Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 20:56 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Hub som router?

Jeg har en LevelOne hub med 8 porte OG en uplinkport.
Kan jeg bruge den som router mellem 98 og XP maskiner, Og hvad gør jeg?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:00 #1
der er forskel mellem at route eller at samle nogle PC'er i et netværk!

en hub kan IKKE route! kun dele en forbindelse

route => at lave en forbindelse mellem 2 forskellige netværk! eks WAN og LAN, som ligger i forskellige subnetmasker og IP adresser..
Her kan man bruge en router til at lave forbindelse mellem LAN og WAN!

skal dine PC'er på Internettet samtidigt?
har du en ADSL eller anden forbindelse?
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:03 #2
Undskyld, JA jeg HAR ADSL og JA mine PC´er SKAL på nettet samtidig
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:04 #3
hvilken udbyder?
har du modem eller router?
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:07 #4
TDC Netexpress, jeg har modem og delefilter, men da jeg gerne vil på nettet med flere maskiner
skal jeg have en router, men da min HUB har en Uplink port, så troede jeg.
Har hørt at det fungerer et andet sted, men han har ikke netexpress, kan ikke lige
huske abonnementstype?
Avatar billede sungdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:08 #5
undskyld jeg bryder ind, men rkhdk har ikke helt ret.

Du kan godt bruge hub til deling af internettet, dog skal dit ADSL-abonnoment være uden router og det er endel sværre at opsætte.
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. april 2002 - 21:09 #6
Du kan hos nogenudbydere leje en router, og hos andre kan du isteredet få flere dynamiske IP'er, den 1. af disse løsninger er den næmeste, og det ville derfor også være næmere at købe en router i tilfælde af at du ikke kan leje en, men har du mugligheden for at fa flere dynamiske IP'er, så kan det også løses på den måde.
Avatar billede sungdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:10 #7
Jeg vil stærkt råde dig til at få skaffet dig en router gennem teledanmark. I længden er det meget nemmere og dine computere får lidt mere sikkerhed bag den.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:10 #8
modem.. hmm

for at du kan dele den forbindelse har du 3 muligheder

1: køb faste elle dynamiske IP til resten af PC'erne
2: snak med TDC om muligheden for at få en router
3: sætte 2 netkort i den ene PC og dele din forbindelse på den måde!
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:11 #9
Mit abb. ER uden router. Kender een der bruger en hub (eller det er vist en switch) og han kører bare med
servetildelt dns
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:11 #10
_labisarma => hvor er mig fejl!

en HUB KAN IKKE route! kun dele!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:12 #11
hvor er MIN fejl
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:15 #12
Selvfølgelig kan jeg købe/leje en router hos TDC.
Men der 2 ting:
1) Jeg er lidt nærig og jeg HAR en HUB med uplink
2) Når man spørger TDC får man altid at vide at man SKAL have en router, OG
tildelt (købt) IP adresse.
Hvis DET er deres standardsvar, så vil de da tjene kassen efterhånden som flere og
flere kommer på nettet via ADSL og flere og flere får hjemmenetværk.
DET synes jeg dårlig kunderådgivning ISÆR når jeg ved det kan lade sig gøre,
blot ved jeg ikke hvordan - endnu.
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:19 #13
rkhdk - har netop fået flg. forklaring
HEj Ralph
Mit abb hedder TDC bredbånd | ADSL 512/128
delt via adsl modem-> switch(til uplink) -> pc'er (vi har 4 dynamiske ip'adr)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:20 #14
ralph4 => du kan sætte en PC op med 2 netkort og bruge den som router!

hvad med at skifte udbyder istedet, når du har så store problemer med TDC?
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:20 #15
Hvad er forskellen på en hub og en switch?
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:22 #16
rkhdk:
Jeg har IKKE store problemer med TDC, synes blot det er en underlig kundepolitik at
råde folk til at købe produkter som man ikke har brug for!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:22 #17
ralph4 => så sætte du ADSL modemmet i UPLINK på hubben og resten at PC'erne i hubben og lader dem køre med DHCP (du giver dem ikke selv IP adr.) det med at køre med dynamiste IP har sine problemer da du ikke selv kan vælge subnetmaske og ipadresse.. og der vil komme et stidpunkt hvor de ikke kan finde hinanden i netværket!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:26 #18
HUB => multiportet repeater, sender signalet fra en port videre til ALLE porte i hubben samtidigt med at den forstærker signalet..
når PC1 skal sende til PC4, sender hubben signalet ud til ALLE i hubben og forstyrre de PC'er der ikke har noget med den sending at gøre!

