Avatar billede knas Nybegynder
28. april 2002 - 09:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Assign IRQ

Hvordan tvinger man et PCI kort til at på en forudbestemt IRQ.

Jeg har et lydkort som kræver sin egen IRQ.
I BIOS'en har jeg valgt ikke "Ikke OS Styresystem" og givet PCI sokkel 3 (som kortet sidder i) IRQ 4. Men når window starter, auto-tildeler den IRQ 9 sammen med 4 andre emner. Og så kan jeg ikke andet end at se IRQ'en og ikke ændre den for det lydkort.

Er der nogle kloge forslag?

Avatar billede makse Nybegynder
28. april 2002 - 11:13 #1
Hvis du kan deaktivere ACPI i din bios, kan du undgå den IRQ deling.
Men du skal geninstallere Windows XP før det virker.

Hvis du ikke kan deaktivere ACPI i din bios, kan du når du starter Windows XP installationen, vælge at installere uden brug af ACPI.
Dette gøres ved, at du trykker på 'F7' når du ser beskeden 'Press F6 to install..../Tryk F6...'.
Så vil ACPI ikke blive brugt af Windows XP.
Du kan også trykke på 'F5' og så vælge Standard PC i rullemenuen.

Du kan også nøjes med at boote på Windows XP cd'en, og så kører en 'Repair'.
For at lave en 'Repair' skal du efter du har gjort ovenstående, først vælge 'Setup' (Enter) > 'I Agree/Godkende Licens' (F8) > og så Repair (R)
Husk at havde din CD-Key klar.

Hvilket lydkort har du?
Avatar billede champ40 Nybegynder
28. april 2002 - 11:17 #2
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. april 2002 - 14:17 #3
Følger lige med...
Avatar billede articfruit Nybegynder
28. april 2002 - 16:28 #4
Prøv at sætte di t lydkort i en anden pci port, de kører forskellige irq, du kan være heldig at finde en der tilføjer en anden irq.
Avatar billede knas Nybegynder
28. april 2002 - 20:44 #5
>> articfruit - jeg har flyttet rundt i alle pci soklerne uden noget resultat.
Avatar billede knas Nybegynder
28. april 2002 - 21:38 #6
>> makse du har jo fuldstændig ret, hvilket jeg også kunne læse på det link champ40 havde medsendt.

Jeg er ikke lige på en om-installering eller repair.

Men tusinde tak for hjælpen!