Avatar billede rexisgod Nybegynder
29. april 2002 - 12:19 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Bruger rettigheder til brænding

Jeg har lavet mig selv som administrator og min lillesøster som almindelig bruger.
Men min lillesøster skal også have lov til at brænde cd'er, men det har jeg fundet ud af at kun administratorer har lov til (pågrund af den form for disk adgang et brænderprogram bruger).
Jeg har indtil videre løst det ved gøre sådan så brænderprogrammet spørger min lillesøster hvem der skal bruge programmet (ved hjælp af "Run As").
men det er jo ikke godt nok da man skal vælge en administrator konto og dennes adgangskode, så hvis det er en "smart" bruger kan denne jo bare logge på som administrator derefter.
Jeg har prøvet at tjekke i Local Policy Editor men har ikke kunne finde nogen indstillinger der skulle give en bruger lov til at brænde.

er der en XP ekspert der har en løsning på den her ?

Med venlig hilsen Lars Bengtsson.
Avatar billede moebius Nybegynder
29. april 2002 - 12:21 #1
Jeg tror du kan, ved at højre klikke på brænderen, vælge at din lillesøsters bruge har rettigheder til at skrive på det drev!
Det er under sikkerhed/security.
Avatar billede pentium4 Juniormester
29. april 2002 - 16:47 #2
Hun kan sagtens bruge den der er indbygget i XP, hvor hun bare trækker de filer hun vil kopiere over på brænder-drevet og H-klikker et tomt sted eller på drev-bogstavet og vælger "Skriv disse filler til CD" og hvis det er en hel CD hun vil kopiere kan hun bruge CloneCD, men den kan du ikke bruge til at kopiere enkelte filer.
Avatar billede rexisgod Nybegynder
30. april 2002 - 07:53 #3
Pentium4: Nu er det Nero jeg bruger....så det kunne være fedt hvis jeg kunne få det til at virke under min lillesøsters konto også.

OK den indbyggede brænder, det er en meget god ide, men det er Nero Burning ROM jeg vil have til at virke.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. maj 2002 - 13:48 #4
Jeg har lige haft oprettet en ekstra konto for at se om det kunne lade sig gøre og jeg hev også mit brænderdrev over i delte dokumenter som der stod man skulle gøre for at den anden bruger kunne bruge dette drev.
Så startede jeg den anden bruger op og startede Nero der skrev dette "I Windows NT/2000 kræver Nero administratorrettigheder for at få adgang til CD-optagere og CD-rom/DvD-rom-drev. Anmod venligst din systemadministrator om tilladelse til at bruge Nero" og det kan du kun gøre ved at ændre hendes konto fra begrænset til computeradministrator.
Men det kan du jo også gøre når hun skal brænde og lave den om igen bagefter selv om det jo er irreterende at skulle gøre det på den måde.
Avatar billede rexisgod Nybegynder
02. maj 2002 - 14:08 #5
det er ikke godt nok pentium4, men jeg kan lide at du forsøger - du har ikke nogen venner, bekendte eller kan henvise til andre eksperter herinde der ved hvordan det muligvis kan lade sig gøre ?

Godt forsøg - Mvh Lars Bengtsson
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. maj 2002 - 15:22 #6
Jeg ved ikke om du kan få noget ud af det her, men jeg kan ikke finde det sted som de beskriver "Filer/Egenskaber" nogen steder, så om det kun er i Win2000 og NT4 man kan lave det ved jeg ikke, men det skulle da være mærkeligt, når den kører i WinXP også.

Nero brugergruppe- og skriverettigheder i NT4/Win2k

I Windows NT4 og Windows 2000 skal der være en måde at håndtere sikkerhedsaspekterne ved CD-skrivning. CD premastering software som Nero skal kunne sende SCSI/IDE kommandoer til CD-ROM/DVD-ROM drev eller CD brændere, der kan skrive på CDer. Men set fra operativsystemets synspunkt er det at kunne sende SCSI/IDE kommandoer til enheder et stort sikkerhedsproblem, fordi software kunne benytte SCSI/IDE kommandoerne til at formatere harddisken, læse andre brugeres data eller skabe andre alvorlige problemer. Det er grunden til, at Microsoft besluttede kun at tillade low-level driver adgang til programmer, der kører med administratorrettigheder. Det er også derfor Nero 5.0 kun kunne brænde CDer under administratorens login.

Lad os nu se på situationen for en Windows NT4 eller Windows 2000 PC i et netværksmiljø og med mange forskellige brugere. Sikkerhedsovervejelser gør det absolut umuligt at give administratorrettigheder til alle. Så først må der være en måde at tillade CD-brænding for ikke-administratorer og en mulighed for at bestemme, hvilke brugere der må brænde CDer, og hvem der ikke må.
Den måde, Nero løser dette problem, er at tillade systemadministratorer under installationen at tildele en gruppe brugere rettigheder til at brænde CDer på systemet. Hvis en administrator ønsker at tildele eller fratage retten til CD-brænding for bestemte brugere, er det nok at gøre brugeren til medlem af denne gruppe eller fjerne brugeren som medlem af gruppen. Hvis alle skal have ret til at brænde CDer, bør brænderrettighederne tildeles gruppen "Brugere".

I visse situationer kan det være praktisk for administratoren at ændre den gruppe, der er tildelt CD-brænderrettigheder. Nero har en ny egenskabsside med titlen "Sikkerhed". Denne side kan åbnes ved at bruge menukommandoen "Filer"->"Egenskaber". Administratorer kan redigere og normale brugere kan kun se gruppenavnet for brugere, der har tilladelse til at brænde CDer. Eventuelle ændringer i disse indstillinger bliver effektive efter næste genstart af systemet. Afinstallation af Nero vil medføre, at rettighederne til CD-brænding fjernes igen.
Avatar billede kaare9 Nybegynder
04. maj 2002 - 20:49 #7
Dit problem minder lidt om det der sker med nogle spil og Win XP Home.
Prøv og højreklikke på brænderprogrammet vælg egenskaber og kompabilitet, her skal du vælge at køre det som Win2K. Det har løst problemet med en del spil, der ikke ville køre uden brugeren havde administrator rettigheder.
Avatar billede pentium4 Juniormester
02. juni 2002 - 01:31 #8
Hvad med en tilbagemelding???
Avatar billede rexisgod Nybegynder
03. juni 2002 - 14:39 #9
Kommer snart - har ikke haft tid - kommer i løbet af denne uge.....
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 15:48 #10
Er man gået i dvale eller hvad???  Husk at lukke og slukke...

Det er godt nok en lang uge... :-)
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. august 2002 - 13:01 #11
Takker.