Avatar billede abekatten Nybegynder
25. april 2002 - 11:29 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Asus A7V333 og SBlive 1024.

WinXP fryser hver gang jeg sætter mit SBLive 1024 kort i. Jeg kan med held nå at opdatere driverne til kortet. Jeg har flere forskellige updates, den nyeste som fungerede fint med mit gamle bundkort også Asus med chipsættet VIAkt133a. Og en ældre version. Men ingen af dem "virker". Jo enheden står til at fungere korrekt, men forsøger man teste med DXDIAG eller "stemmetest" så går den ned! Ved 2. forsøg med "stemmetesten" skrev den at der var prb. med at afspille og optage på samme tid. ØV. Det medfører at Half-Life ikke fungerer eftersom den jo gør brug af "Voiceshare communication".

Selve lydkortet fungerer fint, det gjorde det ihvertfald i sidste uge. Jeg har nu enabled Det onboard lyd der var på mit nye A7V333, og taget mit SBLive 1024 ud. Men det betyder et farvel til mine Subwoffer og min 4 satelitter. ØV.

Hvis der er nogen der har en løsning til min SBLive 1024, WindowsXP Pro og Motherboard (VIA333) konflikt så skriv.

MVH
Andreas

ps. jeg har disabled onboard USB 2.0 og den onboard Raid controller.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
25. april 2002 - 11:35 #1
Prøv at skifte PCI-slot, det kan skyldes en IRQ-konflikt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 11:35 #2
har du prøvet forskellige slots til lydkortet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 11:36 #3
du kan også prøve en opgradering af bios!
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
25. april 2002 - 11:36 #4
jeg har disabled onboard USB 2.0 og den onboard Raid controller??
Hvorfor har du det. Skal du ikke bruge nogen af de funktioner?
PS. Du har sat for mange points af til besvarelsen, efter min mening.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
25. april 2002 - 11:36 #5
Det er faktisk et meget almindeligt problem, med lydkort at de ikke kan klare at dele IRQ med visse andre enheder, derfor hjælper det ofte at skifte PCI-slot til en der ikke deler samme resourcer.
Kort sagt: flyt kortet til et andet pci-slot.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
25. april 2002 - 11:41 #6
Jeg har haft intense samtaler med Creative, de mener at lydkortet skal sidde længst oppe og evt net kort skal sidde længst nede.
Mit var angående Remote, men de er meget flinke at spørge om hjælp, du skal bare regne med at der nemet går 2-3 hverdage inden at de melder deres svar ud.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 11:42 #7
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 11:46 #8
på den site jeg kom med kan du med det samme hente 4in1 driveren hjem
Avatar billede abekatten Nybegynder
25. april 2002 - 12:21 #9
Hej, alle. Meget imponerende. Tak for alle svarene

Jeg har prøvet alle PCI slotsene. på nær den øverste. Den tættest på AGP porten der er simpelthen ikke fysisk plads grundet min grafikkort køler....
øv.
Jeg har forsøgsvis også, rykket rundt med mit netkort, men ingen forskel. Kan jeg evt. manuelt angive ny IRQ i BIOS?

Med hensyn til USB 2.0 så skabte den sig helt vildt, og jeg var nød til at disable. udelukkelses metoden, det kunne jo være en konflikt skaber.
Med hensyn til Raid, så har jeg ikke fedtet med det endnu, og IDE scaningen tog 5 lange og fem brede... så den røg også ud. Desuden var der også knas med driverne til XP. :-( Men lad dette ligge.

Men med hensyn til VIA 4 in 1, kan det gøre en forskel med hensyn til lydkortet?
Jeg har pt. ikke lagt dem ind endnu 4.37A. Udelukkeses metoden igen. Jeg har lige formateret en gang og lagt Win XP pro ind igen.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
25. april 2002 - 12:39 #10
Ja selvfølgelig, jeg er netop igang med at sætte et MOBO op mage til men skulle gerne bruge de to nævnte ting.
Mit lydkort er et Live 5.1 Platinium, men så langt er jeg ikke nået endnu, da jeg venter på en ny CPU, så jeg skal netop også disable onboard sound.
Håber at du finder en løsning.
Avatar billede abekatten Nybegynder
25. april 2002 - 12:41 #11
grunden til alle pointene er at jeg skal spille Day of Defeat klan kamp i aften. Er der er det en fordel at kunne høre hvor fjenden kommer fra. Envidere er der knas med Mic indgangen på bundkortet. Så ingen communication, altså voice share, og det går slet ikke. Jeg er klan leder og skulle helst kunne råbe af de andre ;-)
Avatar billede abekatten Nybegynder
25. april 2002 - 12:56 #12
Jeg melder tilbage så snart jeg får lagt VIA 4 in 1 4.37A ind og smidt SB live 1024 kortet i maskineriet.
Men kunne jeg ændre IRQ værdien i BIOS?
Det undrer mig stadig noget, der er ikke registreret nogle konflikter i "device manageren".
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. april 2002 - 13:01 #13
der stod på Asus site at 4in1 4.37V kunne fixe forskellige ting, her er hvad der stod i info for 4in1:

