Avatar billede radiohost Nybegynder
29. april 2002 - 01:00 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Outlook Express ødelægger dbx filer

Med jævne mellemrum hænger min OE pga. problemer med en eller flere af dbx filerne.

Jeg hører harddisken forsøger en læsning af filerne med 4 ridselyde efterfulgt af noget normalt aktivitet. Dette gentages mange gange hvorefter systemet "slipper" filen og jeg kan arbejde videre. Dog gentages problemet hvis jeg markerer den mappe eller fil med problemet.

Hvis jeg i stifinder markerer dbx filen får jeg samme resultat og win 2000 hænger imens der forsøges læsning.

Jeg kan overskrive filen med en backup fil for at løse problemet, men herved mister jeg så de informationer der er indgået disden sidste backup.

Win 2000 er blevet geninstalleret med to partitioner af harddisken. Jeg har også flyttet outlook data til d-drev uden løsning. Defragmentering hjælper heller ikke.

Hvad kan problemet tænkes at være?

mvh
Frank Kornum

Avatar billede Slettet bruger
29. april 2002 - 01:09 #1
Kør en scandisk, fuldstændig.
Tyder på HD fejl
Avatar billede halifax Nybegynder
29. april 2002 - 03:16 #2
I Outlook Express kan du gå ind under Funktioner-Konti, fameblad Post og markere din konto.
Vælg Egenskaber og faneblad Avanceret. Her kan sættes hak ud for Gem en kopi af meddelelserne på serveren, og sættes hak ud for Fjern meddelelser, når de er slettet fra Slettet post.

Når det er gjort har jeg ved at hente post på min anden pc oplevet, at mine mails "stod i kø" for at blive hentet ned, selv om de var hentet en gang fra min pc nr. 1.

Om det kan redde dine mails med "tilbagevirkende kraft" (eller om det kun gælder fremtidege mails) såfremt din post, .dbx-fil, lider skade ved en scandisk + evt. defrag ved jeg faktisk ikke. Men har du noget at tabe, da din harddsikfejl alligevel skal repareres? Det er vel forsøget værd, og ihvert fald mener jeg at ovennævnte indstillinger er værd at have.
Avatar billede radiohost Nybegynder
29. april 2002 - 07:14 #3
Da jeg har oplevet fejlen både før og efter en reformatering af harddisken, samtidigt med en partitionsdeling, hvor data efterfølgende er blevet flyttet til d-drevet, tror jeg det er usandsynligt at det er en HD fejl.

Det kan tilføjes at jeg bruger to identiteter og problemet opstår altid ved den anden/ekstra identitet.

Yderligere kan problemet opstå selvom PCen står tændt men uberørt, med OE åben. Det lader altså til at OE jævnligt kontakter alle datafiler og at der i denne forbindelse sker skade på nogle af filerne.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. april 2002 - 15:28 #4
Jeg har ikke nogen erfaring med en "anden identitet", det er vel et alias du tænker på. Har du tjelkket at alle indstiller for dit alias er sat korrekt, evt. også hos din udbyder, hvor du definerer dit alias? Eller er jeg helt forkert på den? Er dit alias sat til at tjekke for nye meddelelser med jævne mellemrum osv....
Avatar billede radiohost Nybegynder
29. april 2002 - 16:16 #5
Anden identitet er når man bruger OE med to brugere. Sådan at hver bruger har sine egne indstillinger, mapper, filer, adresser, mm.

Alt virker perfekt, blot bliver en eller flere dbx filer korrupte med jævne mellemrum.
Avatar billede halifax Nybegynder
29. april 2002 - 16:41 #6
I forbindelse med et andet spm. med to identiteter (det var noget med "ikke at blande posten sammen" ved Hent post - det berører vel også dbx filerne??) jeg husker det ikke præcist, men der blev givet det råd at oprette begge identititer i adressekartoteket og dernæst køre Wizarden med regler for indkommen post - eller var det brugere/idenditeter. Beklager, at det er så ufyldestgørende....
Men rådet om at lade identiteterne optræde i Adressekartoteket kan vel ikke skade, hvis du ikke har det i forvejen??
Problemløsninger i MS produkter kan til tider være uransagelige...
Avatar billede radiohost Nybegynder
29. april 2002 - 18:00 #7
Der har ikke været problemer med sammenblandet post for de to identiteter. Jeg har anvendt flere identiteter i nogle år og har foretaget opsætningen flere gange. Jeg starer blot med en identitet og tilføjer en ekstra siden. Uden brug af wizards. Det virker fint.
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2002 - 17:38 #8
Lukker du ikke snart dette spm.?