overskuelig i forhold til PM - og jeg taler af dårlig erfaring *GG*
PM sakl man sætte sig MEGET grundigt ind i hvis man ikke lige ønsker en harddisk der pludselig er minimeret til 2 GB  ;o)
Avatar billede lassehal Nybegynder
30. april 2002 - 09:17 #9
Hej Cyberjoker... Gå ind på mit spørgsmål... Hvordan giver jeg point til Cyberjoker... Der ligger 60 point til dig hvis du svarer et eller andet !
Avatar billede lassehal Nybegynder
30. april 2002 - 09:18 #10
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
30. april 2002 - 12:42 #11
Jeg ved ikke hvordan hulen vi ordner det her- fordi der er en del polemik omkring det pointsystem, og jeg er ikke den der gider sidde og trække vod efter de 60 point, hvis der skal så meget ballade ud af det .
Kig lige her :
http://www.eksperten.dk/spm/202428
http://www.eksperten.dk/spm/204412

Skal det gå helt retfærdigt til anbefaler jeg at du kontakter jelzin101, han plejer at vide hvad der er ret og vrang :

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=jelzin101

Pøj pøj :o)
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
30. april 2002 - 12:43 #12
eeeeeeeehhh. det var nu kun 30 point , men det gør det jo ikke bedre .