switch =>multiportet bridge, der den første gang sender signalet ud til alle porte, men der efter ved hvor de forskellige PC'er er på netværket.
så når PC1 skal sende til PC4 går den direkte fra PC1 til PC4 uden at forstyrre de andre PC'er på netværket
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. april 2002 - 21:26 #19
Ja det kan du jo så sige de tjejer penge på, de tjente bare ikke penge på min router - ;o)

det gjorde Computercity. men køber du en router et andet sted end hos TDC, så skal du være opmærksom på at der kan opstå hvisse problemer, TDC's centrat understøtter simpelthen ikke alle routere (Rimeligt underligt) og hvad være er at de har pålagt producenten ansvaret for dette, dvs. at hvis du køber en Zyxel Router, så er det ikke sikker det virker 100%, og TDC mener helt klart ikke det er deres fejl... (usympatiske skidderikker).

Men når du snakker med TDC, så tror de også at de ved så meget, det tog dem en måned at finde ud af at det rent faktisk var dem der have fejl på min linie, det blev bare ved at påstå at det var ude ved mig problemet, lå. det viste sig så ikke at være sandt...

Men hvis du har NetExpress eller boomtown, så kan du leje en router, har du BB|ADSL så kan du købe flere IP'addresser...
Avatar billede sungdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:28 #20
rkfdk >> tag det ikek så ille op, skriver bare at du ikke har "helt" ret. For du sagde jo ikke at det kunne lade sig gøre med flere ip´s osv...
Avatar billede dizzy Nybegynder
29. april 2002 - 21:29 #21
Forskellen er at en hub deler de 512kb mellem alle computere koblet til hubben, hvorimod med en switch får hver computer de 512kb til brug.
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. april 2002 - 21:32 #22
I det tilfælde at du har BB|ADSL som din kammerat har, så kan det lade sig gøre som ahn siger, men husk at du skal have de IP'er, du har sim standart enten 2 dynamiske IP'er eller en statisk IP, du siger at du har 2 computere, så vil jeg faktis anbefale at du bestiller 2 ekstra IP'er, så er der altid 2 ledige, og centralen har betydelig lettere ved at frigive en IP til hver af din maskine, har du kun 2 IP'er til 2 Maskiner, så kan det faktisk give "huller" du kan risikere at centralen ikke vil frigive den sidste IP... (ved ikke hvorfor det er sådan, men det er vel bare TDC i en nødeskal)
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. april 2002 - 21:38 #23
_labisama_ >>> rkhdk, har ikke sagt noget forkert... det her du derimod, Man kan ikke dele sin internet forbindelse med en HUB, det er noget helt andet der sker når du får flere IP'er

der samler huben kun to kabler i et kabel, det er på den måde faktisk bedre at sammenligne med to seperate linier ud...

det der gør at du kan få flere PC'er på på en gang er noget der sker på Centralen
Avatar billede ralph4 Nybegynder
29. april 2002 - 21:46 #24
Er konklutionen så at jeg skal købe en switch OG 3 IP adresser? Som jeg
forstår Jer, så vil ALLE mine linjer blive langsommere hvis jeg køber en router og
beholder min HUB?

rkfdk og md craig: svar venligst istedet for at kommentere, så får I også lidt point
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:50 #25
ralp4 => købe de IP som FASTE IP'er og IKKE dynamiske!
når du køber de 3 FASTE ip, så sig at de SKAL være så de kan se hinanden (samme subnetmaske og ip klasse)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:51 #26
btw. en router gør det ikke lansommere! det gør HUBBEN!
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. april 2002 - 21:53 #27
ralph4 >>> nej da... din hub er formentlig en 100 Mbit Hub, og der er derfor rigelig båndbredde

sætter så 4 com på har de hver 25 Mbit... og din forbindelse er nog enten 0.25 Mbit eller 0,5 Mbit... så der er rigelig plads....
Avatar billede md_craig Nybegynder
29. april 2002 - 21:53 #28
Ok...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. april 2002 - 21:56 #29
Vil ikke have pointz! jeg har mere end nok! ;o)