Avatar billede mhuus Nybegynder
25. april 2002 - 22:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ophæver jeg en nummering

Jeg har et problem i access som jeg ikke lige kan dreje...
jeg bruger en skabelon der hedder ordreindtastning men under produkt info er der et felt der hedder produktid som er brugt som primær nøgle og samtidigt er autonummerigt, hvordan får jeg autonummeringen slået fra så jeg kan indsætte et vilkårligt tal uden dubletter????

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe, på forhånd tak
Avatar billede -mundi- Nybegynder
25. april 2002 - 22:31 #1
du laver produktid om til et almindeligt talfelt og vælger at det skal indexeres uden dubletter
Avatar billede -mundi- Nybegynder
25. april 2002 - 22:32 #2
eller beholder det som primør nøgle, så sørger den for at der ikke bliver indtastet dubletter
Avatar billede mhuus Nybegynder
25. april 2002 - 22:37 #3
ja men problemet er at den ikke vil accepterer det da den så skriver noget om nogen relationer som man skal ændre først???
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
25. april 2002 - 22:40 #4
Du bliver nødt til at slette relationerne før du kan ændre en primærnøgles værdi.

Derefter skal du oprette relationerne igen.

Inden du går i gang med ovenstående er det en god ide at tage en sikkerhedskopi af databasen
Avatar billede mhuus Nybegynder
25. april 2002 - 22:45 #5
er vi enige om at relationerne er de streger der forbinder de forskellige bokse i siden relationer, for i så fald hjælper det ikke noget... men det kan også være at dasen er så stor så sådan en halvamatør som mig bare ikke kan overskue det.....???!!! det sidste behøves ikke besvares:.))
Avatar billede -mundi- Nybegynder
25. april 2002 - 22:48 #6
hvis du har slettet alle relationer til feltet produktid og stadig ikke kan ændre det til et almindeligt talfelt, så kan jeg ikke hjælpe dig mere :-/
Avatar billede mhuus Nybegynder
25. april 2002 - 22:50 #7
ØV ØV ØV nu har jeg arbejdet med det "lort" i 10-12 timer for at ophæve det men jeg håber på at lykken vender... tak for forsøget
25. april 2002 - 23:39 #8
Du er velkommen til at mail'e basen til mig, så skal jeg ændre det for dig.
tj@makeiteasy.dk
Avatar billede jkrons Professor
25. april 2002 - 23:40 #9
Opret en ny tom database. Importer det hele ind i den. Dvs. tabeller, forespørgsler, formularer og så videre.
Inden du klikker OK og importerer skal du klikke på Indstillinger og fravælge Relationer. Ret så feltet i tabellen til Tal, eller hvad du nu ønsker, og opret relationerne igen, som de var før.
26. april 2002 - 00:44 #10
jkrons->Det kan være lidt omstændigt, hvis der er mange tabeller/relationer eller hvis der f.eks. er sikkerhed på databasen.
Men ellers har du ret.
Avatar billede jkrons Professor
26. april 2002 - 09:58 #11
thomasjepsen->Helt enig i at det kan være omstændigt, men hvis relationerne tilsyneladende er slettet, og den alligevel "brokker sig over" at man ikke kan ændre en nøgles datatype så længe den indgår i en relation eller på anden måde antyder at relationen stadig eksisterer, er det den eneste løsning, jeg har fundet. Jeg har selv oplevet et par gange, at Access tilsyneladende bevarer en relation, selv om jeg sletter den.
Avatar billede jkrons Professor
26. april 2002 - 09:59 #12
En anden løsning kunne være kun at importere den konkrete tabel til en ny database, ændre datatypen og importerere den tilbage til erstatning for tabellen med den forkerte datatype.
Avatar billede mhuus Nybegynder
26. april 2002 - 10:03 #13
tak for forslagene nu har jeg prøvet at sende det til Thomas i håb om at han kan finde ud af det, så derfor har jeg givet ham de 60 point...
26. april 2002 - 16:31 #14
Den er på vej til dig nu :o)
Avatar billede jkrons Professor
26. april 2002 - 17:51 #15
Thomas->Hvad var løsningen?