AGP Driver.
INF Driver.
IRQ Routing Driver.
Windows 2000 drivers setup files.
Windows 95/98 drivers setup files.
Windows ME drivers setup files.
Windows NT 4.0 drivers setup files.

så mon ikke du skulle vælge lige netop den version og ikke version 4.37A som er ældre end 4.37V!
Avatar billede cuco Nybegynder
25. april 2002 - 18:25 #14
Med hensyn til placering af lydkortet vil jeg foretrække at placere det længst væk fra grafikkortet. Støj fra lydkortet kan nemlig godt influere på grafikkortet så det er egentlig mere af hensyn til grafikkortet. Netkort plejer jeg så at placre midt imellem disse.
Man bør ikke sætte noget i den PCI port der sidder lige ved siden af AGP-porten da de kører på samme adresse.
Generelt vil jeg sige at man skal have så meget plads imellem sine kort. Dels er de ikke klumpet sammen med dårlig køling til følge og dels kører de ikke på de samme adresser.

Har du prøvet andre OS end WinXP? Det kunne jo være her problemet lå.

Cuco
Avatar billede abekatten Nybegynder
27. april 2002 - 05:55 #15
Det hjalp ikke med de nye VIA 4 in 1 :-(
Avatar billede abekatten Nybegynder
27. april 2002 - 05:57 #16
Hmm... er i sikre på en IRQ konflikt? Denne registreres ikke i Windows system device!!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. april 2002 - 11:02 #17
brugte du den 4in1 jeg anviste dig fra Asus, altså version 4.37V
Avatar billede abekatten Nybegynder
27. april 2002 - 13:50 #18
ja 4.37V...
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. april 2002 - 14:27 #19
et sted i bios er der et felt der hedder PNP and PCI - sæt den til NO
Avatar billede makse Nybegynder
27. april 2002 - 14:34 #20
Har du prøvet at opdatere driveren via 'Windows Update'?
Eller hent en af dem på http://alive.singnet.com.sg/drivers/

Eller du kan prøve med KX's driver. http://www.kxproject.spb.ru/down.php
Avatar billede abekatten Nybegynder
29. april 2002 - 19:05 #21
PNP and PCI - sæt den til NO... Kunne jeg ikke finde :-( Men der var en PNP PCI menu med en del options jeg ikke turde pille ved. Har lige kørt Auto Bios Update. Håber det hjælper. Du skal nok få dine (Retaxes) point så frem jeg får skidtet til at virke...
Ang. Win update - Jep.
Men havde store prb. med det, frøs konstant! Nægtede at installere ville ikke godkende!
lykkedes til sidst.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. april 2002 - 19:34 #22
hvilket styresystem bruger du, både Win2k og WinXP bruger shared irq.
Avatar billede makse Nybegynder
29. april 2002 - 19:38 #23
Den hedder 'Plug & Play OS' og ligger i Boot menuen.
Sæt 'Interrupt Mode' til APIC samme sted.
Avatar billede abekatten Nybegynder
01. maj 2002 - 20:09 #24
LØST. Fedtede en ekstra gang rundt med PCI portene. Bios update, Driver update und so weiter...
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. maj 2002 - 20:21 #25
takker for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede schimmell Nybegynder
03. august 2002 - 14:46 #26
Der er en jumper, hvor du slår det indbygget lydkort fra, ellers reservere den en IRQ til denne enhed.
Avatar billede schimmell Nybegynder
03. august 2002 - 14:54 #27
der er en mulighed til i bios under advance, er der noget der hedder.....PS/2mouse funktion control, den skal være auto, ellers bruger den IRQ12 til musen